4 Řeč, hlas, artikulace sluchově postižených Ontogenetický vývoj řeči: nprenatálním období - dítě se připravuj na komunikaci např. olizování pupeční šňůry, dumlání palečku, nitroděložní kvílení npři narození - křik - reakce na změnu prostředí n3 týdny - 1 měsíc - vyjadřuje nelibé pocity – křik s citovým zabarvením n1. - 3. měsíc - signalizuji i libé pocity, následuje broukání, a pudové žvatlání (trénuje mluvidla, zvuková kontrola ještě není zapojena) n6. - 9. měsíc - napodobivé žvatlání zrakové sluchové dráhy již vyzrály, dítě napodobuje zvuky svého okolí období broukání a žvatlání (až 9 měsíc) ndiagnostický moment - obd. 7. měsíce - SP dítě přestává žvatlat, ztichne, popř. vydává zvuky nobdobí počátečního rozumění řeči a napodobování (do 1 roku) Charakter vývoje řeči u SP se odvíjí: •stupně a typu sluchového postižení •přítomnosti dalšího postižení (kombinované vady) •věku a dosaženého stádia řeči, kdy SP vzniklo •exogenních sociálních faktorů (rodina, škola) •včasné diagnostiky, včasné intervence, rané péče, rehabilitační péče Vývoj řeči u sluchově postižených dětí: •opožděný - u nedoslýchavých dětí •omezený - u neslyšících dětí •přerušený - při ztrátě sluchu do určitého věku Vývoj řeči u dětí s vrozenou hluchotou: - předverbální řečové projevy – běžné, křik tlumený, žvatlání monotónní, stadium napodobujícího žvatlání - projevy zanikají, nedochází ke spontánnímu rozvoji řeči, nechápou souvislosti, zaostání ve vývoji myšlení a citovém vývoji, další charakteristické projevy (hlučná chůze…) Vývoj řeči u dětí se získanou hluchotou: - pokud dojde ke ztrátě sluchu po 7. roce, nedochází k zanikání řečových projevů, kolem 7. roku má dítě osvojený slovník a zafixovanou artikulaci, úloha čtení a psaní, důležitost poskytnutí okamžité logopedické pomoci, i po ukončení vývoje řeči hrozí změny v orálním projevu (zvuk, artikulace apod.) Vývoj řeči u dětí nedoslýchavých: - u těžké percepční nedoslýchavosti vývoj podobný jako u dětí s vrozenou hluchotou, převodní nedoslýchavost – podobnost slyšícím dítětem, záleží na věku, s nástupem chození dojde k opoždění až zastavení vývoje řeči (podle velikosti vady), střední nedoslýchavost ještě umožňuje normální vývoj řeči Charakteristika jednotlivých jazykových rovin u sluchově postiženého jedince: Lexikálně-sémantická rovina •kvalitativní hledisko nvýstavba pojmů jiná než u slyšících ndéle trvá nSP chápou pojmy buď příliš široce nebo úzce ntendence k názornému chápání pojmů nmálo nadřazených pojmů •kvantitativní hledisko nvýzkum prokázal, že núroveň slovní zásoby 14letých neslyšících dosahovala úrovně 5,5 letých dětí slyšících Morfologicko-syntaktická rovina •dysgramatismy, agramatismy - vývojová neschopnost až ztráta schopnosti správně používat gramatické slovní tvary a větnou vazbu na různém stupni ndůvody - absence sluchových podnětů, rozdílnost orálního systému a znakového jazyka nmorfologie - nadměrné užívání podstatných jmen, problém s rozlišením slovních druhů (jíst, jídlo) n syntax - hromadění slov, časté užívání nadbytečných slov, používá nesprávný slovosled, slova seřazuje bez gramatických souvislostí (př. Pták střecha sedět.) Foneticko-fonologická rovina •spontánní vývoj ustává v období napodobivého žvatlání •chybí okamžitá zvuková kontrola, pouze částečná - zraková (ne vždy) a kinestetická •charakteristiky řeči neslyšících a SP •nejvíce nápadná, přehnaná a namáhavá artikulace •prodloužená artikulační doba hlásek •vkládání nepatřičných zvuků •dyslalie, dysprozodie, dysfonie, narušené dýchání, další projevy (např. huhňavost) Pragmatická rovina •nápadnost v užívání ZJ, chyby v písemném projevu •problémy s navazováním komunikace - zábrany navázat rozhovor, být v rozhovoru aktivní, přihlásit se do diskuse, zanedbaná oblast - význam sociální taktiky, neschovávat své postižení na jedné straně a dostatečně vysoká vlastní identita na druhé straně Poruchy řeči •audiogenní dyslalie (při ztrátě 60-70 dB) •kopholalie (po ukončení vývoje řeči) •dysprozodie - zvuková stránka řeči, kolísání melodie, narušena dynamika a tempo řeči (některé hlásky zkrácené, jiné prodloužené) •audiogenní dysfonie (při ztrátě 60-70 dB) Prevence hlasových poruch •hygiena hlasu •nácvik správné hlasové techniky - měkký hlasový začátek, přiměřená hlasová výška a síla •hygiena prostředí - čistota vzduchu, vlhkost Logopedická péče o neslyšící a SP •ve škole - předměty na ZŠ pro SP ntvoření a rozvíjení řeči nčeský jazyk nlogopedická péče •individuální logopedická péče