5 Komunikace •proudění informací z jednoho bodu (ze zdroje) k druhému bodu (k příjemci), jako přenos nebo vytváření znalostí. ncommunicatio - znamenalo původně „vespolné účastnění“ ncommunicare - „činit něco společným, společně něco sdílet“ •komunikační proces - sdělování, výměna informací (Mareš,Křivohlavý 1995) Verbální komunikace •uskutečňuje se prostřednictvím soustavy dohodnutých symbolů. •symboly mohou označovat pojmy i pro předměty či jevy momentálně nepřítomné nebo takové, které nelze vidět. např. bavíme se o oblíbeném jídle, které momentálně nevidíme, v duchu si vybavíme vůni, chuť, vzhled. •za verbální způsob sdělování lze považovat i znakový jazyk, patří zde: různé kombinacemi poloh prstů, orientací ruky a pohyby ruky Nonverbální komunikace •složka vývojově starší jak ve smyslu vývoje lidstva, tak i vývoje jednotlivce •nonverbální a verbální složka se uplatňuje během řeči, a spolu tvoří nedílný celek mluvené řeči. Prostředky neverbální komunikace •mimiku, tj. různé výrazy obličeje •tělesné přiblížení se či oddálení •natočení těla k partnerovi nebo odvrácení, fyzický postoj (zejména sklon hlavy, nakročení) •přímý dotek, tj. pohlazení, podání ruky, poklepání na rameno nněkteří lidé jsou např. velmi vnímaví na způsob podání ruky, intenzitu stisku •gestikulaci nebo „mluvu rukou“ •pohledy, tj. přímý pohled, uhýbání očima nslýcháme, že oko je oknem do duše, tedy že oko sděluje to, co se odehrává v nitru •úprava zevnějšku Dělení komunikačních forem u SP •znakový jazyk •znakovaný jazyk •Gestuno •mimika •gestikulace •dramatizace •pantomima •daktylotika (prstová abeceda) •daktylografie •pomocné artikulační znaky •psaná podoba mluveného jazyka •mluvená hlásková řeč Znakový jazyk •náročnost osvojení •pojmy nvlastní znakový jazyk neslyšících nvlastní gramatika, více mezinárodní, vznik cestou „zdola“, žádné záznamy nne u všech SP „mateřský“ (většina SP má slyšící rodiče), ale „přirozený“ Znakovaný jazyk nbohatší, složitější, vznik cestou „shora“ Gestuno •nadnárodní znakový systém •původně mělo obsahovat znaky s obecnou platností •určené pro tlumočení oficiálních textů •první slovník vydala Britská asociace neslyšících •další slovník vydán 1979 ve Varně (rozšíření slovní zásoby) •největší zkušenosti má Bulharsko Mimika - emoce, dítě (obličej matky, „obrazy obličeje“) Gestikulace nporozumění gestům (symbolům) > porozumění řeči ngesto umožňuje první porozumění řeči ngesto podporuje všeobecnou schopnost nápodoby ngesto připravuje půdu pro používání slov Daktylotika (prstová abeceda) •druhy - jednoruční, dvouruční, smíšené •výhody npřesná analýza a syntéza slova njednodušší získávání slovní zásoby npodpora odezírání • využití v rámci nZŠ pro SP, odezírání a v rámci tlumočnictví Daktylografie je vpisování velkých písmen do dlaně, užívá se u jedinců s hluchoslepotou Pomocné artikulační znaky •daktylotika se vztahuje ke grafémům, PAZ k fonémům •použití při tvoření a rozvíjení řeči u SP •upozorňují na nsprávnou polohu mluvidel (l,u) nna rezonanci mluvidel (m) ncharakter výdechového proudu (p, b, t) Mluvená hlásková řeč nMorfologicko – syntaktická (gramatická) jazyk. rovina: koncovky… nFoneticko – fonologická (významová) jazyk. rovina: stavba věty,špatný slovosled.. nLexikálně sémantická (zvuková) jazyk. rovina: slovní zásoba nPragmatická (sociální) jazyk. rovina: praktické využití komunikace… Psaná forma řeči •cílem rozumět psanému textu, vyjadřovat myšlenky písemnou formou •stupně výuky psané formy řeči - globální čtení, analyticko-syntetické čtení, čtení z hlediska celoživotního vzdělávání