Peter Petersen (1884 – 1952) Jena plan Cíle: Vytvoření realistické vědy o výchově-realistický pohled na člověka Spojení pedagogiky vycházející z dítěte a tendence k pospolitosti, spojení individuálních a sociálních cílů Dominantní je výchova nad vzdělávacími úkoly. Výchova jako proces humanizace člověka. Rysy jenské školy: K rozvoji dětské osobnosti může dojít jen tehdy, když se dítě osvobodí z pout tradiční školy – překonat oddělení od domova, učení v předmětech, ve třídách věkově homogenních Školní pospolitost (přirozená skupina dětí, odpovídající běžnému seskupení v životě, sociální vůle převažuje nad vůlí individuální Socializační funkce školy – přirozené žákovské skupiny, pracovní rytmus dětí, kamarádské vztahy, společná účast na kurzech nebo jiných školních aktivitách, sjednocené vyučování – slavnost, divadelní představení, hudební produkce, vycházky, turistické podniky učební skupiny žáků přesahující ročník rytmický týdenní pracovní plán – vyvážené střídání pedagogických situací (rozhovor, hra, práce, zábava, slavnost). „Školní obytný pokoj“, místnost, na jejímž vytváření se podílejí děti. Hodnocení bez známek, charakteristikou. Organizace: Deset let školní docházky rozdělených do čtyř věkových skupin Skupiny žáků: kmenové skupiny s vedoucím učitelem Nižší (1.-3. třída), střední (4.-6.) vyšší (7. a 8. třída), skupina mladistvých (9. a 10. třída), podobné podmínky bývají v málotřídních školách, ale P. je navrhl pro velké počty žáků ve školách. Týdenní plán učiva Rozvrh hodin: týdenní plán práce – jádrové vyučování pro více než polovinu času, děti s učitelem probírají témata, například „Podzim“, Naše město“ z několika oborů – dějepis, zeměpis, fyzika, přírodopis, trvá i několik týdnů. v kurzech, povinných a volitelných. Společné jsou kurzy jazykové, matematické a úvodní k ostatním předmětům Kurzy úvodní, zaškolovací, postupně od 1 hodiny. Kurzy jsou zaměřeny na zvládnutí čtení, psaní počítání – získávají ucelený systém znalostí a dovedností. Více samostatnosti a více spolupráce. Pokroky zaznamenává učitel. Má čas na pomalejší děti, protože ty rychlejší pracují samostatně. Volná práce je fáze týdenního plánu, v níž si žáci volí práci podle vlastního rozhodnutí – oblíbený obor nebo také oblast, kde potřebují něco procvičit. Setkávání v pracovních společenstvích- pedagogické situace připravené tak, aby je žáci dokázali zvládnout – tkalcovská nebo keramická dílna, práce na školní zahradě, opravna jízdních kol.. Formy vzdělávání a výchovy: Rozhovor – v kruhu, u stolků do čtverce nebo obdélníku, kolem velkého stolu… o tématech vyučování, podávají zprávy, plánují práci, hodnotí výsledky. Péče o jazykový projev. Komunikace, vzájemný kontakt. Práce – rozhovor přechází do práce v malých skupinkách nebo práce jednotlivců – učitel je nápomocen samostatné práci dětí. Učí se vzájemně se respektovat a pomáhat si. Hra – je součástí vyučování, volného času i přestávek. Přispívá k rozvoji především malých dětí, podporuje paměť, pozornost, myšlení a také základy sociálních vztahů a přátelství. Spoučasnost: kdo je hotov neruší a zvolí si hru. Slavnost – v pondělí ráno a na konci týdne je školní slavnost setkáním dětí a učitelů, podporou školní pospolitosti. Náplní je zpěv, hraní scének, oslavy narozenin. Citové zážitky, spontánní vyjadřování pocitů, soudržnost jako v rodině. Celospolečenské svátky, přijímání nových žáků. Současná podoba: Ranní slavnost – básnička, kterou sami složili, každý den má jedno dítě uvítání, dostane do ruky mikrofon a pro ostatní něco připraví, pozve si svého hosta, předvede domácí zvířátko, zahraje na flétnu. V pátek poslední hodinu se oslavuje úspěšný konec týdne – děti předvedou, v čem jsou dobré. Pasování na prvňáčka v říjnu po tom, co se od září rozkouká. Pomůcky: Petersen využívá materiály vyvinuté pro jiné reformní systémy, své zvláštní nemá. Prostředí školy: Budova (má to být nejvýše jednopatrová budova, počet žáků 400-500), učebny, pracovny a jejich vybavení odpovídá pracovnímu charakteru školy. Umožňuje volný pohyb žáků, různé formy skupinové a individuální práce. Role učitele: Podněcuje žákovské činnosti, vytváří pro ně vhodné podmínky, v nutných případech pomáhá.