o## A fei O ^^ Jemná motorika,/ motorika mluvidel 9.4.2007 Radka Horáková, PdF MU, Brno Etapy psychomotorického vývoje dítěte - ovládání ruky, kresba^__/ ^| • 1. rok-tleská paci-paci, uchopí jednou rukou i dva drobnější předměty • 2. rok - navléká korálky, postaví věž ze tří a více kostek, uchopí tužku do prstů nikoli do pěsti, kreslí čmáranice a říká, co to je • 3. rok - učí se rozepínat a zapínat knoflíky, modeluje z plastelíny, pokouší se o práci s nůžkami, drží lžičku při jídle, napodobuje svislé, vodorovné a kruhové čáry, ví co maluje, kreslí hlavonožce 9.4.2007 Radka Horáková, PdF MU, Brno • 4. rok - sestavuje obrázky z kostek (z 9 kusů); skládá jednodušší puzzle, zapíná knoflíky, kreslí postavu - poměr částí hlavonožce se zlepšuje, vybarvuje omalovánky • 5. rok - šněruje boty, zaváže první smyčku, stříhá, lepí, předem oznámí co bude kreslit -realistická kresba (auto, vlak,..) • 6. rok - staví trojrozměrné stavby, váže smyčky, sestrojuje z drobných částí stavebnice, kreslí -námětová kresba, postava má všechny části těla 9.4.2007 Radka Horáková, PdF MU, Brno Vývoj sluchově postiženého dítěte opožděný psychomotorický vývoj u SP u těžce SP muže být SP spojené s organickým Dostižením CNS - projevuje se narušením o 4 PUSTOVÁ, Z. Psychomotorický vývoj sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1997 ROUČKOVÁ, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením (Praktické návody a důležité informace). Praha: Portál, 2006 9.4.2007 Radka Horáková, PdF MU, Brno