Úvod do problematiky reedukace sluchu a sluchové výchovy Reedukace sluchu l …„souhrn speciálně pedagogických postupů, jimiž se zlepšuje a zdokonaluje výkonnost v oblasti postižené funkce“… (Janotová, 1996, s.5) l u SP dítěte je nutné rozvinout (někdy dokonce vyvinout) schopnosti auditivního vnímání a vybavit ho akustickými zkušenostmi Dělení způsobu reedukace l podle počtu osob (individuální, skupinová) l podle věku (včasná, předškolního věku, školního věku, dospělých) l podle stupně vady (neslyšící, zbytky sluchu, nedoslýchaví, ohluchlí) l reedukace u osob s CI l podle účasti receptorů – monosenzoriální (uni) (bisenzoriální) multisenzoriální (poly) l Monosenzoriální přístup – mluvení do ucha, kdy se dítě učí rozeznávat samohlásky, pak teprve využití sluchadel » vždy bez odezírání!!! Představitelé: Wedenberg (Švédsko), Schmidt-Giovannini (Švýcarsko) l Multisenzoriální přístup – komplexnost smyslového vnímání – součinnost analyzátoru sluchového a zrakového Představitelé: Sovák, Janotová, reflexivní metoda mateřské řeči Van Udena Předpoklady pro úspěšnou reedukaci sluchu (Janotová, 1996, s. 6) l Kvalitní sluchadlo l Vzdálenost při komunikaci l Vyšetření sluchu (vhodné diagnostické metody) l Diagnóza dítěte (další přidružené postižení) l Motivace a spolupráce rodiny Obecné podmínky sluchové výchovy l opětovné působení zvukového podnětu l spojování s významem se musí dít v určitých časových vztazích, musí docházet k součinnosti první a druhé signální soustavy l základní podnět musí být dostatečně silný l mozek musí být v bdělém stavu, nesmí být zaujat jinou činností či oslaben únavou l způsob reedukace musí respektovat psychické a fyzické možnosti jedince Co je cílem sluchové výchovy? l prevence ohluchnutí, oněmění a vznik posunkové řeči u dítěte (podle van Udena) l dosažení srozumitelného hlasového projevu l recipování i produkování mluvené řeči prostřednictvím psaného textu l chápání mluvené řeči prostřednictvím vizuální percepce l vnímání a korigování mluvené řeči pomocí zachovalých zbytků sluchu (Pulda, 1999, s. 19) Metody práce se SP l audioorální systém – reprezentovaný mluveným jazykem majoritní slyšící společností l vizuálněmotorický systém – zastoupený především znakovým jazykem, znakovaným jazykem a prstovými abecedami