Hluchoslepota - kombinované postižení duální senzorické postižení „Osoba je hluchoslepá tehdy, jestliže má současně vážné poškození zraku a sluchu. Někteří hluchoslepí lidé jsou úplně nevidomí a úplně hluší, zatímco někteří mají částečně zachovaný zrak a sluch…“ (In Kowalik, S. – Perspektivy rehabilitace hluchoslepých, Praha, 2000) Hluchoslepota zapříčiňuje měnící se potřeby spoluvytvářet změny ve všech činnostech: npři interakci a komunikaci npři prostorové orientaci a samostatném pohybu npři každodenních činnostech npři činnostech, kde je potřeba přiblížení včetně čtení a psaní (www.lorm.cz) Dělení hluchoslepoty I. Dělení podle stupně poškození zraku a sluchu nosoby s úplnou hluchoslepotou nosoby s úplnou hluchotou a slabozrakostí nosoby s nedoslýchavostí a úplnou slepotou nosoby s nedoslýchavostí a slabozrakostí II. Dělení podle období života nosoby hluchoslepé od narození nosoby s vrozeným poškozením sluchu a získaným poškozením zraku nosoby s vrozeným poškozením zraku a získaným poškozením sluchu nosoby se získaným poškozením zraku a sluchu III. Dělení podle úrovně činností nosoby s nízkou úrovní činností a intelektuální úrovní nosoby s průměrnou nebo vysokou úrovní činností a intelektuální úrovní Etiologie hluchoslepoty nBiologická nezralost – předčasné porody, nízká porodní váha - menší než 1500g nSyndrom Usher – hereditární choroba, při narození nebo krátce po narození se projevuje ztrátou sluchu v důsledku odumírání buněk Cortiho orgánu a progredující poruchou zraku způsobenou pigmentovou degenerací sítnice – postihuje téměř 3-6% neslyšících a nedoslýchavých nKongenitální rubeola – virové onemocnění – transplacentární infekce plodu v 1.trimestru nSyndrom CHARGE - skupina vrozených malformací C“ – (coloboma) - duhovka nebo sítnice nejsou zcela uzavřeny „H“ –(heart),srdeční abnormality; vyskytují se v 50%. „A“ – (artesia choanae), uzávěr nosních dírek „R“ – fyzická či mentální retardace „G“ – nedostatečný vývoj genitálií, výskyt hypoplasie u 40% „E“ –(ears), postižení sluchu různého stupně; výskyt v 85% nKongenitální toxoplasmosa –vyvolaná parazitickým prvokem Toxoplasma gonidii – při vrozené toxoplasmose je přítomen mikroftalmus se strabismem a porucha sluchu nMeningitida – bakteriální zánět mozkových plen – poškození mozku a míchy s následnou hluchotou nEncefalitida – zánětlivý proces postihující mozkovou tkáň – důsledkem jsou centrální obrny, epileptické záchvaty, duševní změny nebo jejich kombinace Důsledky hluchoslepoty -omezené možnosti poznávání okolního světa -narušená komunikace („uvězněné duše“ – Helena Kellerová) -pasivita, apatie, stereotypní chování -obtížná edukace u jedinců s vrozenou HS Důsledky totální hluchoslepoty nlimitovaná možnost rozvoje kognitivních, emocionálních i sociálních funkcí nstereotypní pohyby – kývání se, točení se dokola, potřásání hlavou, protírání očí atd. njedinec bývá egocentrický a netečný vůči okolí, obtíže při přijímání potravy, problémy s defekací, převrácený a nepravidelný rytmus spánku nmožnost edukace je velmi malá a výsledky závisí na způsobu specializované intervence nke komunikaci jsou slabě motivováni, je realizována v nesymbolické rovině Hluchoslepota s převahou zrakového postižení nnedostatečnou funkci zraku a sluchu nahrazují hmatovým vnímáním nnarušená funkce kinestetických počitků – orientace v prostoru, chůze, motorická koordinace nnedostatky v oblasti jemné motoriky – chybí koordinace mezi palcem a ukazovákem nje preferováno dorozumívání reliéfním Braillovým bodovým písmem nz dlaňových komunikačních systémů – Lormova abeceda a vpisování majuskulí do dlaně Hluchoslepota s převahou sluchového postižení nméně problémů s orientací v prostředí, jemnou a hrubou motorikou ndůležitým informačním zdrojem jsou vibrační počitky – např. podle odhmatu hrtanu sledovat artikulovanou řeč npreferují vizuální příjem informací – přirozené posunky, znakový jazyk modifikovaný do taktilní podoby, dlaňová daktylní abeceda a Lormova abeceda npokud stav zraku dovolí diskriminovat grafémy, mohou se učit číst a psát tiskací a psací písmo Komunikační systémy u HS nv současné době je celosvětový trend komunikace HS založen na tzv. totální komunikaci nvýběr jednotlivých komunikačních systémů je individuální, vychází ze stupně sluchového a zrakového postižení, z doby jeho vzniku, z individuálních potřeb dítěte s duálním senzorickým postižením, jeho věku, vývojové úrovně a somatických možností npředpokladem pro učení jakékoliv komunikační techniky je navázání taktilního kontaktu pečující osoby s hluchoslepým dítětem, čímž se tento kontakt stává prvotní komunikací Přehled komunikačních forem nDoteková prstová abeceda - daktylotika nDaktylografie – vpisování velkých tiskacích písmen do dlaně nLormova abeceda nModifikovaný znakový jazyk nTaktilní znakový jazyk Lormova abeceda Znakový jazyk Doporučení pro komunikaci a tlumočení: nkomunikační pozice by měla být frontální, přičemž vzdálenost mezi komunikujícími musí být limitována stupněm zrakového postižení (př. osoby s Usherovým syndromem preferují vzdálenější pozici znakujícího) nvzhledem k zbytkům zraku je hluchoslepý schopen sledovat změnu komunikačního partnera a reagovat na střídání komunikačních rolí pokud budou probíhat v jeho zorném úhlu nvýznam sdělení vychází především z komunikační zkušenosti komunikačních partnerů Taktilní forma znakového jazyka Doporučení pro komunikaci a tlumočení: nkomunikace osob s hluchoslepotou probíhá nejčastěji ve dvou základních pozicích – frontální a lineární ndůležitá je zpětná vazba, jejíž primární funkcí je udržování komunikačního kontaktu a potvrzování porozumění obsahu sdělení nv taktilním znakovém jazyce se objevuje mnohem více odchylek v orientaci dlaně a prstů než ve znakovém jazyce neslyšících – permanentní kontakt Obtíže při komunikaci v TZJ: ntělo je vychýlené do nepřirozené polohy, paže se rychle unaví nnastává problém se vzájemným přiměřeným postavením pokrčených nohou ndochází k zásahu do intimnějšího prostoru obou osob - přidružuje se vnímání čichových a tepelných podnětů (zvláště nepříjemně může působit pot apod.) nsituace běžného života neumožňují, aby dvě osoby seděly naproti sobě ve vzdálenosti vhodné ke znakování ruku v ruce (např. u stolu, v dopravních prostředcích, na přednáškách apod. (Langrová, 1998) Výchovně vzdělávací péče u HS v ČR nMŠ speciální v Berouně - poskytuje výchovnou a vzdělávací péči dětem s vadou sluchu, s vadou sluchu a zraku (hluchoslepota) a s vadou sluchu v kombinaci s dalším postižením ntřída pro hluchoslepé při mateřské a základní škole pro SP v Olomouci Organizace pro HS nLORM (časopis DOTEKY) nVIA sdružení nKlub přátel červenobílé hole nZÁBLESK nTyfloservis LORM (společnost pro hluchoslepé) nod roku 1991 poskytuje službu asi 300 hluchoslepým klientům nv současné době sdružuje okolo 200 členů a poskytuje služby asi 120 osobám nLORM poskytuje individuální a skupinovou systematickou péči hluchoslepým lidem, jejíž cílem je překonání negativních psychologických a sociálních dopadů hluchoslepoty, které postihují jednotlivce a jejich rodiny npořádá skupinové rehabilitačně-edukační pobyty a kurzy, organizuje klubovou činnost, kulturní aktivity a další regionální akce pro hluchoslepé a jejich průvodce ZÁBLESK nsdružení rodičů a přátel hluchoslepých dětí – založeno v r. 2001 n dobrovolná nezisková organizace n hlavním cílem je: 1) zkvalitňování péče o děti s kombinovaným postižením zraku a sluchu 2) prosazování práv a potřeb takto postižených dětí a zabezpečení jejich životních podmínek v dospělém věku 3) maximální integrace do společnosti, organizace výchovně vzdělávacích akcí, programů a aktivit Doporučená literatura: www.lorm.cz nLUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000 nLUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001 nLUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001 nSOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000