Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory Následná péče Kvalita života O/ Kvalitu života O/ můžeme chápat jako úroveň fyzických, psychických a sociálních aktivit člověka ve vztahu k jeho ekosystému. O/ Týká se hlavně naplnění životních potřeb a spokojenosti v životě Kvalita života O/ Kvalita života umožňují handicapovaným lidem žít O/ jednak v prostředí intaktní společnosti – inetgrovaně O/ jednak v prostředí minoritní kultury – uzpůsobené pro život handicapovaných příslušné skupiny - segregovaně Činitelé vnitřní O/ K vnitřním činitelům, vytvářejícím změny v kvalitách života handicapovaných patří: O/ Jejich somatické a psychické vybavení ovlivněné defektem, poruchou, disaptibilitou, handicapy a defektivitami. O/ Zajímá nás vše, co ovlivňuje rozvoj a integritu osobnosti handicapovaného Činitelé vnější O/ Činitelé vnější kvalit života handicapovaných představují podmínky jejich existence v oblastech: O/ Přírodně ekologické oblasti O/ Společensko-kulturní oblasti O/ Výchovně vzdělávací oblasti O/ Pracovní a ekonomické oblasti O/ Materiálně technické Podmínky formování osobnosti handicapovaných O/ Formování osobnosti handicapovaných probíhá v určitém prostředí O/ Nedostatečná vybavenost handicapovaného (vnitřní podmínky) spolu s nepříznivými vnějšími podmínkami prostředí mohou podstatně měnit celou kvalitu života zdravotně postiženého Význam posuzování kvality života O/ Význam posuzování KŽ spočívá: O/ V odhalování celkového vlivu handicapu a jeho složek na život handicapovaného člověka O/ Ve vymezování cílů a úkolů zaměřených na pozitivní změny KŽ O/ V odhalování vlivu diagnostických, terapeutistických, rehabilitačních, pedagogických, pracovních a sociálních zásahů na handicapovaného a jeho život O/ V možnosti hodnocení efektivity uplatněných intervencí QL – dotazník kvality života O/ Dotazník QL umožňuje škálovat a tím O/ hodnotit míru těch zátěží, které představují překážky v integraci handicapovaných v jejich prostředí a v prostředí intaktních. O/ U postižených vzniká potřeba: O/ Speciálních úprav prostředí O/ Dodatečného posílení snížených schopností různými pomůckami Chování, motivace, potřeby, zájmy a postoje handicapovaných O/ Chování je projev přizpůsobování se organismu nebpo osobnosti podmínkám přítomným i budoucím O/ Hybnou silou chování je motivace O/ Proces motivace má dvě složky: O/ Složku dynamogenní (aktivizující individuum) O/ Složku instrumentální (zaměřují činnost a tendence individua k určitému cíli) Potřeby, zájmy a postoje handicapovaných O/ Základními motivy chování jsou potřeby O/ Potřeby jsou složitými psychickými stavy, které souvisejí: O/ S biologií organismu O/ Se společensko-kulturní a pracovní existencí člověka O/ Rozlišujeme potřeby biogenní a sociogenní Hierarchie potřeb podle Maslova O/ Fyziologické potřeby základní O/ Potřeba bezpečí, vystupující v situacích ztráty životní jistoty O/ Potřeba sounáležitosti a lásky (patřit k nějaké skupině) O/ Potřeba uznání (mít kompetenci a respekt) O/ Potřeba sebeaktualizace (realizace svých schopností a záměrů) Komplexní zabezpečování potřeb handicapovaných O/ Komplexní zabezpečení a podpora handicapovaných usiluje o normalizaci kvality jejich života O/ Kvalita života postižených je multifaktorovým a multidimenzionálním jevem O/ V zabezpečená handicapovaných se vyvinuly dva směry: O/ Integrační směr (podporuje samostatnost a nezávislost na pomoci jiných osob) O/ Segregační směr (podceňování aktivní péče, prosazování pasivních forem) Pasivní formy péče o handicapované O/ Péčí rozumíme aktivity provozované jinou osobou s cílem vyřešit problémy života, které není schopen handicapovaný řešit sám O/ Termínem péče zdůrazňujeme nízký podíl handicapovaného na těchto aktivitách O/ Jsou to např. různé druhy důchodů, dotace, dávky, ale i služby – pečovatelské, charitativní postupy atd. O/ Vysoká míra péče je aktuální u handicapovaných dětí a starých lidí Aktivní formy zabezpečení O/ Termín zabezpečení se používá tam, kde chceme vyjádřit, že nejde o situaci bezmocnosti a pasivity, ale o garantované služby, postupy a pomoci, které usilují o podporu postiženého O/ Směřují k nezávislosti handicapovaného na pomoci jiných O/ Formy zabezpeční předpokládají aktivní účast handicapovaného na normalizaci kvality jeho života O/ Patří sem činnost speciálních pedagogů, fyzioterapeutů, využívání technických pomůcek i asistenstská služba Pedagogická intervence a specifické služby pro handicapované O/ Moderní pojetí zabezpeční předpokládá soubor různých opatření, které označujeme jako komplecní – ucelené zabezpečení handicapovaných O/ Služby podle oborů: O/ Lékařství – diagnostické, poradenské, léčebné, preventivní O/ Psychologie – diagnostické, poradenské, expertní, psychorehabilitace O/ Speciální pedagogika – speciální výchova a vzdělávání, reedukace, poradenské, diagnostické, expertní, O/ Sociální obory – poradenské, pečovatelské, pracovní rehabilitace, rekvalifikace O/ Technické obory – protetické, kompenzační, reedukační pomůcky O/ Právní obory – poradenství, expertiza, legislativa, právní ochrana O/ Občanská sdružení, zájmové a charitativní organizace