Seminář psychologie duševního vývoje Předškolní věk ,,věk hry" Předškolní věk od cca 3 do 6-7 let věk hry stabilizace pozice dítěte ve světě diferenciace vztahu dítěte ke světu egocentrické myšlení období iniciativy rozvoj kontaktu s vrstevníky i staršími osobami - sdílená aktivita (sebeprosazení i prosociální ch.) Předškolák - kognice nazírání světa - centrace, egocentrismus, fenomenismus, prezentismus zpracování informací - magičnost, antropomorfismus, arteficialismus, absolutismus -> nechápe nezávislost podstaty na vzhledu -> ignoruje informace, které mu ,,překážejí" => preferuje statické znaky a aktuální stav => preferuje subjektivní pohled před kvalitou objektu Předškolák ­ kognice II libovolně mění kriteria klasifikace (Vygotskij) analogické uvažování; protiklady snadnější kauzální uvažování ­ transdukce (Piaget) pravidla ­ absolutní, málo flexibilní řešení problémů - vymezení ­ scénáře, malá inhibice - hledání a realizace řešení ­ nepřiměřené sebevědomí, aplikace naučeného, neschopnost plánovat, tendence spoléhat na druhé konfabulace, fantazie útržkovistost, nepropojenost Předškolák ­ kresba kresba - presymbolická, senzomotorická (batole) - přechod na symbolickou úroveň (dodatečné pojmenování) - fáze primárního symbolického vyjádření kreslí to, co o objektu ,,ví" (Matějček) postava: - hlavonožec (cca 3 roky) obličej, končetiny... - subjektivně fantazijní zpracování (cca 4-5 let) akcentace detailů, považovaných za důležité - stadium realistického zobrazení ,,reprezentativní" kresba (Kellogová) Předškolák ­ hra, pohádky hra neverbální symbolická fce prostředek vyrovnání s realitou - symbolická hra - tematická hra ­ hra na ,,neco"(role) pohádky jednoznačná pravidla, role, ztotožnění, potřeba řádu a naděje archetypy Předškolák - řeč používána na úrovni vývoje kognitivních procesů ,,proč" -> slovník příslovce, spojky, předložky nápodoba má selektivní charakter v komunikaci upřesňují platnost gramatických pravidel egocentrická řeč - expresivní - regulační - kognitivní Předškolák - emoce větší stabilita pozitivní ladění - negativní emoce vázány např. na představy - smysl pro humor - schopnost těšit se na něco (vnímání času) ubývá negativních emočních reakcí rozvoj emoční inteligence vztahové emoce sebehodnotící emoce Předškolák - socializace postupně přesah rodinného prostředí - nutnost chápat sociální normy a morální pravidla socializace a individuace probíhá v interakci oblasti: - rodina ­ jistota symbolického charakteru (Matějček) oddělení prostoru pro děti a rodiče - vrstevníci ­ zkušenost, symetrické vztahy místo, kde dochází ke kontaktu - mateřská škola ­ první sociální instituce chybí intimní prostor komplementarita vnímání rolí otce a matky sociální role (hra; anticipace rolí - Erikson)