Rámcový učební plán pro základní vzdělávání Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 3 a 4 Pro každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové vzdělávací programy. Rámcové vzdělávací programy vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání; jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů a dále závazným základem pro stanovení výše finančních prostředků přidělovaných podle § 160 až 162. Rámcové vzdělávací programy (1) Rámcové vzdělávací programy stanoví zejména konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání, a to všeobecného a odborného podle zaměření daného oboru vzdělání, jeho organizační uspořádání, profesní profil, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů, jakož i podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nezbytné materiální, personální a organizační podmínky a podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví. Podmínky ochrany zdraví pro uskutečňování vzdělávání stanoví ministerstvo v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví. (2) Rámcové vzdělávací programy musí odpovídat nejnovějším poznatkům: a) vědních disciplín, jejichž základy a praktické využití má vzdělávání zprostředkovat, a b) pedagogiky a psychologie o účinných metodách a organizačním uspořádání vzdělávání přiměřeně věku a rozvoji vzdělávaného. Podle těchto hledisek budou rámcové vzdělávací programy také upravovány. Tvorbu a oponenturu rámcových vzdělávacích programů zajišťují příslušná ministerstva prostřednictvím odborníků vědy a praxe, včetně pedagogiky a psychologie. (3) Rámcové vzdělávací programy vydává ministerstvo po projednání s příslušnými ministerstvy. Rámcové vzdělávací programy pro zdravotnické obory vydává ministerstvo po projednání s Ministerstvem zdravotnictví. Rámcové vzdělávací programy pro obory vzdělání ve školách v působnosti Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti vydávají tato ministerstva po projednání s ministerstvem. Rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání projednají ministerstva před jejich vydáním s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a kraji. (4) Rámcové vzdělávací programy je možné v závažných případech měnit, a to s účinností nejdříve od začátku následujícího školního roku, pokud nejde o změny vyplývající z platných právních předpisů. V takovém případě ministerstvo, které rámcový vzdělávací program vydalo, zveřejní změnu s dostatečným časovým předstihem. (5) Rámcové vzdělávací programy a jejich změny zveřejňují ministerstva, která je vydala, vždy způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 185 (1) Podle rámcových vzdělávacích programů postupují školy od 1. září, které následuje nejpozději po uplynutí 2 let ode dne jejich vydání, a to s účinností od prvního ročníku a také od šestého ročníku základního vzdělávání podle § 46 odst. 2 a od sedmého ročníku základního vzdělávání podle § 46 odst. 3. Tímto dnem končí platnost učebních dokumentů vydaných podle dosavadních právních předpisů počínaje prvním ročníkem. Učební dokumenty vydané podle dosavadních právních předpisů je možné měnit za účelem dosažení jejich shody s tímto zákonem, a to postupem stanoveným v dosavadních právních předpisech. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2005) Obsah Část A 1 Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů 1.1 Systém kurikulárních dokumentů 1.2 Principy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání 1.3 Tendence ve vzdělávání, které navozuje a podporuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Část B 2 Charakteristika základního vzdělávání 2.1 Povinnost školní docházky 2.2 Organizace základního vzdělávání 2.3 Hodnocení výsledků vzdělávání 2.4 Získání stupně vzdělání a ukončení základního vzdělávání Část C 3 Pojetí a cíle základního vzdělávání 3.1 Pojetí základního vzdělávání 3.2 Cíle základního vzdělávání 4 Klíčové kompetence 5 Vzdělávací oblasti 5.1 Jazyk a jazyková komunikace 5.1.1 Český jazyk a literatura 5.1.2 Cizí jazyk 5.2 Matematika a její aplikace 5.2.1 Matematika a její aplikace 5.3 Informační a komunikační technologie 5.3.1 Informační a komunikační technologie 5.4 Člověk a jeho svět 5.4.1 Člověk a jeho svět 5.5 Člověk a společnost 5.5.1 Dějepis 5.5.2 Výchova k občanství 5.6 Člověk a příroda 5.6.1 Fyzika 5.6.2 Chemie 5.6.3 Přírodopis 5.6.4 Zeměpis (Geografie) 5.7 Umění a kultura 5.7.1 Hudební výchova 5.7.2 Výtvarná výchova 5.8 Člověk a zdraví 5.8.1 Výchova ke zdraví 5.8.2 Tělesná výchova 5.9 Člověk a svět práce 5.9.1 Člověk a svět práce 5.10 Doplňující vzdělávací obory 5.10.1 Další cizí jazyk 5.10.2 Dramatická výchova 6 Průřezová témata 6.1 Osobnostní a sociální výchova 6.2 Výchova demokratického občana 6.3 Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 6.4 Multikulturní výchova 6.5 Environmentální výchova 6.6 Mediální výchova 7 Rámcový učební plán 7.1 Poznámky k rámcovému učebnímu plánu 7.2 Poznámky ke vzdělávacím oblastem Část D 8 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 8.1 Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním 8.2 Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním 9 Vzdělávání mimořádně nadaných žáků 10 Materiální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky pro uskutečňování RVP ZV 11 Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu Slovníček použitých výrazů Příloha Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením Soubor pedagogicko-organizačních informací na školní rok 2006/2007 Č.j.: 2562/2006-20 3. Vzdělávací programy pro základní vzdělávání (Gesce odbor 22) - RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, čj. 31504/2004-22, (v 1. a 6. ročníku, pokud škola zahájí výuku podle RVP ZV od školního roku 2006/2007, v 1. a 2. ročníku a v 6. a 7. ročníku, pokud škola zahájila výuku podle RVP ZV od školního roku 2005/06). RVP ZV byl vydán formou opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, čj 31504/2004-22, ve znění úpravy čj. 27002/2005-22, a je zveřejněn ve Věstníku MŠMT, sešit 1/2005, a na webových stránkách MŠMT.