Strategie učení cizímu jazyku Pohlaví: žena muž Rok narození: .... Jaké cizí jazyky se učíš? 1. ........ 2. ........ Od kdy se učíš anglický jazyk? MŠ 1.třída ZŠ 2.třída ZŠ 3.třída ZŠ 4.třída ZŠ 5.třída ZŠ Učíš se anglický jazyk i někde jinde? Ano nepovinný předmět na ZŠ kroužek (mimo školu) chodím na doučování Ne Máš nějaké příbuzné v zahraničí? Ano Ne Jak oblíbený je pro tebe anglický jazyk? Oznámkuj jak ve škole. 1 2 3 4 5 Odpovědi z inventáře strategií +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Část A | Část B | Část C | Část D | Část E | Část F | Část G | |-------------+-------------+------------+------------+------------+------------+------------| |1. .... |1. .... |1. .... |1. .... |1. .... |1. .... |1. .... | |-------------+-------------+------------+------------+------------+------------+------------| |2. .... |2. .... |2. .... |2. .... | |2. .... |2. .... | |-------------+-------------+------------+------------+------------+------------+------------| |3. .... |3. .... | |3. .... | |3. .... | | |-------------+-------------+------------+------------+------------+------------+------------| | |4. .... | |4. .... | | | | |-------------+-------------+------------+------------+------------+------------+------------| | |5. .... | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Inventář strategií učení cizímu jazyku +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | N | |---------------+--------------+-------------+---------------+-------------+-----------------| | nikdy | občas | někdy | často | vždy | nevím | | | | | | | | | téměř nikdy | obvykle ne | půl napůl | obvykle ano | téměř vždy |nedovedu posoudit| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Část A 1. Kdyže učím nové slovíčko, často si ho opakuji. 2. Nové slovíčko si zapamatuji/vybavím, když si ho představím (sit- představím si sebe, jak sedím) nebo nakreslím (flower- nakreslím květinu). 3. Používám kartičky (pexeso) s novým slovíčkem na jedné straně a s jeho překladem na druhé straně. Část B 1. Nové slovíčko si často píši nebo řeknu (nahlas/v duchu), abych si ho procvičil/a. 2. Píši sms, e-maily, dopisy v cizím jazyce. 3. Dívám se na filmy, poslouchám rádio nebo hraji hry na počítači v cizím jazyce. 4. Používám slovníky, encyklopedie, internet a pomáhám si tak v cizím jazyce. 5. Důležité informace si zvýrazňuji, podtrhávám, píši větším písmem, barevně vyznačuji. Část C 1. Když mluvím v cizím jazyce a nemohu si vzpomenout na správné slovíčko nebo je neznám, řeknu ho alespoň česky. 2. Když mluvím v cizím jazyce a nemohu si vzpomenout na správné slovíčko nebo ho neznám, pokusím se ho přiblížit pomocí rukou, výrazem v obličeji nebo pohybem těla. Část D 1. Radíme si se spolužáky, ptám se učitele když něco nevím. 2. Vedu si poznámkové bloky, do kterých si píši nová slovíčka, domácí úkoly, novou látku, gramatiku. 3. Když udělám chybu, snažím si ji všimnout a zjistit, proč jsem ji udělal/a. 4. Učím se z chyb, které jsem udělal/a. Část E 1. Někdy mám strach z učení nebo mluvení v cizím jazyce, tak se snažím uklidnit. Část F 1. Když něčemu nerozumím, požádám mluvčího, aby zpomalil, zopakoval či vysvětlil, co řekl nebo uvedl příklad, abych to lépe pochopil/a. 2. Mám někoho (kamaráda/ku), s kterým si v cizím jazyce dopisujeme nebo mluvíme. 3. Zajímám se o kulturu (zvyky, historii,..) země, ve které se daným jazykem mluví. Část G 1. Učitel nám říká, jak se cizí jazyk učit a co je při učení důležité. 2. Učitel nám říká, jak se cizí jazyk učit a také to procvičujeme přímo v hodině. Skupina E Jana Pavelová Anna Matušková