Waldorfská škola Rudolf Steiner (1861 – 1925) - první škola (1919) pro děti továrních dělníků tabákové firmy Waldorf-Astoria - antroposofie – člověk není jen produktem přírodních a duševních sil, ale je tu vyšší síla, která mu pomáhá rozvinout jeho vlastní tvořivé síly - přijímání dětí do školy, školné – příspěvky - organizace : MŠ, čtyřletý nižší a střední stupeň ZŠ a vyšší stupeň SŠ, 12 letá škola + 13 ročník (maturita) - výuka je prodchnuta uměleckými, pohybovými a praktickými činnostmi - řízení školy, kolegium učitelů - žákovské forum - rada rodičů (W alternativa v Brně) - podíl rodičů na práci školy – kurzy, školení, osvěta, shromáždění (čítanka od rodičů, přijímání do školy) - architektonické zvláštnosti, přírodní materiály - rytmický průběh školního roku, týdne, dne - fáze výuky: poznávání, porozumění, vytvoření dovednosti vzpomínání, popisování, nakreslení, verbalizování zpracování, analýza, abstrahování, generalizování, tvoření teorií - koncentrované epochové vyučování – hlavní a odborné předměty (doporučené okruhy, integrace předmětů, epochové sešity jako učebnice), umožňuje probrat látku mnohem intenzivněji, ponořit se do tématu, prožívat ho po určitou dobu a pochopit tak jeho podstatu a souvislosti -absence učebnic – materiály, které učitel připraví. Knihy, atlasy, encyklopedie, příručky pouze doplňkem. Učitel architektem učebního plánu, univerzální, ne specialista (až od 9. třídy). - děti nejsou známkovány, vysvědčení dostanou ve formě slovního hodnocení, které je hlubokou úvahou nad dítětem, které učitel celý rok vedl, o vývoji jeho schopností a předpokladech k další práci. Hodnocení je zaměřeno na individuální pokrok žáka, ne na jeho srovnání s jakousi hypotetickou laťkou - princip jednoho třídního učitele od 1. do 8. - 9. třídy, který pečuje o rozvoj osobnosti dítěte po celou dobu školní docházky, učitel umělcem, vyučování jako umění, souzvuk, vzájemné obohacování - rozvrh hodin – epochy, respektování fyziologických potřeb dětí - eurytmie – hlásková a tónová řeč, umělecká, pedagogická, léčebná - vlastní systém vzdělávání učitelů v kurzech Škola všeobecně vzdělávacího typu, svobodná, koedukovaná, nezávislá, nekonfesijní Vychovává ke svobodě a rovnosti s využitím rovných šancí pro všechny Podporuje zvídavost, zájem a vůli učit se Rozvíjí rozum, cit a vůli, vědecké poznatky spojuje s prožitkem, vytvářením dovedností, postojů, názorů