Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu - filosofický zdroj - cíl - charakter - vztah k teorii - myšlenkový postup - východisko/začátek výzkumu - plánování výzkumu - průběh výzkumu - počet zkoumaných osob - techniky, metody - zpracování dat - spolehlivost výsledků - výsledky -- podoba závěrečné zprávy - platnost výsledků - význam Filosofický zdroj n kvantitativní výzkum -- pozitivismus n kvalitativní výzkum -- fenomenologie, antropologie, hermeneutika Cíl n kvantitativní výzkum -- získání objektivního důkazu, ověření teorie / hypotéz n kvalitativní výzkum -- porozumění chování lidí v přirozeném prostředí Charakter n kvantitativní výzkum -- objektivní n kvalitativní výzkum -- subjektivní Vztah k teorii n kvantitativní výzkum -- potvrzení či vyvrácení teorie n kvalitativní výzkum -- tvorba teorie Myšlenkový postup n kvantitativní výzkum -- dedukce n kvalitativní výzkum -- indukce Východisko/začátek výzkumu n kvantitativní výzkum -- vychází z teorie a hypotéz n kvalitativní výzkum -- začíná vstupem do terénu Plánování výzkumu n kvantitativní výzkum -- pečlivě se připravuje na začátku, písemný projekt podle dané struktury n kvalitativní výzkum -- plán vzniká v průběhu práce, mohou se měnit zkoumané otázky, a metody => je pružnější Průběh výzkumu n kvantitativní výzkum -- plánovitě ověřuje hypotézy, zjišťuje kauzální vztahy n kvalitativní výzkum -- shromažďuje obrovské množství údajů o konkrétním chování lidí a o jeho kontextu, zaznamenává se a interpretuje, v průběhu výzkumu se vynořují hypotézy Počet zkoumaných osob n kvantitativní výzkum -- reprezentativní vzorek, velké množství (většinou) n kvalitativní výzkum -- žák, třída, škola Techniky, metody n kvantitativní výzkum -- experiment (manipulace s proměnnými), dotazník, testy, standardizované pozorování aj. n kvalitativní výzkum -- dlouhodobý terénní výzkum, pozorování s různou mírou zúčastněnosti, spolupráce výzkumníka s informanty při sběru údajů, bez zasahování do dějů Zpracování dat n kvantitativní výzkum -- kvantitativní, počítačové, statistické, interpretace dat n kvalitativní výzkum -- kvalitativní kódování, analýza, interpretace Spolehlivost výsledků n kvantitativní výzkum -- zajišťuje se standardními postupy, zjišťuje se statisticky (validita, reliabilita); výzkum lze zopakovat n kvalitativní výzkum -- problematická -> výsledky jsou subjektivní; zajištění pomocí triangualce dat, metod, výzkumníků, teorie (interpretace údajů několika výzkumníky, porovnání podobných výzkumů, podobných jedinců v podobném kontextu, použití více metod, schválením závěrečné zprávy účastníky) Výsledky podoba záv.zprávy n kvantitativní výzkum -- zobecnění výsledků na populaci, zjištění zákonitostí; stručná, výstižná výzkumná zpráva, dle zažité struktury: 1. výzkumný problém 2. metodologie 3. analýza dat 4. diskuse výsledků n kvalitativní výzkum -- vysvětlování chování lidí v určitém kontextu; detailní, interpretativní či jen deskriptivní zpráva, hluboké vyprávění Platnost výsledků n kvantitativní výzkum -- snaha o platnost pro celou populaci n kvalitativní výzkum -- platnost pro danou třídu, žáka, školu Význam n kvantitativní výzkum -- predikce, zákonitosti n kvalitativní výzkum -- deskripce, porozumění, smysl LITERATURA n GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. (s. 31 -- 45)