Interview jako výzkumná metoda v pedagogice Kateřina Vlčková Centrum pedagogického výzkumu PdF MU, Brno Termín interview • Inter = mezi + view = názor, pohled • => jedná se o interpersonální kontakt • Nejčastěji v tváří v tvář • Nebo i telefonicky • Rozhovor není přesné synonymum • Někteří autoři tento termín používají • Ne každý rozhovor je interview • Interview je odborný název Co umožňuje interview? • Umožňuje zachytit fakta • Plus podrobněji proniknout do pocitů a motivů, postojů • Lze sledovat vnější reakce respondenta • Lze usměrňovat kladení otázek Raport = Interview závisí na navázání přátelského vztahu a vytvoření otevřené atmosféry – Chladný, nepřívětivý přístup výzkumníka těžko povede k dobrému interview • Může vést až k odmítnutí výzkumníka a spolupráce Obsah interview • Otázky a odpovědi • Typy otázek a odpovědí viz téma dotazník • Typy otázek • Uzavřené • Polouzavřené • Otevřené • Interview umožňuje pružnost • Otázku lze v průběhu interview přeformulovat • Požádat o vysvětlení • Lze přidat otázky • Atd. • Dává se přednost otevřeným otázkám Kdy dát přednost interview před dotazníkem? • Potřebujeme bezprostřední, osobní nebo důvěrné informace • Předpokládá se, že se respondent otevře • Respondenty jsou osoby, které mají problémy s psaným slovem • Zrakové problémy, (ještě) neumí číst, psát; negramotní • Je vysoká pravděpodobnost, že návratnost dotazníku bude malá • Vzorek zaměříme intenzívně, ne extenzívně • => bude sice malý, ale vhled do problematiky hlubší • Zmapování problematiky, se kterou výzkumník nemá zkušenosti, která není zpracovaná v literatuře • Základní orientace ve výzkumném poli • Východisko dalších (strukturovaných) nástrojů Druhy interview • Strukturované • Otázky dány, odpovědi také – nabídnuty • Ústní dotazník • Časově méně náročné • Nestrukturované • Otázky připraveny, obvykle široké • Úplná volnost odpovědí • Přináší často nové, nepředpokládané informace • Obtížněji se vyhodnocují • Polostrukturované • Nabídnuty alternativy odpovědí • potom se žádá objasnění, vysvětlení • Nároky na výzkumníka vysoká, vzhledem k dvojí formě interview (strukturované a nestrukturované) se může dopouštět chyb Prostředí pro interview • Tiché, klidné, izolované od dění (dle možností) • Přítomnost jiných lidí může vyvolat nežádoucí reakce respondenta • Kulturní – Ne chodba, sklad – nevzbudí to důvěru respondenta ve výzkumníka – Např. kabinet, prázdná učebna, jídelna, školní klub • S mladšími dětmi promyslet - pozor: chovají se jinak ve třídě, jinak v kabinetu, jinak sami atd. Nácvik dovedností pro interview • Vedení interview třeba nacvičit • Např. dominantnější partner by vás neměl zbavit role: -) • Nácvik – Vytvoření raportu – Sledování obsahové linie – Pružné reakce na odpovědi – Uvědomění si typických chyb při interview Postup nácviku interviewování • Začít pozorováním interview, které vede zkušený výzkumník – Poslech audiozáznamu, videozáznamu – Identifikace jednotlivých prvků a důležitých postupů – Napodobování postupů – První vlastní interview provést s kolegy, někým z rodiny apod. – Nahrává se, pak analyzuje – Začíná se strukturovaným interview – po získání zkušeností se přechází na polostrukturované a otevřené – Typická chyba začínajících: • Mnozí respondenti reagují dobře a odpovídají ze široka, odpovědi pokrývají více otázek • Chyba: výzkumník opakuje otázky, trvá na jejich pořadí • Důsledek: respondent je v rozpacích, zdá se mu, že výzkumník nebyl spokojen s odpovědí a upravuje ji – Otázky je třeba si nacvičit předem • Nečíst je, nesprávné nebo přerušované čtení nevzbudí důvěru ve výzkumníka • nehledat, která otázka má následovat Průběh interview • Interview trvá déle než vyplňování dotazníku • Je to extenzívní výzkumná metoda – trvá dokud výzkumník nezíská dostatečný počet údajů • Neplatí to ale absolutně • Části interview – Vstupní část – motivace, raport – Hlavní část – otázky, odpovědi – Záznam odpovědí – analýza Vstupní část interview • Cíl – motivovat, zaujmout respondenta, navodit osobní vztah • Vysvětlit záměr interview • Odstranit obavy respondenta • Posilnit jeho sebedůvěru • 2-3 min. mluvit o všeobecných věcech, až potom začít interview Přístup k respondentovi při interview • Chovat se přátelsky a profesionálně Seřazení otázek při interview • Otázky jsou seřazeny dle tématických celků • Jakmile je jeden celek vyčerpán, přechází se k dalšímu • Obsah interview je promyšlen, i když výzkumník musí reagovat pružně Pozor na sugestivní otázky • Naznačují jakou si přeje výzkumník odpověď – Př. Máš své rodiče rád? Řešení: • Ptát se nepřímo anebo všeobecněji – Př. Řekni mi něco o své mamince a otci. • Použít alternativní otázky – Př. Rozumíš si s matkou, nebo si s ní nerozumíš? Chyby při interview • Sugestivní otázka: „Zastáváte názor, že...?“ Chyby při interview Taraktika (matoucí otázky): • „Byly šaty oné ženy červené?“ – (Při zjišťování, zda vůbec nějaká ženy byla přítomna.) Chyby při interview • Přetěžování • otázky unavují... Chyby při interview Nedostatečné vytížení • dotazovaný opovrhuje otázkami, tíhne k ironii... Jak udržovat plynulý a adekvátní průběh interview? Lze používat: • Krátké výrazy vyjadřující porozumění a zájem • Aha, rozumím. • Krátké vyčkávací pauzy • Pozitivní efekt mají 2-3 sekundové pauzy • Delší mají negativní efekt • Neutrálně laděné žádosti o dodatečné informace • Jak to myslíte? • Rád bych věděl o vašem názoru více. • Ještě něco jiného? Jak udržovat plynulý a adekvátní průběh interview? Lze používat: • Echo – opakování respondentových slov • Citlivé používání vyjadřuje pozornost a sympatie, působí povzbudivě • Se třídou zkouším nové věci a dost se mi daří. Výzkumník: Daří se Vám? • Shrnutí, reflexe respondentových výrazů, • uvádění příkladů, které ukazují, že výzkumník chápe pocity respondenta • Pociťujete, že…? • Myslíte tím, že…? Jak udržovat plynulý a adekvátní průběh interview? Lze používat: • Žádosti o dodatečné informace • Proč si myslíte, že to tak je? • Jak se vám to ujasnilo? • Kdy to bylo? • Žádosti o vysvětlení • Není mi to jasné. • Mohla byste vysvětlit, co jste tím myslela? • Zopakování původní otázky Záznam odpovědí • Na magnetofon apod. • Písemný záznam, zápis odpovědí Audiozáznam odpovědí • Na magnetofon apod. • Je třeba souhlasu respondenta • Může ovlivnit atmosféru interview • Přístroj dát mimo zorný úhel respondenta • Výhoda: – výzkumník se může plně věnovat kladení otázek – Nahrávky může analyzovat více lidí » Zvyšuje to reliabilitu Písemný záznam odpovědí • Písemný záznam, zápis odpovědí – Průběžný zápis • Zkratky, symboly, těsnopis – Po doznění odpovědi • Zdržuje to • Čekání respondenta na další otázku ho může vyvést z rytmu – Zapisuje pomocník • Lze použít počítač • Pozor: Vždy si zaznamenat datum interview! Vyhodnocování odpovědí • Prvotní kategorizace dat • Seřadit odpovědi do širokých kategorií • Přiřadit jim kódy • Pak detailnější kategorizace • Př. Proč žáci ve výuce ruší? – … – …. – … Proč žáci ve výuce ruší? (cvičení z 2. skupiny - přednášky) • Učitel • Žák • Přebytečná energie 1 • Nudný výklad 2 • Náročný výklad, nechápou 3 • Roztěkanost, neschopnost soustředit se • Učitel má málo respektu u žáků • Žáci se vytahují před sebou navzájem • Špatná organizace hodiny • Hyperaktivní dítě • Látka je nezajímá • Něco odvádí pozornost • Únava • Antipatie vůči učiteli • Připravují se na jiný předmět • Mobily • Neuvědomují si svou roli – žák – učitel • Zkouší reakce učitele • Provokují Proč žáci ve výuce ruší? Cvičení z 1. skupiny • Učitel • Žáci • Vnější okolnosti • Nebaví je to 1 • Nemají co dělat, nedostatečné zaměstnání 2 • Moc látky 3 • Látku dělali v jiném předmětu 4 • Rušivé prostředí 5 • Učitel nezaujal • Únava • Myslí na něco jiného • Baví je rušit • Zkouší učitele, jak zareaguje • Konec týdne, před prázdninami • Potřeba prodiskutovat čerstvý intenzivní zážitek • Nemají prostor se k látce vyjádřit přímo Závěry • Interview je náročnější metoda než dotazník – Z hlediska času • Výhoda – Přizpůsobení situaci • Nevýhoda – Přímý kontakt vyžaduje komunikační pohotovost a dovednost • Problémy s validitou viz téma dotazník – Do hry vstupuje interpersonální kontakt • Čím větší spontánnost respondenta, tím je validita odpovědí vyšší Rozšíření tématu • Telefonické interview • Skupinové interview Shrnutí • Definice interview • Proč používat označení interview? • Jaké jsou výhody interview? • Co je to raport? • Jaké typy otázek lze rozlišovat? • Jaké typy interview lze rozlišovat? • Co je při interview důležité? • Co jsou to sugestivní otázky? • Co je třeba si pro efektivní interview nacvičit? Aktivizace vlastních zkušeností - aplikace získaných informací o interview • Byli jste někdy v roli respondenta? – Jakých chyb se dopouštěl dotazující se? – Co se vám naopak líbilo? • Byli jste někdy v roli dotazujícího se? – Jakých chyb jste se dopustili? – Co se vám naopak (např. intuitivně) zdařilo? – Co byste nyní udělali jinak? Literatura • sestaveno dle Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6 • Kreslené obrázky převzaty z BENESCH, H. Encyklopedický atlas psychologie. Praha : Lidové noviny, 2001, s. 54. (z materiálů T. Janíka)