Otevřená škola, otevřené vyučování (open education, open classroom, informal education) Vysvětlení názvu, obsah: Je to systém metod a organizačních forem školní práce s možností rozmanitého uspořádání a výběru. Přináší nové prvky do tradičních postupů školní práce. Předpokládá otevření školy navenek, potřebám praxe, požadavkům okolí a otevření školy dovnitř, vůči potřebám osazenstva škola, otevření vzájemného vztahu učitel-žák. Předpokládá změnu tradičního uspořádání prostředí třídy. Předpokládá změnu klimatu třídy. Předpokládá úpravu a přizpůsobení konkrétnímu typu školy. Základní principy otevřeného vyučování: - Z hlediska obsahu se žáci neučí něčemu jinému než v klasické škole, mění se však přístup k poznatkům – integrace, propojení, souvislosti s praktickými dovednostmi. - Práce učitele, který vysvětluje a předvádí se prolíná se samostatnou prací žáků. - Žáci postupují podle předem připravených týdenních plánů, podle nichž ve vymezeném čase pracují. Po tuto dobu (volná práce) musí být k dispozici dostatek pracovních materiálů. Učitel neřídí každý krok žáka, ale kontroluje a usměrňuje. - Zvláštní důraz se klade na vytvoření třídního společenství, sociálních vztahů. Při jejich utváření hraje důležitou úlohu komunikace. - Prostor třídy nemůže zůstat v klasickém uspořádání, učebna se upraví pro nové formy práce. Základní znaky otevřeného vyučování: 1. Změna úpravy třídy školní prostor má být podněcující a variabilní je možné brát zřetel na rozdílné učební styly žáků a jejich různé postupy při učení úprava podněcuje zájem o nové věci a probouzí vnitřní motivaci podporuje samostatnost a samostatnou činnost žáků Celý prostor třídy se stává učebním prostorem Volný pohyb po třídě Manipulace s pomůckami podle individuálních požadavků jednotlivců Nábytek, skříně, regály, přístroje, didaktická technika, spotřební materiál, knihy Místo na odpočinek a učební zóny Stěny- plakáty, nástěnky, pravidla, výstavky prací, Květiny, akvárium, terárium Pracovní stolky uspořádány pro potřeby komunikace a pro spolupráci (frontální výklad není vyloučen) 2. Doplnění nebo nahrazení tradičních předmětů novými činnostmi Kruh – pravidelné rozhovory, rozhovor v kruhu (základní dovedností je komunikace, pravidla komunikace) Volná práce 3. Zařazení nové organizační formy – volné práce Asi 40 minut denně na začátku druhého dopoledního bloku. Úkoly jsou vypsány v týdenním plánu, který obdrží každý žák, vybere si úkol a volí samostatné tempo. Plní se i úkoly, vyplývající ze služeb. 4. Nahrazení tradičního rozvrhu hodin rozvrhem činností Stanovení rozvrhu činností tak, jak budou po sobě následovat (nejedná se o úseky 45 minut) 5. Zavedení týdenních plánů práce pro žáky Týdenní plán práce je seznam úkolů, které má žák splnit. Týdenní plán připravuje učitel, na vyšším stupni se na jeho přípravě mohou podílet i žáci. Plán obsahuje úkoly z různých oblastí (předmětů). Žák si volí postup, tempo, způsob zpracování (individuálně, ve dvojici, ve skupině). Učitel umožňuje vnitřně diferencovat prostřednictvím úkolů, které zohlední individuální učební potřeby jednotlivých žáků. Žák se tak stává více nezávislým na učiteli, může zpracovávat rozsáhlejší úkoly bez kouskování učebních obsahů i vyučovacího času. 6. Používání nových forem hodnocení Opouští se tradiční klasifikace a nahrazuje se kvalitativním hodnocením – širší slovní hodnocení. Jeho účelem je ohodnotit výkon žáka vzhledem k jeho schopnostem a předešlým výkonům. Kontrola je prováděna samokontrolou, kontrolou od spolužáka, učitelem. Kontrola vede k odstranění chyb, nejen k jejich konstatování a využití k hodnocení. Chyby se mají najít a odstranit, nikoli trestat. Slovní hodnocení má diagnostický charakter a kromě ocenění žákovy práce, kladů a záporů navrhuje i další postup práce. 7. Důraz na třídní společenství Samostatnost, odpovědnost a spolupráce Plnění služeb podle určeného klíče, přehled je vyvěšen, zpracován popis činnosti Výchova k demokracii (svoboda a odpovědnost, rozhodování) Třídní žákovská rada 8. Využívání široké spolupráce s rodiči Vzdělávání je chápáno jako sdílená odpovědnost učitelů, žáků a jejich rodičů. Role rodičů je aktivní, jsou seznámeni se záměry školy a škola jejich náměty respektuje Rada školy Konkrétní spolupráce na akcích školy Třídní schůzky Účast rodičů při vyučování (nejvhodnější je při volné práci – mohou radit, pomáhat) nebo při přesnídávce, při pracovních úkolech atd). Literatura OTEVŘENÉ VYUČOVÁNÍ Badegruber, B., Otevřené učení ve 28 krocích. Portál: Praha 1994. Bähr, W., Wie ich zur Öffnung meines Unterrichts kam. Pädagogik, 1991, č. 6, s. 10-11. Bruner, J. S., Vyučovací proces. SPN: Praha 1965. Hopf, A., Grundschularbeit heute. Didaktische Antrworten auf neue Lebesverhältnisse, Ehrenwirth, München 1993. Kret, E., Učíme (se) jinak. Portál: Praha 1995. Průcha, J., Alternativní školy. Portál: Praha 1996. Skalková, J., Za novou kvalitu vyučování, Brno 1995. Václavík, V., Otevřené vyučování na příkladu vzdělávacího programu pro 3. ročník ZŠ. Strom: Praha 1997. Václavík, V., Cesta ke svobodné škole. Gaudeamus: Hradec Králové 1995. Váňová, R., Poláčková, V., Vališová, A., Skalková, J., Jak realizovat otevřené vyučování? Příloha Na pomoc pedagogické praxi, Pedagogika č. 3, roč. XLIII, 1993. Váňová, R., Poláčková, V., Vališová, A., Skalková, J., Co je to „otevřené vyučování“. Pedagogika č. 1, roč. XLIII, 1993, s. 63-67. Wallrabenstein, W., Offene Schule-offener Unterricht. Ratgeber für Eltern und Lehrer. Rowohlt, Hamburg 1991, s. 93-94.