Přehled základních témat a terminologie · gramotnost - funkční, literární, kulturní · recepce uměleckého textu · smysl práce s literární fikcí, role emocionality a racionality v přístupu k literární fikci · literární komunikace a její fáze · literární komunikace a její didaktické usměrňování na 1. stupni ZŠ, literárněvýchovný proces · metody práce v literární výchově podle pramenů (zdrojů): - textová metoda (metoda práce s textem; textovou metodou je zejména didaktická interpretace textu, ale také např. metoda čtení, naslouchání, psaní, prožívání /metoda interpretační přípravy/ nebo hodnocení /metoda interpretačního vyústění/ ) - ústní metoda (dialogická, monologická) - vizuální metoda (ilustrace, fotografie, film, video apod.) · východisko literárněvýchovné práce - jedinečný text a jeho specifika · učitelova příprava na práci s uměleckým textem (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická) · psychický vývoj dítěte mladšího školního věku ve vztahu k možnostem literárněvýchovné práce · fáze literárněvýchovného procesu; metody práce v literární výchově podle fází literárněvýchovného procesu · motivace a její metody (psychologické, věcné) · funkce orientačního rozhovoru · interpretační fáze hodiny (návaznost na 3. ročník, předmět interpretace literárních textů) - didaktická (výběrová, literárněvýchovná) interpretace jako racionální, problémový metodický postup. Způsoby uplatňování didaktické interpretace: a) výklad ústřední myšlenky textu (interpretační makroprocesy), b) mikroanalýza (interpretační mikroprocesy). Metody didaktické interpretace (rozšíření typologie uvedené v doporučené studijní literatuře): a) metody podle předmětu interpretace: - základní - komparační (kontextová, intertextová, intratextová) b) metody podle zaměření interpretace na jednotlivé složky struktury textu: - epický text (odhalování ústřední myšlenky textu, přemýšlení nad autorovým přístupem k tématu, interpretační práce s literární postavou, dějem, prostředím děje, řešením vypravěčské roviny, kompozicí, s jazykovými prostředky) - lyrický text (odhalování ústřední myšlenky textu, přemýšlení nad autorovým přístupem k tématu, interpretační práce s jednotlivými motivy, kompozicí, s jazykovými prostředky) c) metody podle charakteru interpretace: - recepční - produkční, tvořivé (slovesná, výtvarná, hudební, dramatická) d) metody podle převažující funkce interpretace: - metoda s aspektem porozumění sdělení textu - metoda s aspektem literárněteoretickým - metoda s aspektem literárněhistorickým - metoda s aspektem hodnocení e) metody podle způsobu řízení interpretace: - sokratovská metoda - heuristická metoda - metoda „zdánlivé improvizace“ f) metody podle vztahu k jednotlivým fázím literární komunikace: - metoda orientovaná na percepci - metoda orientovaná na apercepci - metoda orientovaná na interpretace (jako fázi literární komunikace) - metoda orientovaná na konkretizaci g) metody podle preferovaného charakteru poznávacích procesů: - metoda preferující porozumění - metoda preferující aplikaci - metoda preferující analýzu - metoda preferující syntézu - metoda preferující hodnotící posouzení. /Izolovanost jednotlivých metod je pouze pomocná a zdánlivá, mnohé metody se v praxi prolínají, jsou často spíše metodickými aspekty jediné konkrétní interpretační činnosti./ · literárně teoretická terminologie, kterou má poznat žák na 1. stupni ZŠ · tzv. následné literárně estetické činnosti - reprodukční (reprodukce, předčítání, recitace, dramatizace) - produkční (prvky tvořivého psaní) - práce s ilustrací - využívání prvků dramatické výchovy v literární výchově (metody tvořivé dramatiky a jejich využití v literární výchově) · organizační formy práce v literární výchově, práce individuální a skupinová · využití didaktických her v literární výchově · rozvoj vyjadřovacích a přímých komunikačních dovedností žáků · působení na postoje a hodnotovou orientaci prostřednictvím axiologické složky literárních textů · práce s informacemi a informačními zdroji · aktuální literární výchova - smysl a náplň · mimočítanková četba žáků (společná, individuální), výchova ke čtenářství · výchova filmového a televizního diváka