1 Úvod do surdopedie Obor surdopedie: nlat.surdus – hluchý, řec.paideia – týkající se výchovy nvýchova a vzdělávání SP ntvorba a rozvoj komunikace SP npříprava na povolání Cíl surdopedie: nkomplexní a raná péče o SP nzdravotnická, speciálně pedagogická, sociálně právní a rodinná péče nsociální a pracovní zapojení Komplexní péče o sluchově postižené: zdravotnická péče ndepistáž ndiagnostika speciálně pedagogická péče nSPC nSRP sociálně právní péče nsociální dávky a příspěvky rodinná péče núzká spolupráce s odborníky Speciálně pedagogické terapeutické metody v surdopedii: reedukace („zaměření na postiženou funkci a zlepšování její činnosti, aktivování“) ntzv. sluchová výchova nedukace sluchu (sluch nebyl již dříve) kompenzace („nahrazení postižené funkce jinou, vyrovnání“) nzrak (např. odezírání) nhmat rehabilitace - navracení do společnosti Metody v surdopedii: orální metoda naurálně orální (řeč+odezírání) nakupedická (sluchový trénink) znakové metody (vizuálně motorické) nvlastní znakový jazyk neslyšících (vlastní struktura a syntax) nmanuálně kódovaný systém (např.znakový český jazyk, daktylotika, pomocné artikulační znaky apod.) Vzdělávací programy pro sluchově postižené (metody práce): orální metoda cíl: osvojení mluvené řeči totální komunikace TK je praktická metoda pro navázání komunikace s neslyšícími bilingvální přístup jedná se o používání znakového jazyka a mluveného jazyka majoritní společnosti Mezioborové vztahy: •ostatní obory speciální pedagogiky (logopedie, oftalmopedie,…) •psychologie a pedagogika •biologické disciplíny •sociologie a sociolingvistika •lingvistika •medicínské obory (ORL, foniatrie atd.) •audiologie a audiometrie •technické obory (protetika - sluchadla) Vymezení základních pojmů: •prelingválně sluchově postižený: ztráta sluchu před vývojem řeči (do 6 let) •postlingválně sluchově postižený: ztráta sluchu po ukončení vývoje řeči •prevence: začíná v genetické poradně •reparace: náprava formou lékařského zásahu - pouze u poruch sluchu (ne vad) •nedoslýchavost - lehká (ztráta 20-40 dB), střední (40-70 dB), těžká (70-90 dB) •hluchota - úplná (totální), praktická (zbytky sluchu) •ohluchlost •ušní šelest (tinnitus) -SP slyší nepříjemné pískání, hučení a šumění •Neslyšící s velkým N - cítí se být příslušníky jazykové a kulturní menšiny, která užívá svůj vlastní jazyk (znakový jazyk) – kulturní definice hluchoty •neslyšící – audiologická definice hluchoty osoby s praktickou nebo úplnou hluchotou Zákon o znakové řeči č. 155/1998 Sb. – definuje následující komunikační systémy: znakový jazyk, znakovaná čeština, prstová abeceda •znakový jazyk - není odvozen od mluveného jazyka, je to komunikační systém s vlastním lexikonem a gramatikou,..„přirozený jazyk a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu.“ •znakovaná čeština - je odvozena od mluveného jazyka, je to vizuálně motorická forma dorozumívání, která je závislá na mluveném jazyce, …„uměle vytvořený jazykový systém využívající gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány odpovídající znaky českého znakového jazyka.“