Peter Petersen (1884 -- 1952) Jena plan Cíle Vytvoření realistické vědy o výchově-realistický pohled na člověka Spojení pedagogiky vycházející z dítěte a tendence k pospolitosti, spojení individuálních a sociálních cílů Dominantní je výchova nad vzdělávacími úkoly. Výchova jako proces humanizace člověka. Škola a její cíle: Spojení školy a života za pomoci jenského plánu Služba jednotlivce ve prospěch společnosti Odmítal všechny reformní pokusy se školní samosprávou a žákovskými parlamenty, protože prosazoval pospolitost skutečné školní obce . Svobodný společensky zakotvený člověk dobrovolně slouží celku podle svých možností. K rozvoji dětské osobnosti může dojít jen tehdy, když se dítě osvobodí z pout tradiční školy -- překonat oddělení od domova, učení v předmětech, ve třídách věkově homogenních Školní pospolitost (přirozená skupina dětí, odpovídající běžnému seskupení v životě, sociální vůle převažuje nad vůlí individuální Socializační funkce školy -- přirozené žákovské skupiny, pracovní rytmus dětí, kamarádské vztahy, společná účast na kurzech nebo jiných školních aktivitách, sjednocené vyučování -- slavnost, divadelní představení, hudební produkce, vycházky, turistické podniky Malý jenský plán na konci života Rysy jenské školy učební skupiny žáků přesahující ročník rytmický týdenní pracovní plán -- vyvážené střídání pedagogických situací (rozhovor, hra, práce, zábava, slavnost). "Školní obytný pokoj", místnost, na jejímž vytváření se podílejí děti. Hodnocení bez známek, charakteristikou. Organizace Deset let školní docházky rozdělených do čtyř věkových skupin Skupiny žáků: kmenové skupiny s vedoucím učitelem Nižší (1.-3. třída), střední (4.-6.) vyšší (7. a 8. třída), skupina mladistvých (9. a 10. třída), podobné podmínky bývají v málotřídních školách, ale P. je navrhl pro velké počty žáků ve školách. Týdenní plán učiva Rozvrh hodin: týdenní plán práce -- jádrové vyučování pro více než polovinu času, děti s učitelem probírají témata, například "Podzim", Naše město" z několika oborů -- dějepis, zeměpis, fyzika, přírodopis, trvá i několik týdnů. v kurzech, povinných a volitelných. Společné jsou kurzy jazykové, matematické a úvodní k ostatním předmětům Kurzy úvodní, zaškolovací, postupně od 1 hodiny. Kurzy jsou zaměřeny na zvládnutí čtení, psaní počítání -- získávají ucelený systém znalostí a dovedností. Více samostatnosti a více spolupráce. Pokroky zaznamenává učitel. Má čas na pomalejší děti, protože ty rychlejší pracují samostatně. Volná práce je fáze týdenního plánu, v níž si žáci volí práci podle vlastního rozhodnutí -- oblíbený obor nebo také oblast, kde potřebují něco procvičit. Setkávání v pracovních společenstvích- pedagogické situace připravené tak, aby je žáci dokázali zvládnout -- tkalcovská nebo keramická dílna, práce na školní zahradě, opravna jízdních kol.. Formy vzdělávání a výchovy Rozhovor -- v kruhu, u stolků do čtverce nebo obdélníku, kolem velkého stolu... o tématech vyučování, podávají zprávy, plánují práci, hodnotí výsledky. Péče o jazykový projev. Komunikace, vzájemný kontakt. Práce -- rozhovor přechází do práce v malých skupinkách nebo práce jednotlivců -- učitel je nápomocen samostatné práci dětí. Učí se vzájemně se respektovat a pomáhat si. Hra -- je součástí vyučování, volného času i přestávek. Přispívá k rozvoji především malých dětí, podporuje paměť, pozornost, myšlení a také základy sociálních vztahů a přátelství. Současnost: kdo je hotov neruší a zvolí si hru. Slavnost -- v pondělí ráno a na konci týdne je školní slavnost setkáním dětí a učitelů, podporou školní pospolitosti. Náplní je zpěv, hraní scének, oslavy narozenin. Citové zážitky, spontánní vyjadřování pocitů, soudržnost jako v rodině. Celospolečenské svátky, přijímání nových žáků. Současná podoba: Ranní slavnost -- básnička, kterou sami složili, každý den má jedno dítě uvítání, dostane do ruky mikrofon a pro ostatní něco připraví, pozve si svého hosta, předvede domácí zvířátko, zahraje na flétnu. V pátek poslední hodinu se oslavuje úspěšný konec týdne -- děti předvedou, v čem jsou dobré. Pasování na prvňáčka v říjnu po tom, co se od září rozkouká. Pomůcky: Petersen využívá materiály vyvinuté pro jiné reformní systémy, své zvláštní nemá. Prostředí školy: Budova, učebny, pracovny a jejich vybavení odpovídá pracovnímu charakteru školy. Umožňuje volný pohyb žáků, různé formy skupinové a individuální práce. Role učitele: Podněcuje žákovské činnosti, vytváří pro ně vhodné podmínky, v nutných případech pomáhá.