9 Komunita neslyšících · odlišují se používáním znakového jazyka · vytvořili si společenství s charakteristikami typickými pro kulturní menšinu · existují místní, státní, národní a mezinárodní organizace neslyšících · SP pořádají kulturní akce, atletické a jiné soutěže, volba Miss neslyšících apod. · mají vlastní folklór, historii, písně, poezii, umění, rostoucí počet divadelních her, hříčky, žertíky ve znakovém jazyce · Neslyšící s velkým N – členové kultury – cílem je dosáhnout toho, aby byli sluchově postižení lidé přijímáni jako rovnocenní v zaměstnání, v politické reprezentaci, kontrole institucí, které navštěvují sluchově postižení, usilují o přijetí a uznání jejich historie a užívání jejich jazyka – znakového jazyka, jako prostředku komunikace Osobnost SP se může odlišovat v různých aspektech: o v stupni ztráty sluchu o v době kdy ke ztrátě došlo o v použití komunikačních metod o v postoji vlastnímu postižení o v postoji rodičů a blízkého okolí ke SP Osobnostní charakteristika – sociální oblast o příslušnost k určité skupině o izolace, plachost, nedostatek iniciativy o sociální nezačleněnost o pojetí sebe sama - cítí se méněcenní, když nerozumí, nebo jim není porozuměno, stáhnou se, mohou se snadno vzdávat o nezralost sociálních vztahů Osobnostní charakteristika – kognitivní oblast o slabé koncepční myšlení o chybná introspekce o naivita, nejistota o nízké sebevědomí o upřednostňování materiálních hodnot o tvrdohlavost, nedůvěřivost Osobnostní charakteristika – emocionální oblast o strach, agresivita o emocionální nezralost, narušenost, nedostatek empatie o citová oploštělost o nízká frustrační tolerance, náladovost o neadekvátní reakce o neurotické, paranoidní a psychotické reakce o vášnivost, vážnost, necitlivost, impulsivnost (Zdroj: Požár, L. K osobnosti dětí a mládeže s těžkým sluchový postižením. SP, 1999 č.2) Doporučené zdroje informací k uvedené problematice: www.ruce.cz www.ticho.cz www.neslyšící.cz Tlumočnické služby v ČR - zákon č. 155/1998 Sb. o znakové řeči o tlumočení pro jednotlivce při vyřizování osobních záležitostí o tlumočení při přednáškách a jiných vzdělávacích a kulturních akcí o tlumočení při řízení u státních orgánů o asistenční tlumočení Centrum zprostředkování tlumočníků pro neslyšící (www.asnep.cz) Informace, které centrum potřebuje od SP: · jaký typ tlumočníka požaduje (znakový jazyk, tlumoč. pro hluchoslepého,apod.) · kde a kdy bude tlumočit · jaká situace bude tlumočena · jaké bude téma tlumočení Organizace tlumočníků · OTZJ - Organizace tlumočníků znakového jazyka · ČSTZJ - Česká společnost tlumočníků znakového jazyka · ČKTZJ - Česká komora tlumočníků znakového jazyka Certifikační vzdělávací program pro tlumočníky - ČKTZJ (www.cktzj.com) · tlumočník ČZJ · transliterátor znakované češtiny ( kopíruje slovosled, ale nevizualizuje gramatické významy nesené koncovkami českých slov) · vizualizátor mluvené češtiny (orální tlumočení) Organizace sluchově postižených o ASNEP – Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel - http://www.asnep.cz/ o FRPSP – Federace rodičů a přátel SP – http://www.frpsp.cz/ o ČUN – Česká unie neslyšících - http://www.cun.cz/ o SNN – Svaz neslyšících a nedoslýchavých - http://www.snncr.cz/ o ČMJN - Českomoravská jednota neslyšících - http://www.cmjn.cz/cze/telecom.html o Labyrint Brno - http://www.labyrintbrno.cz/ o PEVNOST – České centrum znakového jazyka – http://www.pevnost.com/ Problematika integrace sluchově postižených žáků Činitelé účastnící se procesu integrace a jejich předpoklady · sluchově postižené dítě · rodina · učitel · spolužáci Přednosti integrace SP do školy běžného typu o dítě nemusí během týdne bydlet v internátě, doma citové zázemí o doma má dostatek mluvních vzorů k napodobování o identifikace se skupinou slyšících o slyšící přátelé, pokračování sluchově-řečové výchovy, běžné sociální vzory o společné aktivity po škole (kroužky) o partner spíše slyšící o význam též pro slyšící děti o běžná škola je motivací a výzvou - lepší návaznost školy na SŠ a VŠ Nevýhody integrace · učitel nemusí vždy odhadnout speciální potřeby SP žáka, ne vždy kvalitní vysvětlení · SP dítě se může cítit izolované · slyšící spolužáci nejsou vždy ochotni pomoci · třídy se špatnou akustikou, zvýšená hladina zvuku ve třídě – architektonické, akustické, materiální podmínky · zaniknou výborní SP žáci ve třídě · větší vytížení rodičů během týdne Doporučená literatura: Adresář služeb pro sluchově postižené 2005. Praha: FRPSP, 2005. (www.frpsp.cz) FREEMAN,R.D. et al. Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP, 1992. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003 STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: Česká unie neslyšících, 1994. STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet.Praha: Česká unie neslyšících, 1995. STRNADOVÁ, V. Hluchota a jazyková komunikace. Praha: FF UK, 1998. STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociální dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997, 1998 ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima: 2006