1 Kvalitativní výzkum Kateřina Vlčková Základy pedagogické metodologie 2 Kvalitativní výzkum ˇ Odlišný způsob výzkumu než kvantitativní, protipól ˇ Dnes komplementární ˇ V sociálních vědách dnes preferovaný ˇ U nás zejména: ­ Pražská školní skupina školní etnografie (Kučera a spol.) ­ FF MU (projekt kvalitativního výzkumu) ­ Sociologové (Katrňák atd.) ­ Na PdF MU ...... 3 Východiska ˇ Terénní práce výzkumníka ˇ Hluboké poznání a jemná analýza konkrétního prostředí ˇ Prostředí = celistvá kultura ˇ Kultura = soubor hodnot, postojů, pravidel chování skupiny lidí ˇ Skupina = obyvatelé městečka, školní třída, mládežnická skupina, učitelský sbor, .... 4 Rysy kvalitativního výzkumu ˇ Viz materiály ke kvalitativnímu a kvantitativnímu výzkumu ˇ Dlouhodobost ˇ Intenzivnost ˇ Podrobný zápis (zaznamenává se skoro vše, pak se analyzuje) ­ Během pozorování krátké zápisky, poznámky, pak složení celkového obrazu ˇ Vysvětlování očima zkoumaných osob ­ Popis rozdílů, jak se jednotlivé osoby dívají na danou věc, prožívají ji =. Pak složení celistvého, vnitřně diferencovaného obrazu prostředí 5 Typické metody ˇ Nestrukturované pozorování ­ Zejména převažuje tzv. participační pozorování ˇ Etnografické interview ˇ Metoda životní historie 6 Postup při kvalitativním výzkumu ˇ Analytická indukce ˇ Konstantní komparace 7 Postup analytické indukce 1. Volba,stanovení výzkumného problému 2. Vstup do terénu, sběr údajů o 1 tzv. prvotním případu (1 škola, třída, člověk) 3. Formulování prvotní hypotézy (nebo teorie) na základě prvotních údajů 4. Rozšíření okruhu zkoumaných osob, ověřování prvotní hypotézy 5. Pokud hypotéza neodpovídá, přeformuluje se 6. Hledání negativních případů = těch,které nepotvrzují hypotézu 7. Formulace nové hypotézy 8. Pokud již všechny případy hypotéze vyhovují, vytvoření nové teorie na jejím základě. Pokud ne, proces pokračuje. 8 Zkrácený postup analytické indukce ˇ Celý postup je velmi náročný a zdlouhavý ˇ Někdy se zkracuje: ˇ Hned na začátku se zvolí skupina osob ˇ Okruh se již nerozšiřuje ˇ Formulovaná hypotéza se zdokonaluje pouze ve vztahu k této skupině ˇ Hypotéza vyhovuje ale pouze této skupině ˇ Časově úspornější,ale méně přesné 9 Postup konstantní komparace 1. Nestanovuje se hypotéza na začátku, pouze se stanovuje výzkumný problém a zkoumané osoby 2. Sbírají se údaje, hledají se společné a rozdílné prvky, formulují se kategorie prvků, třídí se do kategorií, pak se syntetizuje 3. Sběr údajů zaměřený na zpřesnění kategorií ­ nevhodné kategorie se vylučují, přijímají se nové, zjišťují se vztahy mezi nimi. Formuluje se hypotéza. 4. Další zpřesňování pohledu ­ nacházení společných rysů a pravidelností 10 Postup konstantní komparace ˇ Jedná se o sled kroků, které probíhají současně ˇ Neustále se srovnává, komparují se data a kategorie ˇ Dokud se nedospěje k uspokojivému vysvětlení jevů (teorii) 11 Výběr případů v kvalitativním výzkumu ˇ Záměrný výběr ­ proto, aby osoby byly vhodné (měly potřebné vědomosti a zkušenosti) ˇ Nikdy se nepoužívá náhodný výběr (požadovaný u kvantitativního výzkumu) ˇ Vždy reprezentativní (jiné pojetí než u kvantit. Výzkumu) ­ Osoby dobře reprezentují dané prostředí ˇ dokonale dané prostředí znají, dlouho v něm žili... 12 Výběr případů Používá se kumulativní výběr ­ podmnožina záměrného výběru ­ začíná se s 1 člověkem, malou skupinkou ­ okruh se rozšiřuje ­ Tzv. snowball sampling (sněhová koule) 13 Výběr případů ­ další možnosti Používají se i další varianty: ˇ Výběr extrémních případů ˇ Vybere se učitel, který způsobuje konflikty v učitelském sboru ˇ Výběr případů s dobrou reputací ˇ Vybere se škola, která je známa dobrými vztahy s rodiči ˇ Rodina, jejíž děti jsou mimořádně talentované 14 Výběr případů ­ srovnání s kvantitativním přístupem ˇ Ve srovnání s kvantitativním výzkumem se zkoumá méně případů ˇ Jde však o intenzivní, hluboké zkoumání ­ E povrchní, impresní postřehy ˇ Často se odhalí mnoho nových, překvapujících skutečností 15 Vstup do terénu ˇ Je v kvalitativním výzkumu klíčový moment ˇ Sblížení se zkoumanými osobami ˇ Akceptování výzkumníka je podmínkou výzkumu ˇ Vrátný (gatekeeper) ­ pochopí výzkum, otevře prostředí výzkumníkovi ˇ Sponzoři ­ společní známí, zprostředkují první kontakty ˇ Utajení (covert research) ­ výzkumník pracuje jako člen skupiny, skupina neví,že ji zkoumá ˇ Učitel je výzkumníkem ­ náročné učit a zároveň to sledovat a zapisovat ˇ Důležitý je vzhled, oblečení ­ zejména pro děti a učitele 16 Validita a reliabilita u kvalitativního výzkumu ˇ Reliabilita je slabinou ˇ Validita je silnou silnou stránkou 17 Reliabilita ˇ Kvalitativní výzkum je protipólem kvantitativního ˇ Zkoumají se specifické situace (než typické) => není možno vyhovět základnímu požadavku reliability ­ replikovat výzkum ˇ Situace se totiž mění ˇ Povinností je popsat přesně metody a postupy, aby si čtenář mohl ověřit korektnost postupu 18 Validita Zabezpečuje se ­ dlouhodobostí výzkumu ­ přímým kontaktem s realitou ­ rozsáhlým,velmi konkrétním, výstižným, přesným popisem; často s použitím autentických citátů 19 Triangulace ˇ Důležitý prostředek k podpoře validity ˇ Protínání (z navigace, geodézie), křížová validizace ˇ Několik způsobů: 1. Použití více zdrojů údajů ˇ Výroky osob o události a novinové články 2. Více metod sběru údajů ˇ Každá uchopí téma z jiného úhlu ˇ Např. participační pozorování, interview, studium dokumentů 3. Triangulace výzkumníků ˇ Více osob zkoumá, konfrontují se jejich závěry 4. Více teoretických přístupů ˇ Umožní to podívat se na zjištěné údaje z více hledisek 20 Metody kvalitativního výzkumu ˇ Hlavní metodou je výzkumník sám ­ porozumět lidem a událostem ˇ Výzkumné metody mají své ustálené kroky, ulehčí práci v terénu a zpracování údajů 21 Pozorování v kvalitativním výzkumu ˇ Používá se nestrukturované pozorování ˇ Nepoužívají se pozorovací systémy ˇ Stanoveny jsou pouze události,jevy, osoby, které se pozorují ˇ => pružný přístup, odhalují se nové, nečekané jevy ˇ Několik variant ­ dle selektivnosti záznamu událostí ­ Vzorky událostí (selektivní) ­ Terénní zápisky ­ Participační pozorování (výzkumník se spoluúčastní) 22 Etnografické interview ˇ Liší se od kvantitativního interview ­ Snaží se zjistit, jak lidé interpretují svět kolem sebe, jaké významy připisují událostem ­ Informant (ne respondent) ­ informuje, odhaluje, ne odpovídá jen na otázky ­ Naslouchá více, nehovoří skoro, monolog, výzkumník by měl hovořit méně než informant ˇ Základní pravidlo: čím hovoří jeden méně, tím více hovoří druhý ­ Projevuje sympatie ­ Čte se mezi řádky ­ Nestrukturované nebo strukturované s širokými otázkami 23 Etnografické interview ˇ Liší se od kvantitativního interview ­ Přátelský rozhovor ­ Informant někdy ani neví, že se jedná o interview ­ Atmosféra uvolněná ­ Realizuje se v přirozeném prostředí informanta Serie interview ­ prohlubuje se téma, opakuje se, bere se z jiného úhlu pohledu nebo se bere další téma, otázky se opakují ­ Používá se jazyk, výrazy informanta (ne vědecký apod.) ­ Tón řeči se má přibližovat běžné, každodenní komunikaci ­ Výzkumník považuje informanta za sobě rovného 24 Etnografické interview ˇ Interview vždy začíná ,,zahřátím" informanta ­ nejprve se začíná běžným rozhovorem ˇ Tím se nastolí raport = příjemné, uvolněné ovzduší mezi výzkumníkem a informantem ­ Příznakem toho, že raport nevznikl, jsou jednoslovné odpovědi informanta ˇ Obvykle se interview nepoužívá jako samostatná metoda, ale je součástí více metod (pozorování, analýzy artefaktů atd.) 25 Etnografické interview ˇ Zjištěné údaje se ověřují specifickým způsobem ­ zpětná verifikace ­ výzkumník se vrátí k informantovi (až interview přepíše a po určitém časovém odstupu) ­ a ověřuje, zda to, co ten odpověděl, zda to správně pochopil - Informant často poskytne další důležité informace - Problematika se prohloubí - Etické ­ informant má právo vědět, jaks e jeho slova zapsala a vysvětlila