Možnosti integrace SP Integrace nproces začleňování do integrální society nstav začlenění jedince či komunity do integrální society npokud je celý integrační proces přínosem pro integrující se objekt a výsledkem je stav začlenění, můžeme mluvit o dosažení pozitivní integrace » cíl speciální pedagogiky nnaprosté zapojení a plné splynutí postiženého jedince se společností lidí zdravých a to ve výchově i vzdělávání, v pracovním uplatnění i ve s společenském soužití integrovaným vzděláváním máme na mysli přístupy a zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a do běžných škol (Vítková , 2004) nkluze nstav, kdy je prostředí běžné školy již na integrované dítě připraveno nspolečnost se skládá z individualit, které jsou odlišné » proto je třeba vytvořit školu pro všechny, bezbariérový život a tzv. inkluzivní společnost nkaždý z nás má právo na podporu a pomoc, které je zapotřebí pro život ve společnosti ncílem je vytvořit pocit, že rozdílnost a odlišnost každého z nás je samozřejmá a normální (www.uni-koeln.de) Hlavní výhody integrace SP: ndítě nemusí během týdne bydlet v internátě nebo brzy ráno dojíždět do vzdálené speciální školy nidentifikace se skupinou slyšících dětí nběžná škola je pro dítě výzvou a silným podnětem ndoma má dostatek mluvních vzorů k napodobování ntyto děti vykazují celkově lepší školní a řečové výkony, než děti v internátní speciální škole nmusí se mnohem více vyrovnávat s všedními potížemi, než žáci v chráněném prostředí internátu nvýznam i pro slyšící děti nlepší návaznost školy na SŠ a VŠ Nevýhody procesu integrace SP: nučitel běžné školy si nemusí vždy uvědomovat, že SP dítě vyžaduje speciální přístup a dítě nemá z vyučování dostatečný zisk nSP dítě se může ve třídě běžné školy cítit izolované, nešťastné či přetížené ntřídní učitelé nemohou vždy brát na SP žáky zvláštní ohledy jako učitelé speciálních škol, což je dáno velkým počtem žáků ve třídě nslyšící spolužáci nejsou vždy ochotni SP dítěti pomoci ntřídy se špatnou prostorovou akustikou a zvýšenou hladinou hluku nvětší vytížení rodičů během týdne Kritéria pro integraci SP dítěte: ndítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě) nrodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah) nškola nředitel, učitel, žáci SPC - poradenství a diagnostika nprostředky speciálně pedagogické podpory nosobní asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava vzdělávacích podmínek nforma integrace nindividuální, skupinová ndalší faktory nsociálně psychologické mechanismy (Janotová, Svobodová, 1998, srov. Michalík, 1999) Program integrace SP dětí do běžných zařízení zahrnuje: nposouzení vhodnosti integrace a jejího způsobu v týmové spolupráci (logoped, psycholog, příp. sociální pracovnice) ndoporučení vhodného předškolního a školního zařízení pro každé jednotlivé dítě (Janotová, Svobodová, 1998) nmetodickou a odbornou pomoc pedagogům běžné školy či jiných výchovných institucí formou konzultací, návštěv a hospitací pracovníka v běžné škole, případně návštěvy pedagoga v SPC; informace o vhodných kompenzačních pomůckách a reedukačních materiálech ndalší speciálně pedagogická a logopedická péče o jednotlivé děti za koordinované spolupráce SPC, školy a rodiny Doporučená literatura: JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1996. ISBN 80-85801-81-7 JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha : Septima, 1998.ISBN 80-7216-050 MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. ISBN 80-7067-981-6 POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc:UP PdF, 2003.ISBN 80-244-0766-3 SOBOTKOVÁ, A. Edukace žáků se sluchovým postižením. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-214-2359-5 VALENTA, J. Školské zákony s komentářem a prováděcí předpisy. Olomouc : ANAG, 2005 VÍTKOVÁ,M. Integrativní speciální pedagogika.Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9