Somatopedie – osnova výuky a témat: nejedná se o učební text, předkládané osnovy neprošly jazykovou ani jinou úpravou. Nutné je prostudování odborné literatury. VYMEZENÍ POJMU, PŘEDSTAVITELÉ OBORU, SYSTÉM PÉČE O OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM V ČR • Soma – tělo, paidea – výchova Obor speciální pedagogiky zaměřený na výchovu, vzdělávání a podporu osob s tělesným postiženíma zdravotním oslabením (definice: Vítková, Renotieróvá, atd.) • Představitelé (Monatová, Kábele, Vítková – doporučená literatura): • Rudolf Jedlička – v roce 1913 zřizuje první ústav pro „zmrzačené“ v Praze – spojení ústavu se školou, dílnami a nemocnicí • František Bakule – první učitel v ústavu, věnoval se vzdělávání postižených dětí • Augustin Bartoš – v Jedličkově ústavu od roku 1920, zahraniční zkušenosti, rozmach ústavu • Kociánka – 1919 – první ředitel – Jan Chlup – pojetí výchovy jako součást komplexní rehabilitace • Robert Nebeský – 1920 – zřízení ústavu ve Zbůchu u Plzně • František Kábele – zakladatel Somatopedické společnosti • Raná péče o děti se zdravotním postižení (viz. Somatopedické aspekty atd..) 0 – 3 let Ministerstvo zdravotnictví, MŠMT, MPSV Rehabilitační stacionář , SPC, odborná sdružení Komplexní péče rehabilitačního stacionáře: • Diferenciovaná péče • Preventivní péče • Rehabilitační péče • Sociální péče • Pedagogicko – výchovná péče • Komplexní péče – individuální program Péče fyzioterapeutická Pediatr, psycholog, neurolog, foniatr, rehabilitační pracovník, psychiatr (konzilia) Raná péče – MŠMT – SPC • Péče o děti od 3 – 6 let Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo školství • Rehabilitační stacionář pro děti od 3 – 6 (7) let Logopedická péče Výchovně vzdělávací • Speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené (viz. vyhláška 72) při MŠ, ZŠ, SŠ, samostatná pracoviště - Pro děti tělesně, zdravotně a kombinovaně postižené - Pro rodiče a učitele Personální obsazení: speciální pedagog – somatoped sociální pracovník psycholog Náplň činnosti: depistáž, diagnostika, pedagogická podpora, poradenská podpora návrhy opatření, spolupráce se školou – učiteli, rodiči, s ostatními odborníky, materiální podpora (speciální pomůcky) rozvoj jemné a hrubé motoriky, grafomotoriky spolupráce s logopedem – rozvoj řeči • Péče o děti od 3 – 6 let • Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo školství • Mateřská škola pro tělesně postižené x běžná MŠ - Přihlédnutí k individuálním zvláštnostem dítěte (prohlubování znalostí) - Rozvoj jemné a hrubé motoriky - Léčebná tělesná výchova (fyzioterapeut) - Kondiční cvičení, rozvoj obratnosti - Ergoterapie - Zlepšení hybnosti HK - Nácvik pohybů, které vychází z ramenního kloubu - Jemné pohyby prstů rukou - Nácvik úchopu: uchopování předmětů různé velikosti, tvaru - Zjištění funkčnosti HK, vycvičení zdravé HK k obratnosti - Sebeobsluha: samostatnost (oblékání medvídka, panenky) • Školní věk Ministerstvo školství (MŠMT) Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo práce a sociálních věcí • Běžná ZŠ • Základní škola praktická (dříve zvláštní), základní škola speciální (dříve pomocná) - Dorozumívací dovednosti (1 – 2 týdně) I. Stupeň rozšíření výuky jazyka českého II. Stupeň zvládnutí naukových předmětů Specifika dětí s postižením: Řečové obtíže: dechová, fonační, artikulační cvičení (spolupráce s logo) Porucha analyzátorů: čtení, psaní (nerozlišují polohu, tvar, nevšímají si drobných detailů, nerozeznají 2 stejné obrázky, nenajdou rozdíly, detail - celek Kompenzační pomůcky: hybnost HK (stroj, úprava prostředí, uchopování předmětů různého tvaru a velikosti, povrchu, materiálu) Vnímání prostoru: prostorové vnímání, tělové schéma Narušena analýza, syntéza, ruce – hra s pískem, střídání materiálů, činností Spastici – snaha, snížený výkon, hlídat úchop, prostorová analýza ŠŠ – SOŠ, praktická škola NUTNO NASTUDOVAT: Školský zákon 561/2004, vyhlášky 73 a 72/2005 • Zajištění speciální péče: individuální integrace skupinová integrace spec. škola • Individuální integrace: vzdělávání ve třídě MŠ, ZŠ, SŠ (není určena pro žáky se spec. vzděl. potřebami – ty jsou však u tohoto žáka zajištěny) vzdělávání ve třídě speciální školy (pro žáky s jiným postižením) • Skupinová integrace speciální, specializovaná třída zřízena podle zvláštních předpisů Individuální vzdělávací plán • Podklad ředitele školy pro navýšení finančních prostředků • Vypracování IVP: třídní učitel, učitel předmětu, SPC (PPP, středisko výchovné péče), zákonný zástupce, žák (pokud je zletilý) • Vypracován před nástupem do školy – doplňován v průběhu roku • Podepisuje ředitel školy, třídní učitel (případně další učitelé) • Vychází z učebních dokumentů školy, závěrů vyšetření, doporučení lékaře, zohledňuje názor rodiče • Obsah IVP: obsah, rozsah, průběh, způsob spec. Podpory, vzdělávací cíle, postupy jejich dosažení, způsob hodnocení, klasifikace, seznam kompenzačních pomůcek (učebnic, textů) určení pracovníka poradenského zařízení (spolupráce) potřeba navýšení financí PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ JEDINCE, ZVLÁŠTNOSTI VE VÝVOJI TĚLESNĚ POSTIŽENÝCH n Holokinetické stadium n Monokinetické stadium n Dromokinetické stadium n Kratikinetické stadium hybnosti Holokinetické stadium Nekoordinovaný pohyb všech končetin Konec novorozeneckého – zvedání hlavičky Moorova reakce 2. Monokinetické stadium Od konce 2. měsíce pohybuje i jednou končetinou – pohyby nemají směr a řízení V poloze na břiše zvedá hlavičku – při posazování ji krátce udrží střemhlavá reakce objevuje se souhra ruka – ústa Po 4. měsíci se obrací z bříška na záda 3. Dromokinetické stadium od konce 5. měsíce – pohyby dítěte mají správný směr sahá po předmětech dovede chvíli sedět bez opory 7. – 8. měsíc – rozvoj pohybů – otáčení, vzpěr na pažích 8. měsíc – náznak lezení sed seč stává stabilní 9. měsíc – leze po čtyřech 10. – 11. měsíc – přitahuje se do stoje, stojí na celých chodidlech 12. měsíc – první krůčky 4. Kratikinetické stadium od konce 1. roku – trvá celý život 2. – 3. rok chůze do schodů, později ze schodů střídání nohou při chůzi do schodů je zafixováno od konce 3. roku chůze ze schodů – střídání nohou zafixováno kolem 4. roku skok na jedné noze – 3. rok poskok na jedné noze – 4. – 5. rok vývoj hybnosti je ukončen kolem 25. roku n Kefalo – kaudální směr n Vývoj od hlavy k patě n Ovládání šíjového svalstva – zvedání hlavičky n Ovládání osového svalstva – krční, bederní část páteře n Lezení po kolenou n Postavení – poskoky n Proximo – distální směr n Pohyby v pletencích, pak přechod na menší svalové skupiny n Ulno – radiální směr n Vývoj od reflektologického úchopu po špetku n Proces vývoje neprobíhá stejnoměrně n Atypický vývoj – opožděný vývoj, vývojové rozdíly n Kefalo-kaudální – ovládání těla postupuje od hlavu k patě (ovládání šíjového svalstva – zvedání hlavičky, svalstvo krční a bederní, následuje lezení… n Proximo-distální směr – pohyby probíhají nejprve v pletencích, později přechází na zápěstí a prsty n Ulno-radiální – posun od reflektorického úchopu po špetku Reflexy: n Holokinetické stádium n Úchopový reflex n Galantův reflex – únik od dráždícího předmětu n Monokinetické stádium n Landau – položení dítěte na dlaň (poloha na břiše), od 1. trimenonu začíná dítě zvedat hlavu, od 2. trimenonu se dítě pohybuje volními pohyby n Trakční test – dítě se posazuje tahem za ruce, dítě se uchopí za zápěstí, je přpitahováno, sledují se záda, krk, chování horních a dolních končetin n Chůzový automatismus – mizí nejpozději do konce 1. trimenonu n Obranná reakce při pádu – od 6. měsíce se ruce natahují k obraně n Moroova reakce CHRONICKÁ ONEMOCNĚNÍ, ŠKOLA PŘI NEMOCNICI A ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍCH - - Charakteristika jedinců s chronickým onemocněním - Škola při zdravotnických zařízeních - Alergická onemocnění - Kožní choroby - Plicní onemocnění - Metabolické poruchy - Kardiovaskulární poruchy - Nádorová onemocnění n Dlouhodobě nepříznivě ovlivňuje zdravotní stav jedince n Ovlivňují celkový fyzický, psychický, i sociální vývoj jedince n Časté, opakované i dlouhodobé hospitalizace n Narušení vývoje jedince n Vytržení ze sociálního prostředí dítěte n Hospitalizaci hůře snáší menší děti n Vyrovnání se s pobytem v nemocnici – individuální n Nemocné děti mohou být – unavitelnější, labilnější, špatně reagují na zátěž, snížená koncentrace pozornosti n HOSPITALISMUS – psychická reakce na pobyt v nemocnici n Cíl – pomoc dětem překonat období hospitalizace n Narušená psychika – odloučení od rodinného prostředí n Nemocnice – škola - léčebná péče, pedagogicko-výchovná, terapeutická, rehabilitační, společenská n Humanizovaná léčebná péče n Odstranění potíží u dítěte v nemocnici n Učitel – hledání přístupu k dítěti, překonání potíží spojených s pobytem v nemocnici, prostředník mezi dítěte a zdravotnickým personálem n Škola při nemocnici – vlastní organizační řád – vychází z organizačního řádu pro školy při zdravotnických zařízeních (MŠMT ČR), vyhláška 72. n Řád školy: n vypracovává ředitel školy, schvaluje školský úřad n Úkoly školy, organizace, název, zřizování tříd, školní docházka, přeřazování žáků, propouštění, učební plán, rozvrh hodin, hodnocení, výchovná péče mimo vyučování, učební pomůcky (je posouzeno lékařem) n Činnost učitele - požadavky: n Individuální přístup n Zdravotnické znalosti n Výchovné zásady, spolupráce se zdrav. personálem n Citová vyrovnanost, sebedůvěra, odpovědnost, pečlivost, pohotovost, rozhodnost, organizační schopnosti n Terapeutické schopnosti n Osnovy ZŠ – výuka upravena dle zdravotního stavu žáka n Rozsah výuky – určeno lékařem (1 – 4 hodiny denně, 5 – 20 hod. týdně) n Předměty: kmenový předmět (čj, m, cizí jazyk), pak se dle rozsahu výuky přiřazují další (prvouka, vlastivěda, …, fyzika, chemie, zeměpis, dějepis…) n Vhodná je dopolední výuka n Učitel vede záznam (učivo, zdravotní stav žáka, hodnocení) n Záznam kmenové škole – u dlouhodobě hospitalizovaných, návrh na závěrečné hodnocení n Hodnocení – dle pravidel běžné školy, přihlédnutí ke zdr. Stavu, objektivní, škola může po domluvě vydat vysvědčení n Učebnice: každá škola má jiné, snaží se zajistit co nejvíce n Výuka: v učebnách, u lůžka, vytváří skupinky podle ročníku, děti jsou vedeny k samostatnému učení n Školní družina: vychovatelka, výtvarné, pracovní, hudební činnosti, snaha rozvoj zájmů a vědomostí dítěte, terapeutický charakter n Předškolní děti – herní terapeut, vychovatel, rodič - edukace ve školách při ozdravovnách a léčebnách – propojení vzdělávací a zdravotní péče. Herní specialista l Dítě nemá dostatečně rozvinuté kognitivní schopnosti, nemá dost životních zkušeností, aby svoji nemoc mohlo bez cizí pomoci náležitě racionálně zpracovat l Dítě prožívá řadu nepříjemných situací, je odloučeno od rodiny, vytrženo z domácího prostředí l Je důležité věnovat dítěti náležitou medicínskou i psychologicko-sociální péči l Počátky spadají do první poloviny 20. století, Angůie l James Robertson (institut mezilidských vztahů) upozornil na fakt, že dosavadní péče o nemocné děti ohrožuje dětskou psychiku, neprospívá léčbě l 1961 – založení mezinárodní organizace s cílem bránit práva dětí v nemocnici a jejich rodičů l 1976 – založení asociace sdružující herní specialisty ČR l Pomalejší rozvoj v této oblasti l Část dne děti v péči pedagogů školy, ZŠ, MŠ l Po roce 1989 – seznámení se s možnostmi herní terapie l 1993 – některá oddělení zavádí hru jako nedílnou součást herní terapie l Vyčleněn odborník z řady středního zdravotnického personálu Cíle herní terapie – uspokojení základních psychických potřeb nemocných dětí (Vágnerová, 2000) l Potřeba stimulace l Potřeba orientovat se v dané situaci (znalost zdr. Stavu, prognóza, způsob ošetření…) l Potřeba citové jistoty a bezpečí l Potřeba seberealizace l Potřeba otevřené budoucnosti l Potřeba sociálního kontaktu Úkoly l „most“ mezi zdravotníky´- rodiči – dítětem l Provázet dítě po dobu hospitalizace l Zbavovat strachu a úzkosti l Vyplnit volný čas dítěte l Příprava na zákroky a operace l Přiměřeně věku informovat o zdravotním stavu l Přítel v nemocničním prostředí l Porozumění nemoci a způsobu léčení l Zvýšení schopnosti dítěte zvládat zátěžové situace l Získávat dítě pro spolupráci l Redukovat chybné názory dítěte l Umožnit dítěti vyjádřit své emoce l Redukovat nepříznivé důsledky hospitalizace Charakteristika vybraných onemocnění n Alergie: přemrštěná, přehnaně silná reakce organismu na cizorodý podnět. Přecitlivělost organismu – obranného systému vůči některým cizorodým látkám n Příčiny: nejsou zcela objasněny, vyspělé země – choulostivost organismu, hygienický standart, dědičnost, schopnost organismu bránit se cizorodým látkám, kvalita fce nervového a endokrinního systému, životní prostředí n Projev alergie: při kontaktu s alergenem (spouštěč reakce) dochází k podráždění, aktivaci imunitního systému (projeví se jako nepříjemné svědění, červený nos, slzení… život ohrožující reakce – astmatický záchvat, anafylaktický šok) n Imunitní systém: ochrana před choroboplodnými zárodky, vyspělý IS je dán dlouhodobým vývojem, částečně je vyvinut již při narození, vyvíjí se během dětství, stáří – pokles některých složek imunity. Poruchy imunitních reakci: n Imuno-deficitní stavy – poruchy protiinfekční obrany n Nepřiměřené reakce – alergie n Patologické působení imunitních mechanismů na vlastní organismus n Alergická rýma – alergický zánět nosní sliznice vodová sekrece, kýchání, ucpání nosu Pylová rýma – sezónní, celoroční (prach, bakterie, roztoči) Opakovaná neprůchodnost nosu může vést k chronickému zánětu n Léčba: odstranění alergenu, antihistaminika, nasální kapky, kortikoidy, hyposenzibilizace stoupajícími malými dávkami alergenu n Astma bronchiale – průdušková záducha, záchvaty, stavy průduškové dušnosti, jedno z nejčastějších chronických onemocnění, opakující se dechové potíže v důsledku průduškové obstrukce, zánětlivé procesy- otok sliznic, zvýšená produkce hlenu, astma v dětském věku je často podmíněno alergií Astmatický záchvat: náhlá dušnost, spojená s pocitem strachu, pocením, prodloužením, výdechu Léčba: snížení záchvatů, speleoterapie, odstranění alergenu, úprava režimu, hyposenzibilizace (vliv na vývoj dítěte, neprospívání, opožďování) n Lékové alergie: kožní vyrážky, kopřivky, puchýřky, poruch krvetvorby – rozpad červených krvinek, astmatické obtíže, záněty, bolesti kloubů n Polynóza (pylová přecitlivělost): alergie na pyly rostlin n Hmyzí bodnutí: různé projevy n anafylaktický šok: okamžitý typ alergie – život ohrožující n Příčiny: léky: antibiotika, analgetika… potraviny: ryby, ořechy, luštěniny, ananas hmyzí jedy: včela, vosa n Projevy: blednutí, hučení v uších, pocení, nebezpečné jsou otoky sliznic (hrtanu), dušnost, pomalý tep, pokles TK, křeče, bezvědomí n Prevence rizikových faktorů n Rychlá lékařská pomoc Atopický ekzém, lupénka Dětská kůže: nezralá, méně odolná vůči škodlivinám Původ škodlivin: n Infekční (baktérie, viry, plísně, paraziti) n Chemický (podráždění zevní, vnitřní) n Fyzikální (teplo, chlad) n Alergický (potravinové alergie) Nepříznivé faktory: n Nesprávné ošetřování kůže (nečistota, nevzdušnost) n Výživa (dostatek vitamínů, bílkovin) n Opakované infekce dýchacích, trávících orgánů aj.) n Vrozená dispozice n Lupénka (psoriasis) Příčiny: nejsou známy, (stres, špatné stravovací návyky, fce jater, ledvin, výživa, dědičnost: oba rodiče – pravděpodobnost 40%) n Několik druhů (drobná: u menších dětí, velkopupencová: starší děti) n Šupinaté kulaté nebo prstencovité skvrny zesílené, červené a suché kůže, po odloupnutí – vlhká plocha, krvácející body n Lokty, kolena, vlasová část hlavy, nohy, trup Léčba: Kožní léky, masti, kortikoidy Klimatoterapie – teplo, koupání (v létě ustupuje, na podzim se vrací) Přírodní látky, kvalita stravy choroby dýchacího ústrojí (chronická rýma, adenoidní vegetace, chronický zánět mandlí, bronchitidy, astma) n Příznaky: kašel, ztížené dýchání, porucha výměny plynů (zrychlené dýchání) n Chronická rýma: kýchání, ucpání nosu, rýma Příčina: vychýlení nosní přepážky, zánět VDN, alergie, zvětšená nosní mandle n Adenoidní vegetace (zvětšená nosní mandle) - Zvětšení lymfatické tkáně, aktivita imunitního systému - Chronicky ztížené dýchání, chrápání, huhňání, infekce HCD, poruchy spánky, záněty středouší (dýchání ústy – někdy vyplazený jazyk…) n Chronický zánět mandlí: 1 rok/ 2 a více hnisavé angíny Léčba: odstranění mandlí n Akutní zánět průdušek Příčina: virové onemocnění Suchý kašel… odkašlávání n Chronická bronchitida Opakující se zánět průdušek, vstup do školního zařízení, chronický zánět HCD Přetrvávání kašle déle jak 3 měsíce n Pneumonie – zánětlivé onemocnění plicních sklípků metabolické poruchy poruchy žláz s vnitřní sekrecí n Vrozené metabolické poruchy: často podmíněné dědičností, projeví se obvykle již v novorozenecké období, diagnóza – včasné zahájení léčby n Fenylketonurie: nejčastější vrozená porucha metabolismu (povinný screening), porucha metabolismu fenylalaninu (aminokyselina) – příznaky od 4. měsíce: blonďáci, sklony ke kožním onemocněním psychomotorická retardace Dieta 12 – 15 let, u žen znovu v těhotenství – poškození plodu n Obesita – tuková tkáň zmnožení o 20% příčiny: přejídání Hubenost: rodinná dispozice, nádorové onemocnění, onemocnění GIT, mentální anorexie, onemocnění CNS n Štítná žláza – fce souvisí se somatickým a psychickým vývojem Snížení činnosti – zpomalení psychomotorického vývoje Struma – zvětšení štítné žlázy n Cukrovka (diabetes mellitus) 150miliónů (ČR 650 000) Diabetes 2. typu – starší lidé, často osoby s nadváhou (diabetes nezávislý na inzulínu – produkován, ale není využit) Diabetes 1. typu – juvenilní – propuká v dětství nebo mládí Tělo produkuje nedostatečné množství inzulínu. Umělé podávání inzulínu Příčiny: dědičnost, endokrinní nerovnováha Příznaky: žízeň, časté močení, dítě má hlad a hubne, bolesti hlavy, zácpa Hypoglykemické kóma n Následky neléčení diabetu Poruchy růstu Zánětlivé změny pohlavního ústrojí u dívek Změny na ledvinách Oční komplikace Cévní změny Vpichy – změna podkožního vaziva Snížená odolnost vůči infekcím Časté lékařské prohlídky Respektovat pokyny lékaře Volná dieta Správné vedení dítěte V pubertě – časté zhoršení krevní choroby kardiovaskulární choroby n Anémie – snížené množství hemoglobinu Častěji u děti než u dospělých (růst) – nedostatečná výživa, zánětlivé choroby Příznaky: únava, nechutenství, zhoršení nálady, při námaze zadýchávání Anémie po krvácení (úraz, ztráta krve, chronické krvácení (náprava: transfúze, strava bohatá na bílkoviny, železo, vitamíny, při chronickém krvácení odstranit příčinu) Anémie po infekcích, z nedostatku Fe, nedostatečné tvorbě červených krvinek, vitamínu B12, hemolytické anémie (slezina) n Leukémie – zhoubné onemocnění krvetvorného aparátu V krvi, kostní dřeni, uzlinách se vyskytují nezralé bílé krvinky Příznaky: nejsou charakteristické – bledost, nechutenství, hubnutí, zvýšené teploty, později krvácení do kůže, bolesti kostí a kloubů Formy: akutní a chronická Lze dosáhnou vyléčení či dlouholeté remise n Nemoci srdce a cév Vrozené vady (0,5 – 0,9% novorozenců) Záněty srdečního svalu Arytmie – bradykardie, tachykardie Srdeční slabost: neschopnost srdce dostat dostatečné množství krve do periferního oběhu. Dítě špatně jí, pije, tachykardie, poruchy spánku, dušnost, periferní otoky Léčba: klid, dobrý psychický stav Nádorová onemocnění n KOMPLEXNÍ LÉČBA PÉČE O SOMATICKÝ A PSYCHICKÝ STAV Epileptický syndrom definice, etiologie, dělení, léčba O/ Výchova nemocného dítěte je obtížnější O/ Přetrvává řada předsudků O/ Bývá považována za duševní poruchu l Záchvatovité onemocnění, projevuje se opakovanými záchvaty l I malé poškození mozku může vést za nepříznivých okolností ke vzniku epileptického záchvatu l Nedostatek spánku, vyčerpání, horečka, léky, alkohol l Ojedinělý záchvat neznamená epilepsii – epilepsie – opakovaný výskyt záchvatů l Může se objevit v kterémkoliv věku l Poskytnutí první pomoci osobě s epilepsií je vyšší než u akutního infarktu l Alespoň jeden záchvat prodělá 5% lidí l 0,5 – 1% populace, ČR – 50 – 100 000 osob l Evropa: 2 mil. dětí l Záchvaty se u 3/4 osob objeví do 20 let, maximum záchvatů do 3 let a v pubertě l 1 záchvat u dítěte neznamená epilepsii l Rozpoznání záchvatu: obtížné, existuje mnoho druhů záchvatů, častější jsou malé epileptické záchvaty (petit mal) – málo nápadné l Pět základních klinických příznaků O/ Poruchy vědomí O/ Motorické příznaky (záškuby, křeče, snížení svalového tonu…) O/ Somatosenzorické (čichové, zrakové, sluchové senzace) O/ Vegetativní (reakce zornic, barva kůže, nevolnost, pocení, zvracení,…) O/ Psychické – spojeno s poruchou vědomí Druhy epileptických záchvatů Různá hlediska a kategorie (dříve grand mal a petit mal) Pro vedení léčby je třeba znát charakter záchvatů, nutné je sdělování informací 1/ generalizované záchvaty Doprovázeny poruchou vědomí, po odeznění si osoba na průběh nepamatuje - Tonicko – klonické záchvaty – grand mal stavy bezvědomí, křeče, lapání po dechu, pád, ztuhnutí těla, bezvědomí, cukání svalů celého těla, povrchní dýchání, pomočení, pokousání jazyka, tváří, rtů, záchvat většinou během několika minut ustává, po záchvatu je dítě zmatené, bolest hlavy - Sekundárně generalizované tonicko – klonické záchvaty začínají jako výše uvedené, nenásledují záškuby, bývají krátké - Atonické záchvaty ztráta tonu, pád (zranění) - Absence (zahledění, petit mal) ztráta vědomí, i několikrát denně, zrychlené mrkání, oči v sloup, může uniknout pozornosti, rychle odeznívá - Myoklonické záchvaty záškuby horních dolních končetin, často po probuzení, několik vteřin 2/ Parciální epileptické záchvaty (ložiskové) nejčastější tyty záchvatů u dětí na 4 roky. Záchvatovitou aktivitou je zasažena ohraničená část mozkové polokoule - Simplexní záškuby některé části těla (tváře, končetiny), abnormální vjemy, emoce neodpovídající situaci, bolest břicha, vteřiny až minuty,může ustoupit nebo se projeví generalizovaný záchvat - Komplexní (automotorické, psychomotorické) dítě zasněné, nereaguje na výzvy, neobvyklá činnost, pohyby těla, vzácně složitá, neuvědomělá činnost, 30s – 3 minuty Co dělat? l Grand mal – ustává během několika minut, lékařská pomoc: první záchvat, nejistota, delší trvání Aura: vodorovná poloha, uvolnění oděvu dopravit do bezpečí otočit hlavu na stranu v případě nutnosti podání léku Co nedělat: křísit, propleskávat bránit křečím, natahovat končetin násilně otevírat čelisti l Malý záchvat – odvést do bezpečí, dohled, déle jak 10 min. – přivolat lékaře Záznamy, přivolat rodiče Lékař: porucha vědomí, křeče (10 min.), opakování záchvatů, poruchy vědomí, dýchání, poranění při pádu, pochybnost o ohrožení zdraví l Opakované záchvaty: abnormální činnost mozku, každý záchvat zvyšuje pravděpodobnost vzniku dalšího, včasné zahájení léčby l K malým záchvatů se přidávají velké l Porucha vědomí – ohrožení úrazem (koupání, plavání…) l Životospráva l Antiepileptika l Strádání dítěte: diskriminace, sociální izolace, ochrana – brání spontánní aktivitě Klasifikace pohybových vad Vady páteře Podle doby vzniku Vrozené Získané Podle místa postižení obrny deformace amputace malformace Klasifikace pohybových vad - obrny ! Podle doby vzniku vrozené, získané ! Podle místa vzniku centrální, periferní ! Podle stupně postižení parézy (částečné ochrnutí) plegie (úplné ochrnutí) ! Podle tonusu hypotonie hypertonie střídavý tonus (atetóza) ! Podle místa monoparéza/ plégie diparéza/ plégie triparéza/ plégie kvadruparéza/ plégie hemiparéza/ plegie Vady páteře - deformace Deformity páteře/ vady páteře ! rovina sagitální (předozadní) - zvýšení nebo snížení zakřivení, častější je nadměrné zakřivení (hrudní kyfóza - kulatá záda) Příčiny: choroby HCD, déletrvající onemocnění – svalové ochabnutí, onemocnění páteře, nesprávné návyky, jednostranné zatěžování ! Rovina frontální (čelní) – častější, boční vychýlení ze středové roviny, skoliózy (2,5% dětí), vznik často v pubertě, slabé děti s oslabeným svalstvem Kyfóza – normální zakřivení hrudní páteře, stejné označení i pro vadu (hrudní kyfóza) Kyfóza, hyperlordóza, plochá záda ! Dětská kyfóza: kulatá záda, charakteristická pro školní věk, ztížené dýchán u chronické rýmy, neprůchodnost nosu (adenoidní vegetace), hrudník zůstává ve výdechovém postavení, u dětí se smyslovými vady, MR Vadné držení těla unaveného dítěte, vyvinuté formy – kyfotická hrudní páteř, skloněná hlava, chabé břicho Rehabilitace, zdravotní a léčebná tělesná výchova ! Hyperlordóza: zvětšení bederní lordózy, někdy je příčinou vrozená vada obratlů. Vystouplé břicho, vyvíjí se při oslabení svalstva břicha, hýždí, trupu ! Plochá záda: dítě nemá fyziologické zakřivení páteře, , rodinná anamnéza, oslabené svalstvo, staticky špatné, náprava - posilování svalů Skoliózy ! Často spojena s kyfózou, dochází k rotaci, otočení obratlů ve směru podélné osy páteře – deformace hrudníku, posunutí lopatek (jedna výše, druhá níže) – kyfoskolióza ! Dekompenzovaná skolióza – došlo k vychýlení těžiště trupu, nepříznivá prognóza – degenerativní projevy v obratlových spojích, bolesti, hrudní orgány – nedostatek místa – dechové obtíže, častější u dívek ! Léčba: rehabilitace, korzety, chirurgický zákrok ! Dělení: podle místa: krční, hrudní, bederní Degenerativní onemocnění pohybového aparátu Choroby pohybového aparátu • Dětská kostra – citlivá na škodliviny, reaguje na intoxikace – těžké kovy, hypervitaminóza • Vady páteře • Vrozené vady dolních končetin • Dysplazie kyčelního kloubu. Luxace kyčlí dědičná vývojová porucha jamky kyčelního kloubu Dysplazie – vrozená Luxace – komplikace dysplastického vývoje kyčlí Ženy postiženy častěji (4-6x) Hlavice kosti stehenní nemá oporu v ploché jamce kosti kyčelní, sklouzává tahem svalů mimo ni Dysplazie kyčelního kloubu, luxace kyčlí • Třístupňové vyšetření kyčlí novorozenců 1. Klinické vyšetření ortopedem (lékařem) pět dní po porodu 2. Podezřelé, nejasné stavy – ultrazvuk v 6-ti týdnech 3. RTG kyčlí ve třech měsících Léčba po stanovení diagnózy, prostá dysplazie: široké balení do plen, těžší stavy: ortopediecké pomůcky, nejtěžší stavy: po 1 roce operace Vývoj dolních končetin, vady chodidel • Valgozita a varozita dolních končetin U kojenců – varozita (nohy do O) Od 2 let – valgozita (nohy do X) 6 let vyrovnání • Vady chodidel Plochá noha – nejčastější deformita nohy, vrozená jen vzácně, nejčastěji způsobena volností vazivového aparátu a svalovou slabostí, bývá oboustranná Lehčí stupně nemusí působit potíže, v pozdějším věku bývá provázena celkovou poruchou pohybového aparátu Léčba: vložky do bot, speciální cvičení k posílení svalstva Prevence: vhodná obuv Deformity hrudníku • Vrozené vady hrudníku – zmenšení pružnosti hrudního koše, omezení volnosti dýchacích pohybů, tlak na srdce – omezení cirkulační výkonnosti a tím i tělesné zdatnosti • Ptačí hrudník: nápadně vystupující hrudní kost, dechová gymnastika • Nálevkový hrudník: hrudní kost je hluboko vpadlá, při malé zátěži nejsou velké problémy, sport, namáhavější práce – unavitelnost, zadýchávání Rehabilitace – zvýšení dechové zdatnosti, závažnější formy: operace – zvednutí hrudní kosti, zařazení do vyučování pod dohledem lékaře • Získané vady hrudníku – druhotně vzniklé u vad páteře, k těžkým asymetriím dochází u skolióz Gibbus • Žeberní hrb – deformita je provázena změnou ve tvaru hrudníku, odchylkou v umístění vnitřních orgánů. defekt bývá vrozený nebo poúrazový, důsledek myopatie, křivice, TBC kostí • Křivice – u nás v současnosti výjimečně, vznik: nedostatečné ukládání vápna do kostí, nedostatkem vitamínu D, páteř je vlivem choroby měkká a ohebná, neudrží váhu těla, vzniká rachitický hrb • Tuberkulózní hrb – usazení mykobakterií v obratlích, napadené obratle se pod tíhou těla hroutí, páteř se vyklenuje dozadu. Zpočátku lze vyrovnat límcem, podpůrným korzetem, léčba antibiotiky, atd. Aseptické kostní neurózy • Perthesova choroba (dětské osteochondropatie), onemocnění dětského věku, postižena je hlavice stehenní kosti – porucha prokrvení a výživy hlavice a její následné odumření. o Častěji u chlapců, 4 – 7 let, prokazatelné na RTG snímku o Bolesti ve stehně, dlouhodobé onemocnění o Odbourání odumřelé struktury a vytvoření nové o Přestavba u neléčených dětí trvá až 7 let, dochází k těžkým deformacím kyčelního kloubu, omezení hybnosti, poruchy růstu, zkrácení končetiny, kulhání, vychýlení páteře o Příčina: úraz, opakovaná traumata, metabolické a konstituční faktory, etiologie není známa o 1. stadium – lehké omezení pohyblivosti, bolestivost lokalizovaná do kolena o Stadium hojení – až 2 roky, osifikace, pokud došlo k deformaci je hlavice trvale poškozena o Léčba: cca 12 měsíců, klid na lůžku, rehabilitace, odlehčení Morbus Scheuermann • Postižena jsou těla obratlů • Zmenšená odolnost proti zátěži – tvarová změna, vpředu snížení obratlových výšek • Zakřivení hrudní kyfózy • Postižení chlapců v pubertě • Přetěžování vyvíjejícího se organismu • Zvýšená únavnost, bolestivost ve středním úseku hrudní páteře • Systematická léčba, aby nedošlo k fixaci hrudní kyfózy, páteř je funkčně postižena • Léčba: nepřetěžovat, léčebná tělesná výchova, sádrový korzet, léčba trvá asi 2 roky, ve škole dbát na správné sezení, umožnit uvolnění a odpočinek • Povolání: není třeba omezení, vyloučit ta povolání, která páteř přetěžují Bechtěrevova choroba • Chronický zánět chrupavčitých tkání • Páteř, klouby, oční duhovka, některé vnitřní orgány • Vada imunitního sytému • V ČR cca 50 000 nemocných • Onemocnění nelze vyléčit • Bolesti, omezování pohybu, postupné srůstání páteře a kloubů • Léky – tlumí akutní záněty a bolest • Léčba: rehabilitace, působení na celkový fyzický a psychický stav Artróza • Degenerativní onemocní kostních chrupavek (rozrušení, ztráta výživy, na okrajích kloubu výrůstky, druhotně jsou postiženy měkké tkáně) • Příznaky: deformace kloubů, omezená hybnost, bolestivost, prvotní obtíže – po rozhýbání zmizí, nejbolestivější jsou krajní polohy, trvalá bolest – dekompenzovaná artróza • Nejčastěji bývá postižen kyčelní kloub a kloub kolenní, postiženy mohou být jakékoliv klouby • Léčba: prevence dalšího narušení, redukce váhy, rehabilitační léčba, posílení příslušných svalových skupin Revmatismus, revmatická artritida • Interní choroby pohybového ústrojí • Příčiny: poruchy imunity, infekční onemocnění, metabolické poruchy, v řadě případů není příčina známa • Dlouhodobý zánět šlach, kloubů, vazů • Intenzivní bolest a tuhost svalů a kloubů • Revmatická artritida: bolesti začínají postupně, u jednoho kloubu, případně skupiny kloubů, ranní ztuhlost, ochabování svalstva, zvýšená teplota, únava, nejčastěji jsou postiženy drobné klouby na rukou a nohou • 1. stupeň: snížení svalové síly 2. stupeň: patrno postižení klubu při RTG, 3. stupeň: ochabnutí svalstva, deformita, omezení pohybu, 4. stupeň: výrazné deformity, ztuhnutí kloubu • Léčba: antirevmatika, kortikoidy, rehabilitace (svalová síla, podpora funkčního pohybu), potlačení bolesti, lázeňská léčba • DNA – typ artritidy, ve tkáních se usazuje příliš velké množství kyseliny močové, kde krystalizuje – jehličkovité krystaly, které pronikají do kloubů • Bolest, zánět postiženého kloubu, zčervenání, otoky, zvýšená citlivost na dotek • Souvisí s výživou (kyselina močová produkt rozkladu potravin) • Zvýšené riziko: obezita, nesprávná výživa • Postihuje většinou muže Juvenilní revmatická artritida • 1 : 1000 dětí • Dlouhodobé otoky kloubů • Častěji u dívek (2 – 4 let, dospívání) • Otoky nemusí být příliš patrné, děti mohou pociťovat nepříjemné pocity • Může vymizet, někdy zanechává trvale poškozené klouby Osteoporóza Zvýšená křehkost kostí – následná náchylnost ke zlomeninám K frakturám dochází v krčku stehenní kosti, páteřních obratlích, zápěstí Bolesti zad, lomivost kostí, zmenšení tělesné výšky, zmenšená pohyblivost hrudního koše a páteře, kyfóza Příčiny: věk, menopauza, nedostatek pohybu, podvýživa, sekundární onemocnění – onemocnění štítné žlázy, těžké kuřáctví alkoholismus, poruchy zažívání – špatná absorpce látek z potravy, nedostatečná přísun vápníku, vitamínu D • USA – následkem osteoporózy – 1,3 mil. Zlomenin/ rok • Zlomenina krčku stehenní kosti – nebezpečí u starších osob Centrální a periferní obrny Meningitidy Encefalitidy Mozková embolie Mozková příhoda Mozkové nádory Degenerativní onemocnění mozku a míchy Meningokoková nákaza O/ bakteriální nákaza (Neisseria meningitis) šíří se kapénkovým způsobem, zdrojem nákazy je člověk O/ Postiženy bývají často děti do 4 let a dospívající (riziko: pobyt ve velkém kolektivu Mozkové záněty (klíšťová encefalitida) O/ Virové onemocnění, původ některých není objasněn Onemocnění probíhá dvoufázově, první fáze (krev): příznaky podobné chřipce, bolest hlavy, malátnost, nechutenství, poté pocit úlevy, uvolnění, druhá fáze (mozek): vysoké teploty, třesy, ochrnutí končetin, poruchy mozkových nervů, epileptické záchvaty Mozková příhoda O/ Vzniká krvácením do mozku O/ Ochrnutí jedné poloviny těla, při rozsáhlých výronech obě poloviny O/ Většinou postihuje starší osoby Mozková embolie O/ Nedokrevnost časti mozku (odumření zaklíněním embolu) O/ Postižení poloviny těla, více je postižena HK O/ Porucha řeči – afázie Mozkové nádory O/ Operace, před a pooperační působení O/ Klid, duševní hygiena O/ Epilepsie O/ Dlouhodobá spolupráce Degenerativní onemocnění mozku O/ Zanikání a rozpad některých mozkových buněk, postižení nervových vláken, nervových drah, často postupné objevování příznaků, jejich postupný nárůst, nepříznivá prognóza O/ Roztroušená skleróza O/ Na světě 2,5 miliónu lidí O/ U dospívajících jedna z nejběžnějších onemocnění CNS O/ Příčina není známa, není nakažlivá O/ Není přímo dědičná O/ Častěji u žen O/ Významně neovlivňuje délku života O/ Neexistuje lék, lze pozměnit průběh nemoci O/ Rehabilitace, psychologický přístup Roztroušená skleróza O/ Porušení myelinu na drahách – akutní příznaky poruchy hybnosti O/ Onemocnění CNS, ložiskové změny mozku a míchy, postihuje bílou hmotu (Bílá hmota: tvořena výběžky nervových bb, jsou po nich přenášeny nervové vzruchy a obalem (myelin) – izolační hmota, umožňuje rychlý přenos vzruchů (myelinizovaná nervová vlákna), u roztroušené sklerózy dochází k demyelinizaci. O/ Ložiska jsou velká od 1mm do několika cm, dochází k poruše vedení vzruchu, vlákno s rozpadlým myelinem není schopno vést vzruch (než dojde k obnovení) O/ Schopnost obnovit myelin je omezená, opakovaný rozpad – zpomalení funkce, zpomalení vedení vzruchu – zhoršení funkce, unavitelnost svalu Mozečková heredoataxie O/ Postižení jedné nebo obou částí mozkových hemisfér O/ Dědičné onemocnění) O/ Postupná degenerace mozečku a míchy O/ Nejistota při chůzi, vrávoravá chůze, nystagmus, poruchy řeči O/ Začíná v pubertě O/ Nepříznivá prognóza O/ Systematická rehabilitace Parkinsonova choroba O/ Typické onemocnění vyššího věku O/ Vyskytuje se u osob nad 60 let (výjimečně dříve) O/ Degenerativní onemocnění bazálních ganglií O/ Porucha hybnosti, poruchy chůze, koordinace, klidový třes O/ Medikamentózní léčba, rehabilitace Traumatické obrny O/ Vznik při úrazu, dochází k otevřenému nebo uzavřenému poranění hlavy, nebezpečný je nitrolební tlak, může vést až k nevratným změnám Otřes mozku (komoce) – lehký, střední, těžký O/ Nausea, zvracení, únava, netečnost, ztráta vědomí Stlačení mozku (komprese)– mnoho příčin O/ Edém mozku, zhmoždění laloků s krvácením Zhmoždění mozku (kontuse) O/ Pohmoždění mozku s krevními výrony a edémy, důležitý je rozsah a lokalizace postižení Traumatické obrny O/ Obrna míchy – dědičnost, onemocnění O/ Traumatický úraz páteře – následné poranění míchy O/ Různé stupně poruch, poškození míchy – znemožnění převodu vzruchů O/ Celkový stav závisí na tom, zda byla mícha porušena úplně nebo částečně, důležité je místo poranění O/ Postižení míchy bederní a křížové – chabá paréza/ paraplegie DK, porucha citlivosti DK O/ Postižení hrudní míchy – spastická paraparéza/paraplegie DK, případně vyhasnutí břišních reflexů, porucha citlivosti trupu O/ Dolní část krční míchy – spastická paraparéza/ plegie DK a chabé paraparéze HK, porucha citlivosti trupu, končetin, břišních reflexů, O/ Horní část krční míchy – spastická kvadruparéza/ kvadruplégie, porucha citlivosti až ke krku Nejčastější příčiny: pád ze stromu, okna.., sportovní a pracovní úrazy, skoky do vody, autonehody Degenerativní onemocnění mozku a míchy Friedreichova heredoataxie O/ Degenerace míšních provazců O/ První projevy v dětství (6 – 10 let) O/ Pozvolné zhoršování choroby, nepříznivá prognóza O/ Deformita nohy – koňská noha – vysoký nárt, nesprávná poloha chodidla, O/ Vrávoravá chůze, později spastická obrna DK, O/ Léčebná TV, působení na psychický stav Dětská obrna (virové onemocnění) O/ 1. fáze: chřipková infekce, poté zdánlivé uzdravení (2 – 9 dní) O/ 2. fáze: horečnaté onemocnění, příznaky podráždění mozkových blan, bolesti hlavy, malátnost, slabost, ztuhnutí šíje, , dřevěnění končetin, životu nebezpečné je ochrnutí dýchacích cest O/ Od roku 1958 – očkování Sabinovou vakcínou DMO: klasifikace Podle doby vzniku vrozené, získané Podle místa vzniku centrální, periferní Podle stupně postižení parézy (částečné ochrnutí) plegie (úplné ochrnutí) Podle tonusu hypotonie hypertonie střídavý tonus (atetóza) Podle místa monoparéza/ plégie diparéza/ plégie triparéza/ plégie kvadruparéza/ plégie DMO - definice l Označení skupiny onemocnění charakterizovaných poruchou hybnosti, projevuje se v prvních letech života. l Označení dětská – období, kdy vzniká, mozková – příčina postižení je v mozku, obrna – porucha hybnosti těla. Široké spektrum obtíží. DMO l Potíže s jemnými pohybovými vzorci (jemná motorika – psaní) l Obtíže s udržením rovnováhy, chůzí l Mimovolní pohyby (kroutivé pohyb rukou, pohyby úst) l Příznaky se liší, mohou se měnit l DMO nemusí vždy znamenat těžký handicap Počet osob s DMO l Hrubé odhady l V USA se uvádí 0,5 mil. l Počet osob s DMO mírně roste DMO – kombinovaná forma l Mentální postižení – cca 1/3 dětí má lehký intelektuální defiicit, 1/3 střední až těžký, 1/3 je bez přidruženého mentálního postižení. Nejčastěji u dětí se spastickou kvadruparézou/plégií l Epilepsie – cca u 1/2 dětí s DMO l Růstové problémy – děti tělesně neprospívají, zaostávání tělesného růstu, u kojenců jsou malé hmotnostní přírůstky, postižené končetiny bývají slabší, vyvíjejí se pomaleji, projevují se rozdíly ve velikosti končetin l Poruchy zraku a sluchu – strabismus l Poruchy citlivosti – narušené vnímání doteku (rozlišení předmětu), bolesti Etiologie DMO l Forma DMO, průběh těhotenství, anamnéza dítěte, doba počátků projevů choroby l Vrozená forma je přítomna od narození, může být rozpoznána později, příčina nemusí být zjištěna l Prenatální – nitroděložní infekce, nutriční faktory, úrazy matky v těhotenství, zarděnky (očkování), Rh inkompatibilita l Perinatální – abnormální porody(porody koncem pánevním, komplikované porody, vícečetná těhotenství, nízká porodní hmotnost), novorozenecká asfyxie l Postnatální - 10-20% vznik DMO po narození, poškození mozku v prvních měsících až letech života (1-4), infekce, následek poranění Hemiparetický vývoj l Lokalizované poškození – vzniklé krvácením do mozku v postranních komorách mozkové kůry l Poškození v oblasti hlavy a ruky, méně výrazné je postižení DK (postižení poloviny těla vertikálně) l Rozdíl v pohybu ruky bývá patrný ve 3. měsíci, ruka zaťata v pěst, palec v sevření, otočení obličeje ke zdravé straně, lehký záklon l Skoliotické držení páteře l Otáčení – chybí vzpřímení na předloktí, postižená HK zůstává pod břichem, při otáčení se dítě opírá o zdravou polovinu, zůstává na postižené části, dochází k předsunutí ramen, vyvíjí se předpoklady pro ptačí ramena l Prohlubuje se diferenciace mezi stranami, bez terapie postižená strana stále zaostává l Dítě uchopuje předměty po zdravé straně, někdy vykládáno jako předčasné leváctví nebo praváctví Hemiparetický vývoj l Asymetrický pohyb při plazení, zdravá paže natažena dopředu, plazivý pohyb zdravou nohou, postižená paže zůstává pod trupem l Chybí lezení po čtyřech, pohyb smýkavým pohybem v sedě – vytvoření vadného držení těla l Poruchy koordinace, obraz hemiparézy okolo 3. roku l Narušení dominance ruky, poškození dominantní hemisféry – poškození Brockova centra řeči, děti vykazují obraz dysfázie, omezení řeči v důsledky postižení motoriky úst, jazyka, někdy vzniká obličejová skolióza l Držení těla je ovlivněno poruchou růstu postižené nohy a ruky l Chybí tlak vzniklý střídáním zatížení a odlehčení paty, který se přenáší až ke kloubu kyčelnímu, nejsou stimulovány růstové štěrbiny, dítě s hemiparézou – růstové rozdíly 4-5cm, noha postavena na přední části a stočena dovnitř l Rozdvojené vnímání, nutná terapie, stimulace a podpora Diparetický vývoj l Poškození mozku v oblasti temenního laloku – časté u předčasných porodů a komplikovaných l Rozsah postižení závisí na postižené oblasti- od chodidel přes kyčle, trup, ramena, HK bývají zasaženy méně než DK l Vývoj kefalo-kaudálně: zvedání hlavičky, vzpor na předloktí, snížená pohyblivost jinak nemusí být diparetický vývoj nápadný l 6 měsíců: převalování – dochází k luxaci kyčlí l Sed – se zakloněnou hlavou ohnutými zády l Nohy stočeny dovnitř, v addukci, později jsou nohy pokrčeny v kolenou, chybí natažení v kyčlích, chybí pohyby ze špičky na patu, napřímení vyrovnávají zakloněním trupu l Důležitým terapeutickým mezníkem je střídání nohou při lezení, ne všechny děti zvládnou samostatnou chůzi Kvadruparetický vývoj l Poškození senzo-motorických oblastí mozkové kůry l Nápadná již v novorozeneckém období, chybí primární reflexy, někdy musí být děti krmeny sondou l Středně-těžká forma – odchylka od normy od 3. měsíce, dítě nezvedá hlavičku, držení hlavy nesymetrické, ruce přitlačeny k tělu l Dítě se pokouší napřimovat, pohybovat – dle vzoru z 1. trimenonu, fixuje se patologický vzor l Pokus o napřímení – přepínání zádových svalů, poloha na zádech ovládáno tonicko-šíjovým reflexem, zvýšený tonus na jedné straně – hlava se od této strany odvrací – skoliotické držení páteře, asymetrie hlavy a obličeje, nebezpečí luxace kyčle l Nezpracované vnímání l Opoždění vývoje ve všech oblastech Hypotonie l Symptom řady poruch, i samostatně l Nedostatek výživy v těhotenství (dobrá prognóza) l U dětí s Downovým syndromem l Častá kombinace s MR Atetóza l Střídavý svalový tonus, mimovolní pohyby l Pohybový neklid – podmíněno kolísáním napětí l Na konci končetin kroutivé pohyby l Vady sluchu, obtíže s jídlem, řečí l Nejisté, úzkostné, střídání nálad, kontaktní, přátelské Ataxie l Poškození mozečku l Bez pořádku – základní tonus je hypotonický s vnitřním třesem (není patrný v klidu) l Každý pohyb je doprovázen chvěním l Narušena je koordinace pohybu l Postiženy jsou senzibilní funkce Myopatie • Různorodá, převážně dědičná skupina chorobných stavů příčně pruhovaného kosterního svalstva • Difúzní degenerace • Strukturální anomálie • Poruchy vyzrávání • Poruchy svalových buněk • Svalová slabost • Hypotonie • Svalová atrofie • Bolesti svalů, svalové křeče • Oslabení až vymizení svalových reflexů • Anamnéza, klinické vyšetření • U většiny dystrofií svalů není známa příčina • Forma postihující ramenní pletenec – postihuje obě pohlaví, mívá dobrou prognózu (odstávají lopatky, ramena ční dopředu, postiženy i svaly v obličeji) • Pánevní pletenec (Duchennova svalová dystrofie) – postihuje chlapce, dědičnost, svalstvo pánve, později svalstvo DK • Rehabilitace, působení na psychický a fyzický stav Stádia pohybových a funkčních omezení • Lehká svalová slabost, pánev, pas, zakopávání, pády, neschopnost skákat, narušená koordinace • Lordóza, batolivá chůze, stále možný běh a chůze • Chůze do schodů s oporou o zábradlí, obtíže při vstávání (šplhavý způsob) • Schopnost běhu a chůze omezená, pomalá chůze do schodů – s dopomocí • Rychlá únava, chůze je možná, schody již osoba nezvládá • Možná je chůze s dopomocí, vstávání ze země a ze židle s dopomocí • Stále rychlejší únava, chůze na krátké vzdálenosti, nutná dopomoc • Značné omezení chůze, postupná závislost na vozíku, sedí zpříma, je schopen se pohybovat na vozíku sám • Schopnost sebeobsluhy, sed zpříma • Postupné omezení samostatnosti, sedí sám, není schopen se z lehu dostat do sedu • Pouze částečná sebeobsluha, tišší hlas • Sezení není možné, plná závislost na druhých, obtíže s dýcháním a řečí l Stáří l Biologické stáří l Celoživotní proces, projevy jsou zřetelnější na přelomu 4. a 5. desetiletí (zaleží na každém jedinci a prostředí) l Biologické stáří – konkrétní označení změn (atrofie, pokles funkční zdatnosti, změny regulačních a adaptačních mechanismů) l Zákonitý proces, zakódováno genetickou informací, ani v optimálních podmínkách nelze hranici nad jistou míru posunou l Sociální stáří l Odchod do starobního důchodu l Změna rolí, životního způsobu, ekonomického zajištění l První věk – předproduktivní, dětství, mládí, profesní příprava, získávání zkušeností a znalostí l Druhý věk – produktivní, dosažení dospělosti, založení rodiny, práce l Třetí věk – post-produktivní, pokles zdatnosti, věk odpočinku l Čtvrtý věk – období závislosti (není zákonité) l Proces stárnutí je individuální, variabilní l Proces je dán různou genetickou výbavou, životními podmínkami, interakcí s prostředím, životním stylem l Asynchronní proces, postihující nerovnoměrně různé struktury a funkce organismu l Od 30 let se pravděpodobnost úmrtí každých osm let zdvojnásobuje l Dochází k somatickým změnám l Atrofie tkání, zmnožení vaziva a tuku l Úbytek LBM (lean body mass) l Zvýšení obsahu tělesného tuku l Zmenšení celkového objemu vody l Ukládání vápníku do tkání Pokles svalové síly, zhoršení pohybové koordinace l Zhoršení adaptace, snížení odolnosti vůči zátěži l Vady oběhového systému, endokrinní systém l Poruchy metabolismu, imunitního systému l Vylučovací systém l Snížená vitalita, zhoršení smyslového vnímání l demence l Podpora a péče – je poskytováno chybějící zázemí a péče l Léčba, výchova resocializace – nemocnice, léčebná a rehabilitační zařízení l Omezení, vyloučení represe – např. vězení l Péče v rodině l Sociální péče v ambulantních podmínkách l Ústavní a polo-ústavní péče l Domovy důchodců (plná sociální a zdravotní péče) l Domovy – penzióny (částečné poskytování péče) l Ústavy sociální péče se zvýšenou psychiatrickou péčí l Hospicová péče l Rozštěpy páteře: viz Somatopedické aspekty Komprehensivní rehabilitační péče