Vyvozování hlásek u SP Fixace a automatizace jednotlivých hlásek Mechanizmus tvoření samohlásek u sluchově postižených: n samohlásky představují základ artikulace a odezírání n zrakové napodobování tvaru rtů a velikosti čelistního úhlu n aktivní polohování mluvidel – napodobováním mluvního vzoru a polohováním logopedickými sondami a špachtlemi + manuální polohování celkového postavení mluvidel n napodobování zvuku na podkladě taktilně vibračního pociťování činnosti hlasivek: - odhmatávání pomocí rukou - fonátor převádí zvukové vjemy všeho druhu na vibrace, slouží u dětí se sluchovými a řečovými vadami k uvědomění charakteru řeči, umožňují autokontrolu řečového projevu - počítačový logopedický softwar – Speechwiever - FO-indikátor - indikátor základního kmitočtu, slouží k nácviku správné výšky hlasu, ke cvičení intonace n optimalizace orální rezonance N-indikátorem: - užívá se při fixaci nazálů, chvění snímá kontaktní mikrofon z nosního chřípí -na měkkou část nosu, nikoliv na nosní kost. Cílem nácviku je dosáhnout správné funkce měkkého patra.) n automatizace do slovních stereotypů n Přímé metody – předchází jim přípravná předartikulační cvičení – poté následuje přidání znělosti Př. hláska „b“ – nafukování tváří, foukání do předmětu» usilujeme o dosažení znělosti (slabika „ba“), pak teprve další samohlásky n Substituční metody – využívá se jiné pomocné hlásky k vyvození potřebné hlásky Př. - hláska „m“ – tvoříme ze samohlásky „a“ – dítě vyslovuje dlouhé„ááááá“, sevřeme rty – ozve se zvuk „mmmm“ - hláska „f“ – „úúúú“ – zatlačením dolního rtu zazní „f“ n Podpůrné metody – využití mechanického systému n P, B, M n F, V pomůcky kontrolující výdechový proud - artikulační postavení (spodní ret přitlačen k zubům) - znělost – neznělost n T - artikulační postavení bez znělosti (naučit se kvůli neznělému T na konci slov) - cvičení závěru (exploze), při nedokonalém upevnění uniká výdechový proud po stranách jazyka - spojení se vokálem A - pozor na nazalitu - měkké patro nevytváří dokonalý závěr - pozor na prodloužený výdech (th…) n D - přidat znělost k T - omezit nazalitu při artikulaci A n N - odhmatání artikulačního postavení (znělost + výdechový proud nosem) - vizuální kontrola (artikulační zrcadlo) - pozor na silnou explozi, která hlásku deformuje n S - důležitý stav dentice - artikulační postavení (hrot jazyka za dolní řezáky, výdechový proud pouze středovou úžinou, neznělost) - je možné vyvodit prodlouženou artikulací T n Z - vyvozujeme ze S přidáním znělosti n Š - vyvozujeme ze S zaokrouhlením a vyšpulením rtů, posunutím hrotu jazyka do dutiny ústní, neznělá hláska n Ž - přidáním znělosti k hlásce Š n L - postavení hrotu jazyka na horním patře, pohyb jazyka, boční výdechový proud, znělost (důležité pro artikulaci R) - pozor na nazalitu, vyplazování jazyka, opačný pohyb jazyka n J - vyvozování z hlásek z I+A - pozor na nazalizaci, při silném přitlačení jazyka k tvrdému patru – K - obtížně spojitelné s ostatními vokály n K - nejčastěji ve spojení s A, z T zatlačením jazyka mírně dolů a vzad - pozor na dávivý reflex, poloha vleže - při nedostatečném závěru zní jako „kch“ n G - přidáním znělosti ke K Doporučená literatura: n VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996 n KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002 n SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005