Dětský svět. Dětské naivní teorie Epistemologická východiska vyučování 1. přednáška Dětský svět = svět „tady a teď. Podmínkou jeho poznávání dítětem mladšího škol. věku je proto „být při tom“. Učení je proto vždy: • konkrétní • situační • vázáno na osobní zkušenost VSTUPNÍ OTÁZKY: • 1. Jak dítě rozumí světu, ve kterém žije? Jaké jsou jeho představy o světě a proč? • 2. Můžeme jako dospělí zprostředkovat dítěti skutečné poznání? • 3. Jaké to bude mít komplikace? S čím je nutno počítat? Základní paradigma: Žák nepřichází do školy nevědomý, prázdný jako čistý list papíru, který učitelé teprve odshora dolů popíší pravdivým a objektivním věděním o světě. Každé dítě už světu kolem sebe nějak rozumí, má o něm své představy. Učební proces je pak vždy střetáváním jeho prvotních představ s novými informacemi. Tradiční pojetí školy a vyučování (transmisivní): • 1. Dítě přichází do školy a nic neví • 2. Úkolem učitele je všechno je naučit • 3. Inteligence je chápána jako suma vědomostí, které si dítě osvojí v průběhu školní docházky Konstruktivistické pojetí školy a vyučování (humanistické): • 1. Dítě přichází do školy a o světě ví spoustu věcí • 2. Úkolem učitele je vytvořit při učení takové podmínky, aby si dítě svoje poznatky pod jeho vedením utřídilo a (re)konstruovalo ve spolupráci s ostatními dětmi do reálného obrazu světa • 3. Inteligence se rozvíjí v aktivní myšlenkové činnosti při učení Dětské poznávání světa začíná od prvních okamžiků jeho života. Zdroje: O/subjektivní zkušenost O/přebrané interpretace (od dospělých – “takhle to je” – prostřednictvím řeči, jazyka) O/sociokulturně zprostředkovaná zkušenost (kulturní reprezentace) O/vědecké poznání (škola) V prvních třech stupních se formuje dětské poznání jako “dětské naivní teorie”, příp. “prekoncepce”. Terminologický rámec: • dětské naivní teorie mohou být chápány jako složitější konstrukty, kterými si děti vysvětlují skutečnost (obsahují odpovědi na otázky co – proč – jak - s jakým výsledkem – k čemu to slouží) • prekoncepce = osobní pojetí, individuální a specifická představa o určitých věcech a jevech • miskoncepce = chybné pojetí Dětské prekoncepce představují úhel pohledu dětí na svět, přes který tento svět “čtou” a vysvětlují si jej pro sebe (Pupala 2001, s. 212). Dětské znalosti o světě mají podobu velmi stabilních kognitivních struktur, které se poměrně obtížně mění; pokud je chceme dítěti pomoci nahradit dokonalejším schématem, musíme navodit tzv. kognitivní zlom (Piaget) – AHA!!! zážitek. Konstruktivistický přístup ke školní výuce předpokládá: • opírat se o dětské prekoncepce (vycházet vždy z toho, co už dítě ví – příp. pomoci mu objevit samostatně chybu – AHA!) • umět dětské prekoncepce (miskoncepce) diagnostikovat! • navodit ve skupině kooperativní vyučování a učení (“zdolávání” chybných koncepcí v sociální korekci) Diagnostické techniky pro zjišťování dětských prekoncepcí (např.): • kresba s komentářem (“nakresli… podívej se a řekni, co jsi nakreslil… co je toto…) • fenomenografický rozhovor (podívej se…co vidíš?) • odpovědi na hyperkonkrétní otázky • uvažování dětí per negatio (co by se stalo, kdyby nebylo…) Úkoly do semináře: 1. Zadat dětem na praxi úkol (alespoň 3 děti, různý věk, příp. celá třída): • Namaluj zeměkouli (kresba s komentářem) • Řekni, co jsi namaloval(a). (Pečlivě zaznamenat komentář) Zásada: nehodnotit, neopravovat „chyby“, v rozhovoru používat zásadně pojmy, kterými komentuje dítě svůj výtvor 2. Napište, co podle vás znamenají tato slova (příp. jiná): • potok – teplota – louka – poledne – pokrm • peníze – láska – zdraví – nebezpečí – zábava Udělat závěr… téma seminární práce HOWGH