Seminář psychologie duševního vývoje Vývojová psychologie Předmět Vývojová psychologie ­ Zaměřena na zkoumání souvislostí a pravidel vývojových změn i jejich dynamice v jednotlivých oblastech psychiky i celku osobnosti ­ Změny Vznik, rozvoj a proměny psychických procesů i vlastností Diferenciace i integrace Kvantitativní i kvalitativní Nárůst, úbytek i změna Plynulé i prostřednictvím skoků Cíle (Langmeier, 1991) Popis a charakteristika změn typických pro určité období Odvození zákonitostí vývoje psychických vlastností a funkcí a jejich souvislostí Cílem vytvoření jednotné teorie; v současnosti uznávané teorie jsou zaměřeny spíše na určitou oblast nebo vývojové období Oblasti vývoje Biosociální vývoj ­ Tělesný vývoj a jeho podmínky Kognitivní vývoj ­ Všechny poznávací procesy (zpracování informací, myšlení, rozhodování, učení) Psychosociální vývoj ­ Způsoby prožívání osobnostních a sociálních charakteristik, rolí, vztahů a sociálních pozic Činitelé vývoje Dědičnost ­ Genotyp Parterský výběr (pozitivní / negativní selektivita) ­ Fenotyp ­ Nemusí se v průběhu vývoje pojevovat konstantně Prostředí ­ s dědičností ve vzájemné interakci ­ někdy může být ovlivněno dědičností Prostředí Ovlivňuje interakcí s, člověk musí projevit nějakou aktivitu v procesu učení ­ (např. Piaget) Fyzické prostředí Sociokulturní prostředí ­ Socializační činitelé Společnost, kultura Aktuální sociální kontext ­ Sociální vrstva ­ Primární (malá) sociální skupina = rodina Rodina Poskytuje základní zkušenosti ­ (viz. např. Erikson) Zdroj jistoty, bezpečí Vliv biologický i sociální Rozvoj kompetencí, které jsou považovány za důležité Styl výchovy (Lewin, Čáp) V interakci s charakteristikami dítěte + vrstevníci, škola ­ Kognitivní aspekt soc. zkušenosti ­ Dodge ­ Bioekologický systém Bronfenbrenner Realizace duševního vývoje Zrání (připravenost, přdpoklady k dalšímu vývoji) a učení (rozvoj) jsou v interakci Kritická období Individuální zkušenost (obecná zkušenost) Rozdíly mezi chlapci a dívkami (gender) Vývoj CNS (myelinizace, synapse, funkční deferenciace...) Znaky psychického vývoje Zákonitý a celistvý proces; Kontinuum postupných proměn; Nebývá plynulý a rovnoměrný; Individuálně specifický Vývojové fáze Vývojové mezníky ­ Biologické (samost. pohyb; pohlavní dospívání) ­ Psychické (konkrétní logické operace) ­ Sociální (nástup do školy, maturita) Senzitivní fáze Ranné zkušenosti, sebepojetí Úroveň se projevuje na preferovaném způsobu uspokojování potřeb