Téma Proměnné ve výzkumu Přednášky ze Základů pedagogické metodologie Kateřina Vlčková, KPd PdF MU Brno Proměnné n angl. variable(s) n je to jev, vlastnost, podmínka, činitel, které zkoumáme n např. věk, vědomosti, IQ, délka praxe, chování,... n je to prvek zkoumání, který nabývá různé hodnoty a ty musíme definovat n věk: muž -- žena, n stav: svobodný, ženatý, vdaná, rozvedený/á,... n je třeba je operacionalizovat, operačně definovat, tak aby byly měřitelné 2 druhy proměnných n MĚŘITELNÉ n jde určit počet, míru (stupeň) určitého jevu nebo vlastnosti n nabývají hodnoty v určitém rozpětí ( lepší -- horší; více -- méně; dříve-později) n př. vědomosti, počet chyb v pravopise, oblíbenost předmětu na škále, neurotičnost dítěte pomocí Eysenkova dotazníku n KATEGORIÁLNÍ n nelze je kvantifikovat, jen zařadit do tříd, do kategorií n dichotomické: pohlaví -- žena -- muž, výsledek Zk -- složil --nesložil n př. rodinný stav, ročník -- 1-9, vyučovací předmět, metoda, vzdělání rodičů 2 typy proměnných n Nezávisle proměnná n je to příčina změny v druhé proměnné n Závisle proměnná n ta, co se mění vlivem, je závislá na té, co na ni působí (nezávislé) n př. výsledek žáků (mění se vlivem vyučovacího stylu)