SYSTÉM EFEKTIVNÍ AUTOEVALUACE ŠKOL LITERATURA : WWW.MŠMT.CZ Svtlík ,J., Marketing školy. Zlín, EKKA 1996 ISBN 80-902200-8-8 Havlínová,M., Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? Praha ,Agentura STROM 1994 ISBN 80-901662-2-9 Feřtek ,T., Ředitelská kuchařka. Kladno, AISIS 2002, ISBN : 80-238-8600-2 Adair ,J., Jak efektivně vést druhé. Praha , Translation 1993, ISBN 80-U85603-40-3 Projekt ESSE, SEMINÁŘ Amsterodam 2001 Kopřiva ,K.,Lidský vztah jako součást profese.Praha, Portál 1997.ISBN 80-7178-150-9 Homola,M., Psychologie v práci ředitele školy. SPN 1977 Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá knihy.Praha,Taurus 2001,ISBN 80-211-037-2-8 Svoboda,J., Strategie rozvoje školy.Praha, UK PdF 1999 Slavíková.L,.Vedení školy v praxi,Praha, RAABE 2003 1. ÚVOD Systém hodnocení efektivity autoevaluace škol. SYSTÉM autoevaluace dva soubory indikátorů kvality. Indikátory jsou srdcem systému. l Jak efektivní je škola l staví na svých silných stránkách a zjišťuje slabé stránky Například témata a lustrace v rámci některých indikátorů předpokládají, že školy: •mají přístup ke statistickým údajům EFEKTIVNÍ EXTERNÍ PODPORA AUTOEVALUACE ŠKOL hodnocení kvality externí podpory Tyto klíčové složky byly stanoveny jako pět témat indikátoru. l Klade otázku: l l Do jaké míry externí podpora poskytovaná zeměmi/regiony přispívá k efektivní autoevaluaci škol? Třetí téma Čtvrté téma Páté téma EFEKTIVNÍ AUTOEVALUACE ŠKOL Škola musí maximalizovat účinnost svých vstupů, nejprve prostřednictvím dobrého Klíčová oblast 1 Klíčová oblast 2 Klíčová oblast 3 Klíčová oblast 4 výstupy Statistické hodnoty výstupů školy dosažených v oblasti úrovně výsledků, kvalifikace a úspěchů, ale také postojů, hodnot a dispozic, kterými jsou studenti v době odchodu ze školy vybaveni, jsou důležité. Klíčová oblast 1 Cíle a hodnoty Strategie a politika autoevaluace a zlepšování Má škola jednoznačnou a přiměřenou strategii systematické kontroly kvality své práce a zavádění nezbytných zlepšení? 3.Třetí klíčová oblast lO/ • udržování a rozvoj étosu školy, klimatu a vztahů; lO/ • udržování vztahů s rodiči a širší veřejností; lO/ • strukturování kurikula a vyučovacích programů; lO/ • učení se a vyučování včetně plánování a testování; lO/ • výchovné poradenství; lO/ • poskytování podpory pro individuální učební potřeby včetně speciálních vzdělávacích potřeb l• řízení, vedení a zabezpečování kvality. ZÁVĚR 2.Plánování a zavádění autoevaluačních aktivit lJak dobře škola hodnotí efektivitu lsvých klíčových procesů l při jejich uplatňování v praxi? 3. Plánování a zavádění aktivit vedoucích ke zlepšování Jak dobře škola luplatňuje výsledky l autoevaluace l plánovaných programech aktivit, l které mají klíčový vliv na příslušné procesy? 4.klíčová oblast se soustředí na výstupy školy. Evaluace a zlepšování klíčových výstupů