SZ7BP_sPDV Seminář Psychologie duševního vývoje 2006/2007 LS 0-1 Sylabus doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. Cíl programu: v návaznosti na přednášky z předmětu Psychologie duševního vývoje poskytnout posluchačům doplňující informace a posílit jejich schopnost reflektovat vývojově-psychologický přístup k chápání vybraných problémů Požadavky k zápočtu: 1) min. 50% aktivní účast na seminářích 2) znalost témat probíraných na seminářích 3) vypracování 2 seminárních prací (seminární úkol č. 1 vždy, sem. úkol 2 nebo 3 nebo 4) Literatura k dalšímu studiu: Matějček, Z.: Vývojové poruchy čtení. SPN, Praha 1974 nebo Švancara, J. (ed.): Diagnostika psychického vývoje. Avicenum, Praha 1974 Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991 Materiály poskytnuté examinátorem. Konzultace: v konzultačních hodinách a e-mailem Dan 16. 2. 2007 Příloha: zadání seminárních úkolů. Odevzdávají se napsané na PC nebo psacím stroji i s vyplněnými protokoly. Seminární úkol 1: Životní příběh Zachyťte životní příběh (vyprávění) 18-22leté ženy (platí pro posluchačky), 18-22letého muže. Nejedná se o posluchače pedagogické fakulty. Instrukce: "Pověz mi svůj životní příběh." Možné doplňující dotazy: Charakterizuj sebe v dětství, své sourozence, své rodiče atd. Vyprávění může zahrnovat periodu od prvních vzpomínek do současnosti nebo třeba posledních 14 dní. Rozsah: 2 - 3 strany. Úvodem stručně popište její/jeho rodinu. Po skončení "vyprávění" ještě doplňte, pokud jste tyto informace už nezískal/a: Struktura rodiny: rodiče, sourozenci, věková vzdálenost mezi nimi, příp. prarodiče. Po skončení interview se zamyslete nad těmito otázkami a případně k nim položte další doplňující dotazy. 1. Jaká byla atmosféra v rodině (ve smyslu autokratická vs. demokratická), kdo měl v rodině největší moc, kdo rozhodoval. Jaké byly rodinné hodnoty, jaký socioekonomický a sociokulturní status. Jaký byl vztah respondenta k jednotlivým členům rodiny. 2. Jak probíhá odpoutávání z rodičovské rodiny. 3. Lze některé období, některou událost označit za rozhodující pro další život. 4. Jaké očekávání má respondent od budoucnosti: vlastní vývoj, vlastnosti partnera, povolání, děti. Pokud dotazovaná/ý nechce na některou otázku odpovídat, nenaléhejte, ale uveďte ji ve zprávě. 5. Na kterou doplňující otázku si těžko vzpomínal nebo si nemohl vzpomenout? 6. Které z determinant psychického vývoje příznivě ovlivňují její/jeho "životní prognózu"? 7. Jakými možnými riziky je ohrožen její/jeho další vývoj? 8. Jaké pocity sděloval respondent v průběhu interview? 9. Jaké pocity měl tazatel v průběhu interview a po něm? Pokuste se je interpretovat. Seminární úkol 2: 1a. Orientační posouzení laterality. Posuďte lateralitu u 3 dětí ve věku 5;0 až 7;6 let. Zkoušky oka: - kukátko - manoptoskop. Zkoušky ruky: - sáhni si na ucho, nos, koleno. - Jak nejvýš dosáhneš. Otázka: Kterou rukou si čistíš zuby? 1b. Určete zobrazovací schéma v kresbě postavy u 3 dětí ve věku 5;0 až 7;6 let. K hodnocení užijte postupu Ley Švancarové. Pomůcky: papír formátu A5 (na výšku), podmínky viz text L. Švancarové. Instrukce (chlapci): nakresli pána, ale nejlíp, jak umíš. Instrukce (děvčata): nakresli maminku, ale nejlíp, jak umíš. Čas neomezen. 1c. Administrujte Jiráskův-Matějčkův kresebný Orientační test školní zralosti. Popište provedení výzkumu. Výsledky stručně interpretujte. Seminární úkol 3. Pozorování dětské hry. 1. Popište hru dvou dětí nebo skupiny ve věku 3-8 let. 2. Popište anatomické (statické) a fyziologické (dynamické) znaky jednoho dítěte. Znaky anatomické: přibližná tělesná výška, odhadnutá hmotnost, zdánlivé stáří, postava (slabá, střední, silná, zavalitá), popis jednotlivých částí obličeje i ostatního těla (obličej - celkový tvar, plnost a barva, důlky na bradě a tvářích, kosmetické vady a jizvy). Vlasy: barva, tvar, hojnost, účes, popř. střih. Barva: světle plavá až černá, vlasy ryšavé, rutilní („zrzavé“). Tvar vlasů: rovný, vlnitý, kadeřavý, kudrnatý. Střih a účes: vlasy sčesány nazad, dopředu, na stranu, kde je pěšinka. Čelo, obočí, oči, ušní boltce, nos, rty, zuby a brada: popisujeme velikost, tvar, barvu, průběh a polohu, proporcionalitu vzhledem k celému obličeji. Ruce a paže: "normální", nápadně dlouhé nebo krátké, svalnaté nebo slabé, plné, hubené, kostnaté. Nohy: jako ruce, též číslo obuvi. Znaky fyziologické: způsob chůze, a běhu, gestikulace a mimika (nápadná, utlumená), způsob řeči (stránka formální: hlasitá, tichá, vady výslovnosti, vady artikulace; stránka obsahová: bohatá, utlumená řeč, mutismus, agramatismy). 3. Hru klasifikujte podle některého známého klasifikačního schématu. 4. Hru interpretujte v souladu s některou známou teorií hry. Rozsah: 2-3 strany. Seminární úkol 4. Analýza pohádky pro děti Přečtete 2 pohádky pro děti (uveďte přesnou citaci). Pohádky analyzujte podle těchto kritérií (každou zvlášť): 1. Osoby v pohádce a jejich charakteristiky. 2. Prostředí pohádky (sociální úroveň, místo a čas). 3. Děj, motivy jednajících hlavních osob, jednání vedoucí k cíli. 4. Představa jednání, vliv na fantazii dítěte a jeho osobnostní vývoj. ----oOo----