8 Komunikační přístupy ve školách pro sluchově postižené 1 Orální metoda Cílem je: nformovat mluvenou řeč na základě hmatu a zraku naktivizovat zbytky sluchu Zásady orální metody: nžákovi je exponováno slovo v mluvené a písemné podobě nnové slovo zapadá do kontextu navozené situace npodpora pomocí daktylních znaků nstálé vystavování dítěte mluvené řeči nejen ve školním prostředí Důvody pro orální metodu: nsnadnější interkulturní komunikace nsnadnější proniknutí do kultury majoritní společnosti slyšících ntvrzení, že rozvoj myšlení je závislý na kvalitě mluvené řeči Důsledky striktní orální metody: nnehomogenní komunita SP nzhoršení úrovně jazyka u SP ve všech jeho rovinách nSP dosahují mnohem menších výsledků zejména v oblasti, kde mluvený jazyk slouží jako jediný prostředek získávání informací 2 Totální komunikace nTK je filozofie určitého způsobu myšlení nTK je způsob komunikace - neslyšící i slyšící se chtějí vzájemně co nejlépe pochopit nTK je praktická metoda pro navázání komunikace s neslyšícími (neslyšící i slyšící použijí všechny dostupné prostředky k porozumění) Prostředky dorozumívání v rámci TK: npomocné artikulační znaky – vizuální kontakt npantomima, mimika, dramatizace nprstová abeceda nmluvený jazyk – mluva, odezírání, čtení, psaní nposunkové systémy – všeobecně užívaná gesta, postoj těla nznakový jazyk, znakovaná čeština Kritika TK (Pulda 1999): nděti sledují jenom ruce – nenaučí se srozumitelně mluvit ani odezírat nmnozí učitelé SP nedokáží současně mluvit a znakovat nje zanedbána raná sluchově – řečová výchova nzisk ze slyšení se ztrácí, připojí-li se posunky 3 Bilingvální výchova Systém bilingvální komunikace (Krahulcová – Žatková, 2002) nkomunikace sluchově postižených, kdy je přenos informací ve dvou jazykových kódech (znakový jazyk neslyšících a mluvený, orální většinový jazyk) nmluvenou řeč nelze zvládnout bez současného vyučování ZJ njenom ZJ zajišťuje přirozené podmínky jazykového vývoje nužívání ZJ neomezuje potřebu neslyšícího dítěte dorozumívat se ncíl bilingválního vyučování neslyšících dětí je normální jazykový vývoj v atmosféře porozumění a úspěchu Podmínky pro realizaci bilingválního přístupu (Domancová) nrealizace výzkumu teorie ZJ a tvorba metodik aplikace ZJ v procesu výchovy a vzdělávání neslyšících npřirozené akceptování společenství SP a jejich jazyka nakceptování bilingválního přístupu ze strany rodičů npříprava pedagogických pracovníků nnové kurikulum nzabezpečení přirozeného kontaktu mezi neslyšícími a slyšícími osobami nvíra v úspěch bilingválního vzdělávání Doporučená literatura k problematice: JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998 KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002 PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994 PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 Seznam škol a školských zařízení pro sluchově postižené v ČR Mateřská škola speciální (pro děti s kombinovaným postižením, s hluchoslepotou) – Beroun, ul. Hostímská Řed.Gabriela Hirnerová Tel. 311 611 063, 311 611 064 E-mail: ms.beroun@tiscali.cz Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště, Brno, ul. Gellnerova Řed. Mgr. Miloš Pártl Tel. 541 220 464, 541 220 083 www.spsobrno.webz.cz Mateřská a základní škola pro SP – Brno, ul. Novoměstská Řed. Mgr. Hana Abbodová Tel. 541 226 090 www.sssbrno.cz/zsdeafbrno Mateřská a základní škola pro SP – České Budějovice, ul. Riegrova Řed. Mgr. Václav Kvítek Tel. 387 022 921 E-mail: vkvitek@quick.cz Mateřská a základní škola pro SP, Střední pedagogická škola pro SP – Hradec Králové, ul. Štefánikova (MŠ, ZŠ, Střední pedagogická škola pro sluchově postiž.) Řed. Mgr. Iva Rindová Tel. 495 272 398 E-mail: neslhk.hk@worldonline.cz Mateřská a základní škola pro SP – Ivančice, ul. Široká Řed. Mgr. Josef Svoboda Tel. 546 451 931 www.specialniskola.euweb.cz Mateřská a základní škola pro SP – Kyjov, ul. Školní Řed. PaedDr. Miroslav Hula Tel. 518 612 054, 603 879 031 www.mszs.kyjov.indos.cz Mateřská a základní škola pro SP – Liberec, ul. E. Krásnohorské Řed. Mgr. Miloslav Janeček Tel. 482 416 411 www.ssplbc.cz Mateřská a základní škola pro SP – Olomouc, ul. Kosmonautů Řed. Mgr. Jiří Langer Tel. 585 567 111 www.sluch-ol.cz Mateřská a základní škola pro SP – Ostrava-Poruba, ul. Spartakovců Řed. PaedDr. Pavel Němec Tel. 596 937 816 – 18 www.deaf-ostrava.cz Mateřská a základní škola pro SP – Plzeň, ul. Mohylová Řed. Mgr. Jiří Pouska Tel. 377 265 516 www.sluchpost-plzen.cz Gymnázium, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Praha, ul. Ječná Řed. RNDr. Pavel Laně Tel. 224 942 151, 153 http://skolajecna27.webpark.cz/ Bilingvální mateřská škola pro SP – Praha, ul. Holečkova Řed. Mgr. Jana Fenclová Tel. 251 510 744 E-mail: bms.pipan@seznam.cz, http://www.pipan.cz/ Střední škola, základní škola a mateřská škola pro SP – Praha, ul. Holečkova Řed. Mgr. Vlastimil Vácha Tel. 257 323 038 E-mail: skoly.sp@post.cz, www.mujveb.cz/skolstvi/skoly.sp Mateřská a základní škola pro SP , Střední zdravotnická škola pro SP – Praha, ul. Výmolova (MŠ, ZŠ, Střední zdravotnická škola pro sluchově postiž.- obor asistent zubního technika) Řed. Mgr. Věra Pavličková Tel. 251 555 356, mob. 739 571 512 www.webpark.cz/sps-vymolova/ Mateřská a základní škola pro SP, Střední průmyslová škola pro SP – Valašské Meziříčí, ul. Vsetínská (MŠ, ZŠ, Střední průmyslová škola) Řed. Mgr. Petr Šulák Tel. 571 622 503, 571 615 641 www.val-mez.cz Zdroj: ADRESÁŘ služeb pro sluchově postižené 2005. Praha: FRPSP, 2005. ISBN 80-86792-18-8