Filozofické otázky výchovy 1 Jana Skácelová Lidský pobyt na světě znamená užití vlastní svobody a vlastní autenticity k odpovědnosti vůči dramatu s názvem "svět". Komenský tuto odpovědnost artikuloval ve své době jako potřebnost všeobecné porady o nápravě věcí lidských. Protože je člověk správcem, je to i odpovědnost nejen za res humanae, nýbrž za přírodu, za celou naši pozemskou vlast. Radim Palouš Vychovatel jako zahradník v Práce vychovatele se podobá práci zahradníka, který pečuje o různé rostliny, jedna rostlina má ráda ostrý sluneční svit, jiná chladivý stín, jedna má ráda břeh potoka, jiná vyprahlý vrcholek hory. Jedné se nejlépe daří na písčité půdě, druhé na úrodné hlíně. Každá musí mít péči přiměřenou svému druhu, jinak jejich naplnění nedojde cíle. ´Abbuĺ-Bahá Chalíl Džibrán:Prorok v Vaše děti nejsou vašimi dětmi. Jsou syny a dcerami Života toužícího po sobě samém. přicházejí skrze vás, ale ne od vás. A třebaže jsou s vámi, přece vám nepatří. Můžete jim dát svou lásku, ne však své myšlenky, neboť ony mají své vlastní myšlenky. Můžete dát domov jejich tělům, ne však jejich duším, Neboť jejich duše přebývají v domově zítřka, který vy nemůžete navštívit ani ve svých snech. Můžete se snažit být jako ony, nepokoušejte se však učinit je podobné sobě. neboť život nekráčí zpět a nezastavuje se u včerejška. Jste luky, z nichž jsou vaše děti vystřelovány jako živé šípy. Lučištník vidí na stezce nekonečna terč a napíná vás svou silou, aby jeho šípy letěly rychle a daleko. Neboť jak miluje šíp, který letí, tak miluje také luk, který je pevný. v Pojem výchovy a problém výchovy v Filozofie jako láska k moudrosti . Jsme moudrá společnost? v Úkol filozofie i filozofie výchovy -- otevírat se otázkám v Věc jako odpověď, na kterou je třeba najít otázku v Doba "vymknutá z kloubů" -- výzvy k výchově pro 21. století v Systémový přístup v Jednota makrokosmu a mikrokosmu v Krajiny vnější a vnitřní v Gnoti Sauton v Původní význam škola -- schole - prázdno v Svět v ohrožení -- současná krize v Problém smyslu v Vize v Logoterapie Viktora Frankla v Výchova jako změna a přijetí rizika v Alvin Tofler a Šok z budoucnosti v Výchova a etika v Metafory, kterými žijeme v Platonova jeskyně v Výchova jako -- metanoia Otázky a úkoly k přemýšlení v Vlastními slovy vysvětlete antické slovo metanoia -- ve smyslu přechodu od duše nevychované k vychované. v Jaké vnímáte vy osobně výzvy pro tuto dobu? v Jakou máte pedagogickou vizi? v Vyberte nějakou věc ze svého okolí a zamyslete na jaké otázky vám tato věc odpovídá. Doporučená literatura: Pelcová , N.: Vzorce lidství, Filozofie o člověku a výchově, Praha 2001 Pinc, Z.: Fragmenty k filozofii výchovy, Oikoymenh 1999 Kratochvíl, Z. : Výchova ,zřejmost, vědomí, Praha 1995 Palouš, R.: Čas výchovy, Praha, SPN 1992 Palouš, R.: K filozofii výchovy, Praha, SPN 1992 Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese,Praha, Portál, 1997 Peseschkian, N.: Příběhy jako klíč k dětské duši, Praha, Portál 1999 Peck, M.S.: Svět, který čeká na zrození, Argo 2003 Doporučená beletrie a další literatura: Džibrán,CH.:Prorok Exupery, A.: Malý princ Muž, který sázel stromy Fantlová, Z.: Klid je síla, řek tatínek Mýty a báje Pohádky Vše další, co osloví vaši duši.