VÝUKOVÉ CÍLE -- ujasněný zamýšlený výsledek učební činnosti, ke kterému učitel společně se žáky směřuje -- představa o kvalitativních a kvantitativních změnách u žáka v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické Přístupy ke stanovení cílů u Zprostředkující model: kompetence žáka -- činnosti - jejich organizace -způsob hodnocení u Vstřícný model: "zážitek z tvorby" --- vhodný námět -- činnosti k jeho realizaci -- způsob motivace - způsob hodnocení -- poukazování na cíle, které se objeví v průběhu práce. V čem je důležitý pro učitele a pro žáky? u Posuďte rozdíly mezi vyjádřením: Rozhodující je, a) co učitel probere b) které vědomosti a dovednosti si žáci skutečně osvojí, které schopnosti si zdokonalí, jak je ovlivní hodnotové aspekty učiva nebo styl práce. Srovnejte vymezování cíle v případech: -- kdy je učivo předkládáno žákům jako hotové pravdy k zapamatování. -- těžiště školní práce je v objevování a poznávání, v oboustranné aktivní komunikaci učitele a žáka, v činnostech, které optimálně rozvíjejí žákovské potencionality. u Zamyslete se nad tím, jak formulovat výukový cíl, abychom mohli sledovat kvantitativní a kvalitativní posun v kompetencích žáka (ve vědomostech, dovednostech, schopnostech, postojích a hodnotové orientaci). u Posuďte cíle hodiny: Lesy. Koloběh vody v přírodě. Vysvětlit pojem ....Předvést činnost ... Výukový cíl u to, co konkrétně si z hodiny odnesou žáci (co budou po jejím absolvování umět). u jakých změn mají žáci dosáhnout, v čem se rozšíří a prohloubí jejich vědomosti, jaké dovednosti mají získat, jaké logické způsoby jejich myšlení budou především rozvíjeny, jak se budou utvářet hodnotící soudy žáků, jejich mravní vlastnosti a postoje ? (J. Skalková) -- Cíle obecné (vyšší)_________________ cíle specifické, konkrétní ----------------- (nižší) -- cíle školy ---> cíle předmětu ---> cíle ročníku ---> cíle témat. celku ---> cíle tématu ---> cíle vyuč. hodiny Výukový cíl má 3 základní složky: u kognitivní (vzdělávací, poznávací) -- co a jak se má žák naučit u afektivní (postojovou, hodnotovou) u psychomotorickou (výcvikovou) Výukové cíle (k regulaci vzdělávacího procesu): u 1. konzistentní - tzn. nižší (bližší, konkrétnější) cíle musí směřovat k dosažení cílů vyšších u význam soudržnosti u přiměřené - odpovídají reálným možnostem jednotlivých žáků i celé třídy, ale i učiteli a vnějším podmínkám * jednoznačné - tzn. jejich formulace by neměla připouštět různý výklad u kontrolovatelné - formulovány tak, aby existovala možnost ověřit si, zda a na jaké úrovni jich bylo dosaženo u formulace cíle založená na pozorovatelné činnosti žáků (operacionalizace výukového cíle) u požadovaný výkon, podmínky, norma výkonu Bloomova taxonomie u Definování učebních cílů pomocí žákova výkonu respektuje typ žákova učení a úroveň osvojení učiva žákem (pamětní osvojení - porozumění - aplikace ap.) u Bloomova taxonomie výukových cílů v kognitivní oblasti - klasifikační model výukových cílů, hierarchicky uspořádaný podle úrovně náročnosti od nejjednodušších (pamětní osvojení) po nejnáročnější (hodnotící posouzení) Taxonomie Niemierkova u pro oblast hodnotovou (např. B. Niemierko) u pro oblast psychomotorickou (např. R.H.Dave) Formulace cíle obsahuje tyto složky: u a) požadovaný výkon žáků (co musí žák umět vykonat) - výstižně lze požadovaný výkon žáků vyjádřit pomocí aktivních sloves, alespoň tam, kde je to možné, např. užáci dokáží reprodukovat..... (nikoli osvojí si) uvysvětlí vztah......(nikoli pochopí) uobjasní.....(nikoli porozumí) uvyvodí závěry, sepíšou argumenty, navrhnou řešení, unapíší sdělení, zdůvodní, zhodnotí atd. ubudou interpretovat, rozliší, vyčíslí, -- b) podmínky výkonu - zda žáci požadovaného výkonu dosáhnou samostatně, za pomoci učitele, ve skupině, s pomocí učebnice, tabulek, odborné literatury, slovníku, ve stanoveném čase, nebo zda mohou postupovat vlastním tempem ap., -- c) normu výkonu - kvalitu, rychlost, přesnost, počet nebo procento správných řešení ap. (u některých obsahů nelze, nebo to není důležité). Příklad: A) nevhodně stanovený cíl : u "Cílem vyučovací hodiny je probrat základní matematické operace na logaritmickém pravítku (násobení, dělení, umocňování, odmocňování)" B) vhodně stanovený cíl u "Žáci se naučí provádět základní matematické operace na logaritmickém pravítku tak, aby byli schopni s jeho pomocí samostatně vyřešit 10 z předložených 12 standardních úloh na násobení, dělení, umocňování a odmocňování, a to s přesností na 2 desetinná místa". u všechna kritéria splněna: je jasné, jaké činnosti budou žáci vykonávat, jaké pomůcky je nutno zajistit, jaké příklady připravit, jaké vhodné metody a formy učení žáků. . Chyby: - formulace v jazyce učitelova výkonu, nikoli žákova - cíl není kontrolovatelný, neznáme požadovaný výkon žáků, není jasné, jak a za jakých podmínek má být cíle dosaženo. 1. ZAPAMATOVÁNÍ (ZNALOST u specifických informací definovat přiřadit doplnit reprodukovat u terminologie a specifická fakta, klasifikace a kategorizace, kritéria - napsat seřadit opakovat vybrat pojmenovat vysvětlit u obecné poznatky a generalizace v oboru teorie a struktur - popsat určit . 2. POCHOPENÍ (POROZUMĚNÍ) vyjádřit (vlastními slovy), změřit jinak formulovat -- překlad z jednoho jazyka do druhého, -- ilustrovat jinou formou u převod jedné formy komunikace do druhé, objasnit vysvětlit u jednoduchá interpretace, odhadnout vypočítat interpretovat přeložit dokázat převést u extrapolace (vysvětlení) opravit zkontrolovat 3. APLIKACE aplikovat použít demonstrovat prokázat u použití abstrakcí diskutovat registrovat u a zobecnění (teorie, interpretovat řešit u zákony, principy, pravidla, metody, techniky, - údaje uvést vztah mezi načrtnout uspořádat u postupy, obecné myšlenky) navrhnout vyčíslit u v konkrétních situacích plánovat vyzkoušet 4. ANALÝZA u analyzovat u provést rozbor u rozbor komplexní rozhodnout u informace (systému, procesu) - rozlišit u na prvky a části, rozčlenit u stanovení hierarchie prvků, principů jejich organizace, specifikovat u vztahů a interakce mezi prvky 5. SYNTÉZA kategorizovat klasifikovat u složení prvků a částí do předtím neexistujícího celku (ucelené sdělení ) kombinovat modifikovat napsat sdělení (zprávu) u plán nebo řada operací, nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, organizovat navrhnout u odvození souboru abstraktních vztahů k účelu klasifikace nebo objasnění jevů navrhnout reorganizovat shrnout vyvodit obecné závěry . 6. HODNOTÍCÍ POSOUZENÍ obhájit srovnat s normou u posouzení materiálů, podkladů, metod a technik oponovat vybrat ocenit u z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána, podpořit (názory) uvést klady a zápory porovnat argumentovat prověřit u nebo která si žák navrhne provést kritiku Zdůvodnit sám posoudit zhodnotit