Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová Úvod do předmětu Úvod do předmětu Úvod do předmětu n Nová didaktická koncepce vyučování „Do tradičních předmětů vstupují mezipředmětová témata, uplatňující se volnější způsoby organizace vyučování jako jsou PROJEKTY, bloková výuka, integrování předmětů, zařazování samostatných materiálů.“ Úvod do předmětu n Celková kultivace dětské osobnosti – rozvoj postojů, hodnot, kompetencí n Obsah – integrace, propojení s reálnými životními situacemi n Respekt k individuálním potřebám dítěte, zájmům a možnostem n Komunikace založená na partnerství a spolupráci n Kvalita sociálního klimatu ve třídě n Konstruktivistický přístup – aktivní učení, konstruování poznatků n Rozvoj vnitřní motivace k učení n Formativní hodnocení žáků na základě individuální vztahové normy Úvod do předmětu 5) Nedostatek odborné literatury § KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Pdf MU, 2006. 160s. ISBN 80-210-4142-0. n KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak – projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: Iuventa, 1995. n VALENTA, J. Projektová metoda ve škole a za školou. Pohledy. Praha: Ipos Artama, 1993. n ŽANTA, R. Projektová metoda, pokus o řešení pracovní školy. Praha, 1934. n VRÁNA, S. Učebné metody. Praha, 1938. n TOMKOVÁ, A. Proměny vyučovacích metod v primární škole. In. K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Praha: PdF UK, 1988. n Maňák, J. Alternativní metody a postupy. Brno: PdF MU, 1997. n PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. n PASH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. n MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno:Paido, 2003. n KRATOCHVÍLOVÁ, J. Projektová metoda a projekt. Komenský, 2002. n KRATOCHVÍLOVÁ, J. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? In. Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Sborník 11. Konference ČAPV Brno. Brno: Paido, 2003. Projekt Definice – historie n S. Velínský Projekt je určitě a jasně navržený úkol, který můžeme předložiti žáku tak, aby se mu zdál životně důležitý tím, že se blíží skutečné činnosti lidí v životě. ( Soustavy individualizovaného učení. Brno: 1932.) n V. Příhoda Projekt je vlastní podnik žáků, který dává vyučování jednotný cíl a přispívá k jeho životnosti. Projekt představuje koncentrované úkoly zahrnující organicky stmelené učivo z různých předmětů nebo pouze z téhož předmětu.“ Projekt musí mít určitý praktický cíl a uspokojivé zakončení. (Reformní praxe školská. Praha: Československá grafická unie, 1936. s.161.) Projekt S. Vrána: n je to podnik n je to podnik žákův n je to podnik, za jehož výsledky převzal žák odpovědnost n je to podnik, který jde za určitým cílem (Učebné metody. Praha: Dědictví Komenského, 1938.) Projekt Definice – současnost n E. Lukavská Projekt jako žákův podnik sledující určitý cíl, za nějž žák převzal odpovědnost. (Pozor děti. Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě. 2003. s. 51.) n J.Maňák a V. Švec Komplexní praktická úloha (problém, téma), spojená se životní realitou, kterou je nutno řešit teoretickou i praktickou činností, která vede k vytvoření adekvátního produktu. (Výukové metody. Brno: Paido, 2003. s.168.) Projekt n M. Pash: projekt je výroba skutečného produktu, který představuje souhrn dosavadních zkušeností získaných v dané oblasti. n Petty: projektem rozumí práce v rozsahu 12-60 hodin. n J. Henry: kriteria pro vymezení projektu: Žák : – (obvykle) vybírá téma projektu – vyhledává vlastní zdroje materiálu – prezentuje závěrečný výsledek – produkt – vede svou práci samostatně Projekt: – má rozsáhlejší podobu, trvá delší dobu Učitel: – přijímá roli poradce (Teaching Through Projects. London: Kogan Page Limited, 1994. s.12.) Projekt Projekt Projektová metoda Projektová metoda : Projektová metoda n Charakteristické znaky projektové metody (J. Kratochvílová) n Organizovaná učební činnost směřující k určitému cíli – realizaci projektu a jeho výstupu n Činnost, která nemůže být dopředu zcela jasně krok za krokem naplánována n Činnost vyžadující aktivitu žáka a jeho samostatnost n Činnost tvořivá a reagující na změny v průběhu projektu n Činnost převážně vnitřně řízená - autoregulovaná n Činnost teoretická i praktická rozvíjející celou osobnost žáka a vedoucí k odpovědnosti za výsledek n Praktická činnost, zkušenost a využití teorie motivuje žáka k učení a přispívá k rozvoji jeho sebepojetí. Projektová výuka n Výuka založená na projektové metodě (Průcha, Mareš, Walterová, Kratochvílová) projektová výuka – projektové vyučování n Zvláštní forma výuky, v níž učitelé a žáci obracejí svou pozornost ke společně formulovanému problému (Skalková, Grecmanová, Bastian) Projektová výuka n Podstatným znakem projektové výuky je, že: žáci projekt realizují od jeho plánování až po vytvoření odpovídajícího produktu, artefaktu, konkrétního výstupu projektu a svoje zkušenosti zprostředkovávají druhým. Projektová výuka n Fáze průběhu řešení projektu v PV: n Plánování projektu n Realizace projektu n Prezentace výstupu projektu n Hodnocení projektu Projektová výuka n Plánování projektu 1.1. definovat podnět (koncentrační idea) – komplexní úkol, problém k řešení 1.2. v rovině žáka si ujasnit smysl projektu – účel pro děti „Proč?“ formulovat výstup 1.3. v rovině učitele si analyzovat projekt a definovat tak cíle rozvoje osobnosti žáka:kognitivní, psychomotorické, sociální, afektivní „Co?“ 1.4. účastníci projektu „Kdo?“ 1.5. časové rozvržení „Kdy?“ 1.6. prostorové rozvržení „Kde?“ 1.7. organizace „Jak?“ -brainstorming, burza nápadů a podnětů – utřídění, eliminace, postupné kroky Projektová výuka 2) Realizace projektu n Postupuje se podle předem prodiskutovaného plánu n Žáci sbírají vhodný materiál, třídí ho, zpracovávají, kompletují n Pedagog je v roli poradce – usměrňuje jednání žáků směrem k danému cíli., motivuje žáky (dlouhodobé projekty ztráta motivace) Projektová výuka 3) Prezentace výstupu projektu n Představení výsledku, k němuž žáci dospěli n Prezentace písemná, ústní, praktický výrobek: výstavka, videozáznam, kniha, časopis, model, vlastní realizace výletu, jarmarku, olympijských her, audionahrávka, koncert, beseda, přednáška, internetové stránky… n Prezentace pro rodiče n Prezentace pro spolužáky ve třídě n Prezentace ve škole mimo třídu n Prezentace mimo školu – pro veřejnost, jiné instituce Projektová výuka 4) Hodnocení projektu n Hodnotí se průběh, výstup, dokumentace – měla by být stanovena kriteria n Hodnotí žák, učitel, rodič, veřejnost n Hodnotí se průběžně, na závěr Typologie projektů Typologie projektů Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová