Základy speciální pedagogiky - SURDOPEDIE Letní semestr 2007 Kód předmětu: SP4BK_ZSP3 Vyučující: o PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (e-mail: horakova@ped.muni.cz, tel. 549 496 252) o Mgr. Lenka Doležalová Způsob ukončení: kolokvium - písemný test (termín bude upřesněn ve výuce 25. 5. 2007) Okruhy témat: 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu 2. Fyziologie slyšení a klasifikace sluchových vad Význam sluchu, anatomická stavba sluchového analyzátoru, etiologie sluchového postižení, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu 3. Rozvoj řeči u sluchově postižených a charakteristika komunikačních forem SP Charakteristika a význam mezilidské komunikace, stádia vývoje řeči u sluchově postižených, charakteristika hlasového projevu u SP, komunikační formy SP 4. Pomůcky pro sluchově postižené Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát 5. Možnosti výchovně vzdělávací péče o sluchově postižené v ČR Včasná intervence - SRP, SPC pro sluchově postižené, výchovně vzdělávací systém u SP Doporučená literatura: HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D. (ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281. HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha, Septima, 1999. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením, In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. Hypertextové odkazy: www.cktzj.com, www.ruce.cz, www.ticho.cz, www.frpsp.cz, www.teiresias.muni.cz Časopisy: Speciální pedagogika, Gong, Unie, INFO Zpravodaj, Doteky