Seminář psychologie duševního vývoje Školní věk Školní věk nástup do školy ­ významný sociální mezník škola je sociální institucí vztahy s vrstevníky mezi 6. a 7. rokem řada vývojových změn školní zralost a připravenost - http://www.skolaonline.cz/scripts/detail.php?id=2407 fáze píle a snaživosti (Erikson) kolem 7. roku ­ konkrétní logické operace; kolem 12. roku ­ formální logické operace (Piaget) Periodizace různé - mladší (od nástupu do školy do 8-9 let) - střední (8-9 let až 11-12) latence (Freud) citová vyrovnanost (Erikson) od cca 10 ­ časná adolescence (anglosaská literatura) - starší (do 15 let) pubescence (tradiční dělení) adolescence (anglosaská literatura) Percepce součást školní zralosti diferencovanější a integrovanější konstantnost vnímání percepční strategie ­ systematická explorace vizuální analýza a syntéza senzomotorická koordinace sluchová percepce ­ dozrávání (5.-7. rok) rozvoj pozornosti (viz Fontana) Myšlení strategie respektující zákony logiky a realitu Piaget - konkrétní logické operace (do 11-12) vázané na realitu zkušenost a zobecnění (indukce a dedukce; inkluze) změna způsobu práce se znaky a symboly charakteristiky - decentrace - konzervace - reverzibilita (...) viz Vágnerová Socializace fáze přípravy na profesní život; škola determinuje společenské zařazení oblasti: - rodiny zázemí; ovlivňuje ale např. i vztah ke škole a kamarádům - školy společensky žádoucí chování; role školáka - kontaktu s vrstevníky symetrické vztahy, modely chování, srovnávání (...) viz Vágnerová