ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká „ANGAŽOVANÝ“ franc. původu: osobní, činná účast, aktivní zájem na něčem Ve škole: • žák má sám (z vlastní vůle) potřebu poznávat • učit se (vzdělávat se) dobrovolně, bez jakéhokoliv donucení či jiného způsobu negativní motivace ANGAŽOVANÉ UČENÍ • typ výchovně vzdělávací činnosti (srv. autentické učení) • práce má pro žáka smysl, úkoly ho lákají, baví, chce je vykonat, vyzkoušet, rozhoduje o výsledcích, které jsou nesrovnatelně lepší KRITIKA TRADIČNÍHO POJETÍ VZDĚLÁVÁNÍ A. Nerespektování osobnosti B. Zaměření na aktuální výkon C. Soustředění se na chybu D. Nevhodné způsoby předávání informací E. Preferování encyklopedické paměti F. Převaha imperativní atmosféry G. Centrem školy je učitel, nikoliv žák H. Vyloučení vzájemné spolupráce CH. Neuspokojování potřeb žáka PRINCIPY ANGAŽOVANÉHO UČENÍ (srv. S. Kovaliková) • Princip samostatného myšlení a kolektivní spolupráce (skupinové vyučování, úprava učebny…) • Princip angažovanosti a zodpovědnosti za svěřené úkoly(role učitele a žáka, tvorba podmínek pro učení, volba úkolů, práce s cíli, zpětná vazba) • Princip uplatnění pozitivní motivace (ocenění, očekávání pozitivního výkonu dítěte, skupinový tlak) • Princip dobrovolnosti a uvědomělé tvořivé činnosti (rozšířené základní učivo, respektovat základní fyziologické potřeby, smysl domácích úkolů) • Princip pochopení učiva všemi žáky • Princip řešení náročných problémových úkolů ( přemýšlet, vymýšlet, sestavovat algoritmy pro řešení, problémové učení, „co?“ a „Kolik?“ nahradit formulacemi „JAK?“ A „PROČ?“ • Princip převahy kladného hodnocení (víš,nevíš,pět, objektivita, pohoda, nervozita, podrážděnost, nechuť, výhrůžky, tresty, stres) • Princip respektování osobnosti • Princip funkčního využívání méně obvyklých pedagogických situací (učení ve spánku, brainstorming, učitelovi pomocníci, utajení výsledků, chyba v postupu, hudba, humor a smích aj.) • Princip otevřeného systému výchovy a vzdělávání (výchova vzdělavatelných lidí, idea celoživotního vzdělávání) PAU – Klub přátel angažovaného učení • Občanské sdružení, jehož cílem je přispívat k vnitřní reformě školství a zavádění inovací do škol. • Pořádá letní školy, kursy, semináře, dílny pro učitele a setkání učitelů s odborníky LITERATURA Červenka, S. Angažované učení: Praha: Vydal T. Houška, 1992. Červenka, S. Učit se, učit se, učit se. Praha: Strom, 1993. Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Olomouc: VUP, 1998. Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová,D., Kopřivová, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005 Kovaliková, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. Kolektiv 25 autorů. Učím s radostí. Zkušenosti – lekce – projekty. Praha: Step by Step ČR a RWCT, distribuce Strom, 2003. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. Děkuji za pozornost, přeji hezký den a angažovaný přístup ke studiu i k životu