7 Včasná intervence u SP · speciálně pedagogická péče – SRP, SPC · sociálně právní péče - sociální dávky a příspěvky · rodinná péče - úzká spolupráce s odborníky · organizace SP - (FRPSP, ČUN a další) · zdravotnická péče - depistáž – vyhledávání SP dětí (pediatr, ORL, foniatr), včasné odhalení sluchové vady zahrnuje screeningové vyšetření sluchu u dětí ve věku 7. – 9. měs., 3.– 5. roku věku dítěte. Screening se provádí celoplošně např. v Rakousku a Polsku. U nás pouze v některých regionech (Brno, Praha, ČB) a převážně u rizikových skupin. Plánuje se zavedení celoplošného screeningového vyšetření pomocí OAE (otoakustické emise) v celé ČR. Předpoklady úspěšné rehabilitační péče o SP dítě o včasná diagnostika - přesná diagnostika co v nejranějším věku je určující pro další rehabilitační péči o včasné přidělení sluchadel o včasná reedukace sluchu a řeči Současná situace o u 30% SP dětí je sluchová vada diagnostikována do konce 2. roku o do konce 4. roku u méně než poloviny o nejdříve je odhalena těžká nedoslýchavost a hluchota o rodiče často odhalí SP velmi brzy Služby rané péče (zajišťovány v rámci služeb sociální prevence – zákon o sociálních službách č. 108/2006) o sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením o sociální integrace rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte o klientem je celá rodina o služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní) o spolupráce se systémem zdravotní péče v ČR zajišťována v rámci SRP Tamtam o v Praze 2001 (www.tamtam-praha.cz), v Olomouci 2005 o podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením do 4 let, resp. do 7 let při kombinovaném postižení o cílem je vybavit rodiče informacemi a dovednostmi – snižování míry negativních vlivů zdravotního postižení, integrace dítěte i rodiny do běžného života společnosti, podpořit přípravu dítěte pro následující stupeň výchovně-vzdělávací soustavy Speciálně pedagogická centra (SPC) – vyhláška č. 72/2005 o cílem je poskytnutí komplexní péče SP dětem a mládeži od raného dětství až do ukončení přípravy na povolání o SPC používá stejné metody jako škola, při které je zřízeno o soustavná a systematická speciálně pedagogická a logopedická péče o SP děti a mládež o péče a pomoc SP dětem integrovaným v běžných zařízeních o rozvoj sluchu = sluchové cvičení Metody sluchové výchovy o unisenzoriální o E. Wedenberg (1954): staví na zachovaném sluchu, pak teprve bere na pomoc zrak o Doreen Pollack (1984), S. Schmidt-Giovanini (1985) o multisenzoriální o sluchová výchova na základě odezírání a současně používané znakové řeči o A. a I. Ewingovi, J. Tracy: učení se všemi smysly Doporučená literatura: HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281. HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich sluchově postiženého dítěte. DVD obsahuje videoukázky komunikace neslyšících maminek s jejich neslyšícími dětmi, komentáře ukázek, užitečné rady pro výchovu dětí v raném věku, vyprávění maminek o jejich zkušenostech, atd. (www.frpsp.cz) Hypertextové odkazy: www.tamtam-praha.cz, www.frpsp.cz