AAK – ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE AAK-(augmentativní a alternativní komunikace)-se pokouší kompenzovat projevy závažných komunikačních poruch -umožňuje těžce postiženým osobám, u nichž je částečně nebo úplně znemožněna verbální komunikace, dorozumívat se,komunikovat se svým okolím -augmentativní komunikační systémy podporují již existující schopnost komunikační, určité existující dovednosti, které jsou však nedostatečné pro dorozumívání -alternativní komunikační systémy se užívají jako náhrada řeči(mluvené) UŽITÍ AAK: -MR -autisté -DMO -neslyšící -s kombinovaným postižením -po úrazu mozku -Systémy AAK jsou souhrnem všech postupů a prostředků, které se používají pro rozvoj dorozumívání konkrétní osoby Při výběru prostředků AAK se posuzuje: -současný způsob dorozumívání -předpokládaný vývoj dorozumívání -stupeň rozumění řeči -pohybové možnosti postiženého -úroveň kognitivních schopností -stupeň,druh a typ postižení,přidružené vady Výhody AAK: -snižují pasivitu postiženého -snižují těžké frustrace z nepochopení -umožňují postiženým samostatně komunikovat a rozhodovat Nevýhody: -systém se musí nejdříve naučit -může vzbuzovat nežádoucí pozornost okolí ZÁKLADNÍ MIMOSLOVNÍ ZPŮSOBY SDĚLOVÁNÍ: -pohled(řeč očí) -mimika-výrazy obličeje -kinezika-pohyby -fyzické postoje-konfigurace všech částí těla -gestika-gesta -haptika-doteky -proxemika-přiblížení či oddálení -úprava zevnějšku a životního prostředí KOMUNIKACE REFERENČNÍMI PŘEDMĚTY: -trojrozměrné symboly, které jsou zástupnými znaky reality symbolizujícími konkrétní činnost(talíř = čas svačinky…) -jedná se vždy o zástupné znaky konkrétních slov,abstraktní výrazy takto nelze zastoupit MAKATON: -jazykový program postavený na standardizovaných znacích, které jsou doplněny orální řečí, popř.speciálními symboly -na rozdíl od znakové řeči neslyšících se v Makatonu mohou znakovat pouze klíčová slova -symboly se používají jako podpůrný prostředek rozvíjení jazyka a čtenářských dovedností, mohou být ale využity i jako primární prostředek komunikace -celý slovník obsahuje na 350 znaků, které jsou řazeny do 8 didaktických řad podle využitelnosti v denním životě i náročnosti TTT systém = ZNAK DO ŘEČI -uvedl Laars Nygard -jedná se o otevřený systém přirozených znaků, který lze libovolně upravovat pro potřeby konkrétního klienta, není tedy tolik standardizovaný jako MAKATON -komunikační výhody: -přirozený znak nepotřebuje extra čas, je doplněním orální řeči -přirozený znak vizualizuje orální řeč -rozvoj motoriky stimuluje řečový rozvoj -pro děti je jednodušší znakovat než používat orální řeč -dítě prožije komunikační úspěch -znak je konkrétnější než slovo -zásady: -pojem musí mít vždy stejný znak -znak musí vždy doprovodit orální řeč -musíme mít jistotu, že dítě má vybudovaný rámcový pojem znakovaného slova -znak se snažíme fázovat na počet slabik znakovaného slova BLISS SYSTÉM: -vzhledem k vysoké abstraktní náročnosti logických symbolů systému je nutno kriticky zvážit využití BLISS systému pro komunikaci s osobami s těžší formou MR -používá místo slov jednoduché obrázky -základní slovník obsahuje asi 100 symbolů.Jejich kombinací se vytvářejí další významy -Bliss symboly se většinou sestavují do tabulek, které mohou postižení nosit sebou.Nad symbolem v tabulce je umístěn nápis, takže dorozumívání je možné i s lidmi, kteří systém neznají PIKTOGRAMY: -piktogramy jsou obrázky, které zastupují jeden věcný význam a zpodobňují ho bez vazby na řeč = zjednodušené zobrazení skutečnosti -výuka piktogramů je vždy provázena orální řečí a znakováním a v případě problémů s chápáním obsahu piktogramu se doporučuje spojit piktogram s obrázkem, fotografií,trojrozměrným předmětem… -zkvalitňují orientaci v prostředí,v denních činnostech,při sestavování rozvrhu hodin… -nutná spolupráce rodiny a školy-používání pouze stejných symbolů PCS systém: -soubor barevných obrázků, které jsou realističtější ve vztahu ke skutečnosti, kterou zastupují ,než je tomu u piktogramů SOCIÁLNÍ ČTENÍ: -je chápáno jako poznávání,interpretace a přiměřené reagování na zraková znamení a symboly, piktogramy, slova a skupiny slov, které se často objevují v okolním prostředí, aniž by byly využívány čtecí dovednosti -chápeme jako součást sociálního učení -bývá strukturováno na trojici kategorií_ -soubor obrázků a textů -piktogramy, dopravní značky a symboly -slova a skupiny slov -nejvhodnější prostředí pro výuku sociálního čtení je prostředí obsahující skutečné reálie-obchod s potravinami… -sociální čtení také napomáhá k rozšíření slovní zásoby klientů a tam, kde je to možné, se spojuje s globálním čtením, tj.snažíme se o spojení obrázku, symbolu či piktogramu s odpovídajícím slovem a jejich rozpoznáváním vhledem GLOBÁLNÍ METODA: -je postavena na rozpoznávání slova „jako obrazu“ vhledem (obrázek + slovo) -metodické poznámky: -učební pomůcku tvoří soubory slov z nejbližší oblasti žáka zobrazené na kartách -grafémy jsou psané hůlkovým písmem a veliké tak, aby je bylo možno obtahovat… -dítě se učí správným pohybům očí při čtení-zleva doprava, shora dolů -výuka začíná až při dosažení aktivní slovní zásoby min.50 slov -rozvíjíme fonematický sluch dítěte -čtení globální metody rozvrhneme dlouhodobě-až na 3 roky DOSA-metoda: -pohybová komunikace respektující principy tzv.bazálně dialogického principu, v němž se na tělo nazírá jako na nositele výrazu, prostřednictvím kterého lze komunikovat i s těžce mentálně postiženým .Využívá se klidného prostředí např. snoezelen: SNOEZELEN: -jedná se o od hluku izolovanou místnost s vodními lůžky, s možností tlumeného a různobarevného osvětlení, s vodními varhanami, nastavitelnou hudbou i zvuky(mořský příboj,ptačí zpěv…)i nabídkou čichových vjemů(vůně moře, vůně lesa…) -jedná se o prostředí určené k relaxaci a odpočinku, ale i pro zpracování primárních senzorických podnětů FACILITOVANÁ KOMUNIKACE: -metoda napomáhající komunikaci především klientům s pervazivní vývojovou poruchou -facilitátor poskytuje podporu prstu, ruce, zápěstí, paži, ramenu autistického klienta, který má potřebu něco sdělit, čímž zajišťuje zpětnou vazbu a současně stimuluje pohyb klienta, jenž ukazuje na tabulce s abecedou, či píše na klávesnici OROFACIÁLNÍ STIMULACE: -pomocí reflexivních bodů v obličeji se ovlivňuje postavení jazyka, svalové napětí… -metoda je využívaná jako podpůrná terapie v logopedii -využívá se u osob :DMO,ADHD,afázií k stimulování řeči i k relaxaci; upraveno i pro děti s DOWNOVÝM syndromem a děti s poruchou koordinace POČÍTAČE U POSTIŽENÝCH: -téměř u všech klientů se dá pozorovat ,že při použití PC došlo u nich ke zvýšení motivace a sebehodnocení -došlo ke zmírnění problémů v oblasti chování -cvičí se paměť,pozornost, vnímání, jemní motorika, vizumotorika -zvýšení výdrže a lepší výsledky v učení VOKS-VÝMĚNNÝ OBRÁZKOVÝ KOMUNIKAČNÍ SYSTÉM: -původně byl vytvořen pro autisty -děti jsou iniciátory komunikace -je podrobně rozpracován do 7 lekcí, přičemž dítě postupuje od motivační výměny jednoho obrázku za požadovaný předmět,přes diferenciaci obrázku,tvorbu tabulek s odnímatelnými obrázky až po tvoření smysluplných vět na větném proužku SHRNUTÍ: PROSTŘEDKY AAK PRO JEDINCE STĚŽŠÍM STUPNĚM MR,POPŘ.JINOU DUŠEVNÍ PORUCHOU: -KOMUNIKACE REFERENČNÍMI PŘEDMĚTY -MAKATON -TTT systém-ZNAK DO ŘEČI -BLISS SYSTÉM -PIKTOGRAM SYSTÉM A PCS SYSTÉM -SOCIÁLNÍ ČTENÍ A PRVKY GLOBÁLNÍHO ČTENÍ -DOSA-METODA A SNOEZELEN -FACILITOVANÁ KOMUNIKACE