Vypracovala: Hrachová Irena, Bi/Rv UČO 105347 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1) Rv – 6. ročník Téma: Výživa - reklama o Zahájení hodiny otázkami: Kdo si dnes zapomněl pití? Co dneska máte k pití? Kdo dneska nesnídal? Kdo nesnídá nikdy? Co pijete ke snídani? Co byste doporučili pít ke snídani? - na každou otázku je vyvoláno více žáků, debatují pitném režimu, co je zdravé pít, co méně, ... ● Téma reklama: - Žáci říkají co je reklama. - Píší na tabuli na které potraviny je reklama v televizi, na plakátech,... - Potom potrhávají zdravé potraviny, které naše tělo potřebuje. O těch nezdravých si povídají proč jsou nezdravé a jestli je konzumují např. Coca-cola, polévky z pytlíku,... - reklama na alkohol: Kdo už zkoušel, jak chutná alkohol? Kdo už zkoušel kouřit? ... - Ovlivňuje tvůj nákup reklama? Stává se Ti, že koupíš i to, co si koupit nechtěl? ● Prostor na otázky od žáků. 2) Rv – 6. ročník Téma: Výživa – výživová hodnota potravy, energetická spotřeba organismu ● Vysvětlit, že potrava se skládá ze základních živin: tuky, cukry, bílkoviny dalších důležitých látek: minerální látky-železo, hořčík,... vitamíny: A, B, C,... voda (nápoje) Př. otázek: V čem najdeme tuky? Jaké používáte doma tuky? V kterých potravinách najdeme cukry? Kde bílkoviny? Jaké živiny jsou nejpohotovějším zdrojem energie? Nejvydatnějším zdrojem energie? ● Pro zajímavost zmínka o energetické spotřebě člověka – Průměrně 8 200 kJ v klidu. Pobavit se o tom kdy je vyšší. Zeptat se, kdo má co k svačině – napsat si hodnoty na tabuli př. rozdíl jogurt a čokoláda ovoce a sušenka - na internetu se dá jednoduše najít energetická hodnota potravin ● Pobavit se o vitamínech a minerálních látkách, přečíst v učebnici str. 120 text k obrázkům. Použít otázky, kdo co jí, atd. ● Co je dobré pít a kolik vypít denně litrů. ● Rozdání nakopírovaných papírů – Jaká jsou pravidla zásad zdravé výživy + pyramida výživy Energetická hodnota běžných potravin +------------------------------------------------------------------------------+ |Potravina (ve 100g) | kcal | kJ |Potravina (ve 100g) | kcal | kJ | |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Salát | 14| 59|Zelené olivy | 116| 486| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Okurka | 15| 63|Libové maso vepřové | 118| 494| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Houby | 17| 71|Bílé fazole | 118| 494| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Zelené fazole | 22| 92|Kuře syrové | 127| 532| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Mrkev | 29| 121|Instantí káva | 129| 540| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Zelí | 36| 151|Vařená vejce | 163| 682| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Cibule | 36| 151|Zmrzlina (10% tuku) | 193| 808| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Coca-cola | 39| 163|Smažená vejce | 216| 904| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Grapefruid | 41| 172|Gin,Rum,Vodka (33%) | 231| 967| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Pivo (4.5 procent) | 42| 176|Pizza sýrová | 234| 980| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Špenát | 43| 180|Hamburger | 250| 1047| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Jogurt | 60| 251|Džem, Marmeláda | 272| 1139| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Mléko kravské (3,7%tuku) | 65| 272|Smažené brambory | 273| 1148| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Hruška | 66| 276|Párky | 300| 1256| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Brambory | 67| 280|Žvýkačka | 317| 1327| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Jablečná šťáva | 72| 301|Želé | 367| 1536| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Hořčice | 75| 314|Parmesán | 393| 1645| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Broskev | 81| 339|Čedar | 398| 1666| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Banán | 84| 352|Trvanlivý salám | 450| 1884| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Telecí maso syrové | 91| 381|Popkorn s olejem a solí | 456| 1909| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Játra syrová | 97| 406|Čokoláda horká | 477| 1997| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Libové hovězí syrové | 99| 414|Čokoláda mléčná | 528| 2210| |--------------------------+------+-----+-------------------------+------+-----| |Tvaroh | 106| 444|Ořechy | 568| 2378| +------------------------------------------------------------------------------+ 3) Rv – 6. ročník Téma: Pyramida výživy ● Rozdat žákům nakopírovanou pyramidu výživy. Probrat s žáky, v které části pyramidy leží různé potraviny a proč. Jak často by se měli tyto potraviny konzumovat a vysvětlit. Dovést žáky k tomu otázkami, aby na to přišli žáci sami. ● Na jednu část tabule napsat zelenina, na druhou část ovoce a žáci chodí k tabuli( nebo si určí jednoho, který zapisuje) a snaží se vymyslet co nejvíce ovoce a zeleniny a zapsat do správné části tabule. Poté žáci podtrhají všechnu zeleninu a ovoce, která roste v ČR. - potom žákům vysvětlit, že máme mnoho druhů zeleniny i ovoce, které roste v ČR(většina bude na tabuli podtrhaná) a je lepší konzumovat naši zeleninu a ovoce než to co u nás neroste. Naše tělo dokáže lépe zpracovat potřebné látky pro tělo.... ● donést si na příště obaly od potravin, letáky z hypermarketů,... 4) Rv – 6. ročník Téma: Pyramida výživy ● Žáci se rozdělí do skupinek, dostanou velký arch papíru a každá skupinka si vytvoří svou výživovou pyramidu. Žáci použijí potraviny vystříhané z letáků, obaly od potravin. Hotové pyramidy výživy se mohou vyvěsit ve třídě, na chodbě školy nebo na nástěnce u jídelny. o Potravinová pyramida Jedna porce znamená: 1 paprika nebo banán 150 g dušené zeleniny 1 miska zeleninového salátu 1/2 šálku drobného ovoce 1 sklenice ovocné nebo zeleninové šťávy Kolik porcí mají děti za den sníst: Děti 2 – 4 roky: 1 – 2 porce zeleniny 2 – 3 porce ovoce Děti nad 4 roky: 3 – 4 porce zeleniny 2 porce ovoce Jedna porce znamená: 10 g másla 3 lžičky cukru 1 lžička džemu nebo medu 1 kobliha nebo malá tabulka čokolády Kolik porcí mají děti za den sníst: Děti 2 – 4 roky: méně než 1 Děti nad 4 roky: méně než 1 Jedna porce znamená: 1 hrnek mléka nebo jogurt 50 g sýra Kolik porcí mají děti za den sníst: Děti 2 – 4 roky: 3 – 4 porce Děti nad 4 roky: 2 – 3 porce Jedna porce znamená: 1 krajíc chleba 1 rohlík nebo houska 3/4 hrnku vařené rýže, těstovin Kolik porcí mají děti za den sníst: Děti 2 – 4 roky: 2 – 3 porce Děti nad 4 roky: 3 – 4 porce Jedna porce znamená: 60 g masa po tepelné úpravě 1 vařené vejce 5 lžic vařených luštěnin 2 lžíce ořechů Kolik porcí mají děti za den sníst: Děti 2 – 4 roky: 1 porce Děti nad 4 roky: 1 – 1,5 porce 5) Rv – 6. ročník Téma: Výživa – zásady zdravé výživy ● Opakování – základní živiny, minerální látky, vitamíny ● Hra: Každý si připraví papír, učitel řekne písmeno a žáci píší všechnu zeleninu a ovoce -dohromady, které od zadaného písmena znají. Kdo má nejvíce, přečte co vymyslel-když je to bezchybně dostává plus. Př.: písmeno M – malina, meruňka, meloun, mandarinka, mrkev, maracua, mango, mirabelky ● Práce ve skupinkách – Žáci dostanou do skupinky velký papír a mají za úkol, vyrobit plakát: Zásady zdravé výživy. Mohou psát, kreslit, jak bude plakát vypadat je na jejich fantazii. Př. Jak často jíst, co jíst, kde jíst,... Žáci mají na práci dostatek času. 6) Rv – 6. ročník Téma: Výživa – zásady zdravé výživy ● Chvíle na dodělání plakátů, poté představení plakátů ostatním žákům. Celá skupinka jde před tabuli a jsou domluveni, jak nám plakát představí, aby se každý ze skupinky alespoň trochu zapojil. Otázky na téma kolem dodržování zásad: Př. Kdo jí zeleninu a ovoce každý den? Kdo jí luštěniny alespoň jednou týdně? ... ● Hra: Každý si připraví papír, učitel řekne písmeno a žáci píší všechnu zeleninu a ovoce -dohromady, které od zadaného písmena znají. Kdo má nejvíce, přečte co vymyslel-když je to bezchybně dostává plus. Př. písmeno B: brokolice, broskev, borůvky, brusinky, banán, brambory, bluma,... Použitá literatura: · Občanská výchova s blokem rodinné výchovy. Plzeň: Fraus, 2003. s. 117-123. · Občanská výchova. Rodinná výchova příručka pro učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004. s. 116. · www.vyzivadeti.cz · www.zdrava5.cz