Speciální pedagogika I - okruhy Integrace/ inkluze - Současné pojetí vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - Formy integrace - Podmínky integrace Legislativa - Žák se speciálními vzdělávacími potřebami - Školský zákon 561/2004, Vyhláška MŠMT 73/2005, Vyhláška MŠMT 72/ 2005 aj. Integrovaný pedagogicko-poradenský systém Speciální pedagogika (předmět, klasifikace, postižení) Logopedie - Vymezení oboru, předmět - Narušená komunikační schopnost a její klasifikace - Stručná charakteristika jednotlivých vad řeči (stručně) - Logopedická intervence Surdopedie - Vymezení oboru, předmět - Klasifikace sluchových vad dle příslušných kritérií - Komplexní péče o sluchově postižené – poradenství a vzdělávání - Komunikační systémy – přehled Psychopedie - Vymezení oboru, předmět, mentální retardace, demence - Klasifikace mentální retardace a charakteristika jednotlivých stupňů - Poradenství - Vzdělávání – předškolní zařízení, povinná školní docházka (charakteristika ZŠ praktické, speciální…), profesní příprava Oftalmopedie - Vymezení oboru, předmět, fyziologie procesu vidění (pojmy) - Klasifikace zrakových vad dle příslušných kritérií - Charakteristika nejčastějších zrakových vad (stručně) - Poradenský systém péče o zrakově postižené - Vzdělávání – předškolní zařízení, povinná školní docházka, profesní příprava Somatopedie - Vymezení oboru, předmět - Klasifikace pohybových vad - Stručná charakteristika nejčastějších pohybových vad - Dětská mozková obrna – typy, projevy - Raná podpora - Vzdělávání – předškolní zařízení, povinná školní docházka, profesní příprava Žák s těžkým postižením a více vadami - Charakteristika vícenásobného postižení - Členění pro potřeby školství (3 skupiny) - Možnosti vzdělávání těchto osob - Osobní asistence Etopedie - Vymezení oboru, předmět - Současné pojetí poruchy emocí nebo chování – terminologie - Ústavní výchova, ochranná výchova - Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy Literatura: Bartoňová, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. 420 s. ISBN 80-86633-37-3. Müller, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. 288 s. ISBN 80-244-0231-9. Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0. Vítková. M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-7315-071-9. Požadavky ukončení předmětu: Anotace pěti odborných publikací z oboru speciální pedagogika (odevzdání při poslední konzultaci). Kolokvium formou písemného testu.