Raná péče / intervence § Koncepce rané intervence zahrnuje dva aspekty O/ věk dítěte O/Opatření – mají být zahájena při narození dítěte nebo v prvních letech jeho života – vždy však před zahájením jeho školní docházky Pojetí rané intervence § Jedná se o soubor možných intervencí a opatření směrem k dítěti a rodině, která vychází vstříc speciálním potřebám dítěte s určitým stupněm opoždění vývoje nebo je opožděním ohroženo. Cíl rané intervence § Podpořit a podněcovat O/ Senzoricko-motorický O/ Emocinonální O/ Sociální O/ Intelektuální vývoj dítěte tak, aby se mohlo co možná nejsamostatněji zapojit do života společnosti § Odhalit postižení co možná nejdříve Hlavní úkoly rané intervence § Odhalování problémů spojených s tělesným postižením, sociální, rodinnou či vzdělávací deprivací § Prevence postižení či dalších obtíží – realizace opatření nezbytných k eliminaci vzniku postižení – primární a sekundární prevence (omezení výskytu pozdějších problémů) § Stimulace vývoje (podněcovat vývoj dítěte – fyzický, mentální a sociální, realizovat potřebná opatření – zdravotní, vzdělávací a sociální § Pomoc a podpora rodině Organizace služeb § Existuje řada institucí a organizací zaměřených na pomoc dětem a rodinám z hlediska zdravotního, psychologického, pedagogického a sociálního § Rozmanitost hledisek ukazuje na O/ Potřebu koordinace služeb O/ Potřebu koordinace mezi jednotlivými resorty, které se podílejí na realizaci intervence Týmová práce § Raná intervence má být stanovena co nejdříve, aby se předešlo sekundárním postižením a mohla se zkvalitnit efektivita rehabilitace na všech stupních. Práce s dítětem musí být týmová a vycházet z holistického přístupu k dítěti. K realizaci rané intervence je zapotřebí O/ Diferencovaná diagnostická činnost O/ Tvorba vývojového profilu dítěte O/ Stanovení kvalitních kritérií intervenční činnosti – zastoupení různých odborníků nesmí ohrozit kvalitu O/ Zajistit rozvoj dítěte v prvních letech života Spolupráce s rodinou § Rodiče sehrávají vzhledem k dítěti rozhodující roli § Rodiče jsou zdrojem prvních informací a pomoci § Rodičům je třeba nabídnout pomoc a poskytnout informace ihned, jakmile se objeví problém § Je třeba respektovat autonomii rodiny a posilovat rozhodující roli rodičů § Je velmi důležité zapojení rodičů do rané intervence, stejně jako dalších členů rodiny – sourozenců, prarodičů ad. Odborná kvalifikace § K tomu, aby multi-disciplinární tým mohl plnit svou funkci, je třeba respektovat určité podmínky. Podporovat a udržet: O/ Vysokou úroveň organizace O/ Vysokou odbornou úroveň – je třeba počítat s dalším doškolováním, vzdělání musí zahrnovat a obecné a specializované vzdělávací programy O/ Flexibilitu - umožňující členům týmu pozorně naslouchat ostatním odborníkům a rodině Obecné vzdělávací programy § Se týkají všech pracovníků týmu a měly by zahrnovat tyto okruhy: O/ Otázku podmínek a dynamiky týmové práce O/ Práci s rodinou O/ Znalost významných činitelů ve vývoji dítěte Složení týmu rané intervence § Panuje shoda mezi zeměmi na hlavních kategoriích odborných pracovníků pracujících v týmu. Tyto kategorie zahrnují 4 oblasti: O/ Oblast lékařskou (medicíny a paramedicíny) – zaměřená na orgánové funkce a na rehabilitaci O/ Oblast psychologickou O/ Oblast vzdělávací – činnost je zaměřena na rozvoj mentální, poznávací, a intelektuální O/ Oblast sociální – zaměřená na prostředí dítěte a jeho rodinu Struktura specializovaných pracovníků § Specialisté z oboru medicíny a paramedicíny: pediatři, odborní lékaři, fyzioterapeuti, logopedi, specialisté na psychomotoriku § Psychologové § Pedagogové: pedagogové specializovaní na oblast rozvoje dítěte v raném věku, speciální pedagogové § Sociální pracovníci Typy týmů q Multidisciplinární – výměna informací mezi členy týmu § Interdisciplinární – dochází ke sdílení a koordinaci informací – pracovní program je ucelený a umožňuje interakci mezi jednotlivými disciplinami § Transdisciplinární – tým je složen ze specialistů různých disciplin, jejichž přínos je nejen v jejich odbornosti, ale i v jejich praxi. Předkládá se jediný návrh zprávy. Aktivní úlohu v práci týmu hraje rodina. Program stanoví jeden člen týmu a s ostatními ho konzultuje. Činnost týmu § Práce s rodinou – zahrnuje oblasti § Oblast informací § Oblast směrování a asistence § Oblast pomoci a podpory § výcvik § Práce s dítětem – zahrnuje § Podporu celkového vývoje dítě § Preventivní opatření § Dostupná vzdělávací opatření zaměřená na pomoc dítěti při vstupu nebo přechodu do vzdělávacího systému Možné způsoby pomoci § Doma – skandinávské země, Lucembursko § Ambulantně nebo v denním stacionáři – Nizozemí, Belgie § Zařízení rané intervence (středisko denní péče) - Nizozemí, Belgie, Island § Předškolní zařízení (mateřská škola, předškolním centrum) Rakousko, Belgie, Dánsko, Nizozemí, Norsko, Portugalsko, Španělsko a Velká Británie Práce s rodinou § Systémová teorie – považuje rodinu za základní systém pro vývoj dítěte § Klade na první místo ranou intervenci - jako prostředek k vytváření základních emocionálních, vztahových a kognitivních hledisek, umožňujících dítěti růst a jeho přijetí jako společenské bytosti ve všech ohledech § Důležitá role se dává také rodičovským organizacím § Účast rodiny na rané edukaci dítěte je považována za zásadní Podpora, pomoc, asistence § Pomoc a podpora je zaměřena na tyto oblasti: § Psychologickou – přijmout problémy týkající se dítěte, zmenšit zklamání rodičů i dítěte, vyhnout se izolaci, která rodiče postiženého dítěte obklopuje § Pedagogickou – pomoc při volbě vzdělávacího programu § Sociální – zaměřená na životní podmínky rodiny, potřebné pomůcky, infomace o finanční a odborné pomoci, na kterou má rodina nárok § Praktickou – provádět domácí činnosti, na které nebyli zvyklí § Technickou – zvládat užívání kompenzačních pomůcek (např. sluchadlo)