Sluchová výchova – možnosti reedukace sluchu …„souhrn speciálně pedagogických postupů, jimiž se zlepšuje a zdokonaluje výkonnost v oblasti postižené funkce“… (Janotová, 1996, s.5) o u SP dítěte je nutné rozvinout (někdy dokonce vyvinout) schopnosti auditivního vnímání a vybavit ho akustickými zkušenostmi Dělení způsobu reedukace sluchu o podle počtu osob (individuální, skupinová) o podle věku (včasná, předškolního věku, školního věku, dospělých) o podle stupně vady (neslyšící, zbytky sluchu, nedoslýchaví, ohluchlí) o reedukace u osob s CI o podle účasti receptorů – monosenzoriální (uni) (bisenzoriální) multisenzoriální (poly) o Monosenzoriální přístup – mluvení do ucha, kdy se dítě učí rozeznávat samohlásky, pak teprve využití sluchadel » vždy bez odezírání!!! Představitelé: Wedenberg (Švédsko), Schmidt-Giovannini (Švýcarsko) o Multisenzoriální přístup – komplexnost smyslového vnímání – součinnost analyzátoru sluchového a zrakového Představitelé: Sovák, Janotová, reflexivní metoda mateřské řeči Van Udena Předpoklady pro úspěšnou reedukaci sluchu (Janotová, 1996, s. 6): o Kvalitní sluchadlo o Vzdálenost při komunikaci o Vyšetření sluchu (vhodné diagnostické metody) o Diagnóza dítěte (další přidružené postižení) o Motivace a spolupráce rodiny Obecné podmínky sluchové výchovy o opětovné působení zvukového podnětu o spojování s významem se musí dít v určitých časových vztazích, musí docházet k součinnosti první a druhé signální soustavy o základní podnět musí být dostatečně silný o mozek musí být v bdělém stavu, nesmí být zaujat jinou činností či oslaben únavou o způsob reedukace musí respektovat psychické a fyzické možnosti jedince Co je cílem sluchové výchovy? o prevence ohluchnutí, oněmění a vznik posunkové řeči u dítěte (podle van Udena) o dosažení srozumitelného hlasového projevu o recipování i produkování mluvené řeči prostřednictvím psaného textu o chápání mluvené řeči prostřednictvím vizuální percepce o vnímání a korigování mluvené řeči pomocí zachovalých zbytků sluchu (Pulda, 1999, s. 19) Metody práce se SP o audioorální systém – reprezentovaný mluveným jazykem majoritní slyšící společností o vizuálněmotorický systém – zastoupený především znakovým jazykem, znakovaným jazykem a prstovými abecedami Doporučená literatura: HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu u sluchově postižených dětí předškolního věku. Praha: Septima, 1996 ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima: 2006 VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996