2 Historie péče o sluchově postižené Průkopníci vzdělávání neslyšících Španělsko (16./17. století) Pedro Ponce de Leon - mnich, indiv. výchova u dětí ve šlechtické rod. (de Velasco) - závěť: „…učil jsem je mluvit, číst, psát, počítat, modlit se, přisluhovat při mši, vyznat vyznání víry a slovně se zpovídat…“ Juan Pablo Bonet - 1620 - první kniha o vyuč. neslyš., výstavba řeči probíhá za podpory písma, ve vyučování převládá prstová abeceda Anglie (17. století) John Wallis profesorem na univerzitě v Oxfordu, zakladatel vědecké fonetiky - popis hlásek Francie (18. století) Jacob Rodriguez Pereira vyvození mluvení: 12 až 15 měsíců, využití vibrací + cvičení zbytků sluchu + sluchová trubice, posunky pouze na začátku, jednoruční manuální abeceda (daktylologie) Nizozemí (17./18. století) Johann Conrad Amman - kniha „Surdus loquens“ Mluvící hluchý, byl logoped, učitel, vychází z písemné formy řeči , zabývá se fonetikou: hlásky dělí na samohl., polosamohl. a souhlásky, zabýval se též nápravou vad řeči, užití posunků považuje za přirozené, zdůrazňuje výhody hláskovací metody Kolektivní vyučování - první ústavy Charles Michel de l´Epée (Francie) - vystudoval práva, kněz, vzdělával chudé, předával vše nástupcům, r. 1769/70 založil Pařížský ústav pro hluchoněmé, metoda: kompenzace (sluch nahradit zrakem), základem posunek, cílem je mluvená řeč, cestou je písemná forma řeči + prstová abeceda Samuel Heinicke (Německo) - působil především v Lipsku v ústavě pro neslyšící děti (zal. 1778, státní), v neslyšícím viděl především člověka, člověk je odraz božství, řeč je božského původu, artikulovaná řeč musí být znakem lidství i u neslyšícího člověka, proti l´Epéemu: oko nemůže nahradit sluch, chuťové vjemy náhradou za sluch (tekutiny-ocet, odvar z pelyňku), odmítá posunek a písmo jako základnu 1880: kongres v Miláně - spor zastánců německé (orální) a francouzské metody (využ. posunkovou řeč) - vítěz: „artikulační metoda“ (orální) nodpůrci orální metody argumentují tím, že bez užití posunků a písma dochází k verbalismu a didaktickému materialismu Období 20. století „mateřská metoda“ (Malischova metoda) Constantin Malisch (učitel v Ratiboři) - mluvení je reflektologický proces (bezděčné), obsah je důležitější než forma, artikulační vyučování začíná celky (analytický postup) - odborné publikace (A. Novák, M. Malý), snaha sjednotit práci v ústavech (osnovy z r. 1928) Vývoj po roce 1945 Velká Británie - MŠ v Manchesteru: ústní řeč + odezírání, spolupráce s rodiči, využití zbytků sluchu (ředitelkou Irene G.-Ewingová, později výzkum, Listening-Reading-Speaking Meth.), zásady Ewingové: 1. co nejdříve začít, 2. co nejdříve sluchadlo, 3. využít moderních pomůcek Péče ve škole •MŠ: daktylní řeč + odezírání + písemný záznam •ZŠ: nahrazení daktylní řeči mluvením Antonius van Uden (Nizozemí): soustavné vyučování mluvení od 4 let + individuální lekce 4x týdně SŠ: Model Secondary School for the Delf (vzorová střední škola pro nadané neslyšící žáky při Gallaudet College) - Washington, příprava pro studium na koleji, důraz kladen na individuální vyučování VŠ: Gallaudet College (VŠ pro neslyšící), také příprava pro učitelství na školách pro neslyšící (magisterský program) Konec 20. století Orální metody ve vyučování SP unisenzorický přístup multisenzorický přístup Totální komunikace: mluvení, odezírání, sluchová cvičení, posunky a daktylní znaky Bilingvální přístup 1. jazyk: znaková řeč 2. jazyk: hlásková řeč (hlavně čtení + psaní)