Krása a umění jako prostředky výchovy Doplňkový materiál --- dělení, využití Estetická výchova 1. napomáhá rozvíjet činnost smyslových orgánů 2. rozvíjí myšlení a řeč 3. rozvoj fantazie 4. prostředek obohacování poznání 5. rozvoj volní stránky žáků 6. utváření estetického vztahu člověka ke skutečnosti 7. rozvoj zájmů 8. estetizace životního stylu Umělecké schoponosti rozvíjíme v oblasti umění - výtvarného -- kreslení, malování, modelování - hudebního -- zpívání, hraní na hudební nástroj - slovesného -- výrazné čtení, recitace, dramatizace Hlavní cíle estetické výchovy : -- rozvoj vnímání, chápání a citového prožívání uměleckých děl -- seznámení se základními uměleckými díly a jejich autory -- rozvoj uměleckých schopností a dovedností -- obohacování a zušlechťování myšlení mládeže Funkce umění v životě člověka - estetická - stimulační - léčebná - psychotrapeutická - rekreační - zábavná - kompenzační Společenská funkce umění : - poznávací -- poznávání skutečnosti ve formě uměleckých obrazů - etická -- obraz sféry mravních jevů, vztahů, postojů - emocinonální -- hluboké citové prožitky a rozvoj citové sféry - estetická -- konečná syntéza všech těchto funkcí Žák může estetickou výchovu vnímat jako : - receptivní -- recepce krásy v umění a mimo umění (vnímání, prožívání, chápání, hodnocení) - aktivní estetickovýchovný proces -- vlastní vytváření krásy (tvořivé činnosti a produkce a reprodukce umění) Formy estetické výchovy : Školní - ve vyučování - mimo vyučování Mimoškolní Rodinná Mimovyučovací formy est.výchovy Hromadná -- návštěva divadel, galerií, exkurzí, koncertů Zájmové skupiny -- estetickovýchovné kroužky Individuální -- usměrnění zájmové četby