Jedovnice IVZ – terénní výuka Termín I. 21.05. – 24.05. 2007 – kombinované studium Termín II. 04.06. - 07.06. 2007 – prezenční studium Sraz : Po – 9.30 v ATC Olšovec v obci Jedovnice Autobusové spojení je možné z Brna – Stará osada, Blanska a z Vyškova. Ubytování: 9.30 – 10.15 Cena: 900 Kč Cena zahrnuje: polopenzi (3x večeře, 3x snídaně) a ubytování ve zděné budově nebo zděných chatách, protokoly, studijní a spotřební materál. Integrované terénní pracoviště Jedovnice PdF MU • Pracoviště vzniklo za účelem provozování terénní výuky ve všech jejich formách. • Terénní výuka je komplexní výuková forma, která v sobě zahrnuje progresivní výukové metody (pokus, laboratorní činnosti, krátkodobé a dlouhodobé pozorování, projektová metoda, kooperativní metody, metody zážitkové pedagogiky…) a různé organizační formy výuky (vycházka, terénní cvičení, exkurze, tématické školní výlety – expedice…). Těžiště této výukové formy spočívá v práci v terénu – především mimo školu. Terénní výuka Terénní výuka je velmi specifická: - vyžaduje spoustu času na přípravu; - je náročná jak pro žáky tak pro učitele; - vyžaduje dokonalé plánování, přípravu pomůcek a metodických materiálů; - zahrnuje výběr míst pro krátkodobou a dlouhodobou terénní výuku a zpracování jejich charakteristik; - je náročná i z finančního hlediska; - je nutné dodržovat bezpečnostní hlediska; - má výrazný integrační charakter; - pěstuje u žáků různé druhy dovedností. Terénní výuka Z hlediska časového ji můžeme dělit na: 1. Krátkodobou – probíhá ve škole a v okolí školy, na školním pozemku, který je pro terénní výuku upravený – meteorologická budka, místní poledník, pískoviště pro modelování, arboretum, geopark atd. Její délka je 1-2 vyučovací hodiny. 2. Středně dlouhou – vycházky do okolí školy, exkurze, návštěva muzea, planetária – obvykle trvá celý vyučovací den. 3. Dlouhodobou – vícedenní školní výlety, škola v přírodě atd. Terénní výuka Z hlediska krajiny, ve které probíhá jde o výuku: A. - V přírodní krajině více či mně pozměněné. - V kulturní krajině silněji či slaběji využívané. - V silně pozměněné krajině. B. - V městské krajině. - Ve venkovské krajině. Terénní výuka Z hlediska vedení terénní výuky jde o výuku kterou: - Připravují a vedou žáci. - Připravují společně s učitelem a vedou žáci. - Připravuje a vede učitel. Vytváření metodických materiálů Zeměpis a terénní výuka • Stanovení cílů terénní výuky (objectives): • Uvědomění si a porozumění pojmu poloha, místo a prostor – každé místo v ČR i na Zemi má svoje specifické přírodní a kulturní podmínky a prošlo svým osobitým vývojem. • Dovednosti, které vedou k tomuto cíli jsou popsány níže. • Postoje – vytváření vztahu ke krajině a k odpovědnosti současné generace za stav životního prostředí pro další život lidí na této planetě. Terénní výuka vyžaduje především „ODVAHU UČITELE“ Minimální rozsah vybavení lékárničky pro zotavovací akce pro děti a pro školy v přírodě: I.Léčivé přípravky (pouze ty, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis) II. Obvazový a jiný zdravotnický materiál III. Různé Podmínky pořádání zotavovací akce pro děti • 1. Co je to zotavovací akce • Zotavovací akcí je organizovaný pobyt 30 a více dětí ve věku do 15 let na dobu delší než 5 dnů, jehož účelem je posílit zdraví dětí, zvýšit jejich tělesnou zdatnost, popřípadě i získat specifické znalosti nebo dovednosti. Za zotavovací akci se považuje i výchovně rekreační tábor pro děti a to i v případě, že se ho účastní mladiství. • 2. Kdo může pořádat zotavovací akce • Osoba, která je starší 18 let. (dále jen „pořádající osoba“) • 3. Co musí zajistit pořádající osoba • Všechny akce řeší vnitřní předpis příslušné školy ! • Atd. atd. atd.