Seminář psychologie duševního vývoje Vývoj a jeho sledování; metody Realizace duševního vývoje Zrání (připravenost, předpoklady k dalšímu vývoji) a učení (rozvoj) jsou v interakci Kritická období Individuální zkušenost (obecná zkušenost) Rozdíly mezi chlapci a dívkami (gender) Vývoj CNS (myelinizace, synapse, funkční deferenciace...) Znaky psychického vývoje Zákonitý a celistvý proces; Kontinuum postupných proměn; Nebývá plynulý a rovnoměrný; Individuálně specifický Vývojové fáze Vývojové mezníky ­ Biologické (samost. pohyb; pohlavní dospívání) ­ Psychické (konkrétní logické operace) ­ Sociální (nástup do školy, maturita) Senzitivní fáze Ranné zkušenosti, sebepojetí Úroveň se projevuje na preferovaném způsobu uspokojování potřeb Metody vývojové psychologie Zachycení proměny psychických procesů a vlastností ­ Průřezové studie Srovnání více věkových skupin (kohort) ­ SAHA - http://www.psu.cas.cz/ ­ Vágnerová (1997-1998) ­ Longitudinální studie Dlouhodobé sledování jedné skupiny (kohorty) ­ ELSPAC - http://ivdmr.fss.muni.cz ­ Pražská skupina školní etnografie http://www.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/etnografie/ Používané nástroje Pozorování ­ V přirozených podmínkách ­ V upravených podmínkách ­ Sebepozorování Rozhovor ­ strukturovaný ­ semistukturovaný - volný Dotazník Analýza produktů ­ Písmo, kresba, příběh, opotřebování (...) Experiment