ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice IVZ 2 povinný předmět výuka 2 hodiny týdně povinná účast na cvičení 1. Cvičení – 22.2. 2007 • Reflexe výuky v zimním semestru • Nabídka volitelného předmětu • Seznámení s obsahem výuky v letním semestru • Časový rozpis výuky • Rozdělení skupin – konzultace s jednotlivými garanty Příprava na vyučovací hodinu – seminární práce v zimním semestru. • Formální úvod Vzdělávací oblast Průřezová témata Kompetence Stanovení VVC Pojmy opěrné Pojmy nové Dovednosti Vzdělávací oblasti: • Člověk a příroda • Člověk a jeho svět • Rozmanitost přírody • Scénář vyučovací hodiny úvod a motivace expozice učiva fixace učiva aplikace učiva závěr hodiny metody a formy • Teoretická příprava na hodinu Úvod a motivace • Nejčastěji používané studenty – Motivační rozhovor – frontální Doplňovačka na tabuli - frontální Sdělení tématu hodiny • Další - vhodnější Zjišťování prekonceptů (kresba, pojmová mapa) Doplňovačka – křížovka – pro jednotlivce, dvojice Didaktická hra – tématicky zaměřená Příběh, pohádka, písnička, dramatizace Didaktický test Expozice nového učiva • Nejčastěji používané studenty Výklad Práce s učebnicí – hlasitá reprodukce textu • Další - vhodnější Heuristický rozhovor Demonstrace Praktické činnosti - pozorování, pokus Řízené objevování Samostatné vyhledávání odpovědí na problémové otázky Práce s učebnicí – učebním textem – vyhledávání odpovědí na předem dané otázky. Fixace a aplikace nového učiva • Nejčastěji používané studenty Rozhovor - frontální Práce s pracovním listem (sešitem) Zápis do sešitu • Další - opomíjené Didaktická hra Problémové úlohy Tvorba plakátů, vlastní učebnice Práce s encyklopedií, internetem Křížovky, doplňovačky – pojmů či konkrétních předmětů Kvizy, vědomostní soutěže Závěr vyučovací hodiny • Nejčastěji používané studenty Rozhovor (kontrolní – učitel – žák) Reflexe hodiny – líbila - nelíbila Zápis do sešitu Zadání Dú – práce v prac. sešitě, samostatný zápis • Další - opomíjené Rozhovor – žákovské otázky na učivo Reflexe hodiny – co nového – zajímavého jsem se dnes dozvěděl Používané formy výuky Výukové formy podle sociální povahy • Frontální – hromadná • Skupinová • Individualizovaná • Individuální Vyzkoušej sám sebe z výukových forem • Žáci pracovali skupinově a nyní sedí všichni na koberci a jednotlivé skupiny prezentují výsledky své práce. • Žáci sedí v lavicích, na tabuli je tajenka, jednotlivci se hlásí a chodí doplňovat chybějící slova na tabuli. • Jeden z žáků si doma připravil referát na dané téma a teď jej prezentuje ostatním. • Žáci sedí v kruhu na židlích a hrají hru Ovocný koš. • Žáci mají před sebou ve dvojicích váhy a dle pokynů učitele provádí (krok za krokem) měření hmotnosti daných předmětů). jedná se různé formy HROMADNÉ – FRONTÁLNÍ VÝUKY. Teoretická příprava na výuku • Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale pro žáka. - učitel by měl znát více, než je v učebnici. - pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu – výběr metod a forem, pojmů, dovedností a postojů. - dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl být profesionál schopný chyby rozpoznat a žáky na ně upozornit či se jich vyvarovat. Vyzkoušej sám sebe z biologie! • Je žula hornina TVRDÁ nebo MĚKKÁ? • Který živočich do této řady nepatří? – moucha, včela, babočka, křižák, vážka, mravenec, cvrček. • Kterou z těchto ryb nenaleznete v rybníku? – kapr, sumec, makrela, úhoř, cejn, karas, žralok. • Vyber správnou odpověď! Houby jsou … a) nezelené, výtrusné rostliny. b) nekvetoucí, nižší rostliny. c) samostatnou říší organismů. • Najdi chybu! Bobule jsou dužnaté plody, které obsahují dvě a více semen. Jsou to například angrešt, rybíz, malina, jahoda, borůvka, trnka. - Volitelný předmět – ZS1MP_PDP2 Praktikum k didaktice učení o přírodě 2 • Výuka 3 hodiny 1x za dva týdny (úterý) + 1x výuka v ZOO – aktivní účast na cvičeních – 2 kredity • Témata: 27.2. a 6.3. 2007 – Neživá příroda (jak správně učit o nerostech a horninách) 13. A 20.3. 2007 – Fotosyntéza (jak správně učit o fotosyntéze, dýchání, toku energií v ekosystémech) 27.3 a 3.4. – Biomy světa Jak správně učit o rozmanitosti života na Zemi, biomech světa) 10.4. a 15.5. 2007 – Recyklace (jak správně učit o recyklaci a třídění odpadů) Dle domluvy - Didaktické materiály (Prezentace didaktických materiálů Rezekvítku) Praktikum k didaktice IVZ 2 - výuka v letním semestru • Realizace integrované tématické výuky na různých typech základních škol. • Integrující téma PŮDA z pohledu HISTORIE, GEOGRAFIE, BIOLOGIE, FYZIKY a CHEMIE. • Realizace na škole SÍDLIŠTNÍ (komunitní), MALOTŘÍDNÍ, MEZINÁRODNÍ, MĚSTSKÉ (nižší ročníky), MĚSTSKÉ (s vyšším podílem rómských dětí). Časový rozpis výuky • 22.2. 2007 – 2 hodiny – úvod do předmětu • 1.3. 2007 – výuka nahrazena 8.2. 2007 • 8.3. 2007 – BLOK – 5 hodin – výuka na katedrách dle rozpisu • 15.3. 2007 – 2 hodiny – návštěva edukačního prostředí (konkrétní školy) • 22.3. 2007 – 2 hodiny – příprava na výuku • PÁTEK 30.3. 2007 – BLOK – 5 hodin – výuka na školách • 5.4. nebo 12.4. 2007 – 2 hodiny – analýza výuky na školách • 19. a 25.4. 2007 – pedagogická praxe • 3.5. 2007 – 2 hodiny – Studentská konference (1. část) • 10.5. 2007 – 2 hodiny – Studentská konference (2.část) • 17.5. 2007 – možnost konzultací, řešení problematických zápočtů 8.3. 2007 – výuka na jednotlivých katedrách Výběr škol • ZŠ Pavlovská – garant Ing. H. Jedličková • ZŠ Hamry – garant PeadDr. B. Šmahelová • ZŠ Merhautova – garant Mgr. I. Plucková • ZŠ Čejkovická – garant Doc. E. Hofmann • ZŠ Tvarožná – garant Mgr. I. Tymráková