Vybrané problémy fyzické a socioekonomické geografie Petr Knecht Vyberte si jedno z nabízených témat: (!!!jedno téma budou zpracovávat vždy dva studenti společně!!!) § Ze2BP_VFC6 Vybrané problémy fyzické geografie § Litosféra § Atmosféra § Hydrosféra § Pedosféra § Biosféra § Ze2BP_VSC6 Vybrané problémy socioekonomické geografie § Obyvatelstvo § Sídla § Průmysl § Doprava § Služby § Politický zeměpis UČEBNICE § Která je kvalitní a která nikoliv? § Prostudujte všechny učebnice zeměpisu dostupné ve studovně PdF týkající se vámi zvoleného tématu (vypracujte jejich soupis) § Kterou z učebnic byste jako učitelé určitě zakoupili pro žáky vaší školy? § Kterou byste v žádném případě nechtěli v hodinách zeměpisu využívat? § V obou případech svá rozhodnutí zdůvodněte (minimálně 5 důvodů pro a proti). UČEBNICE § Srovnávací analýza § Srovnejte kapitoly ve zkoumaných učebnicích týkajících se vašeho tématu. Liší se učebnice? Pokud se liší, v čem? Co mají společného? Čím vás zaujaly, čím ne? § Jsou obsahy prakticky využitelné v běžném životě? Které ano, které ne? § Co je v učebnicích nadbytečné? Co postrádáte? § Jak byste motivovali žáky k vašemu tématu? § Napište minimálně 10 otázek či úkolů, které byste v rámci opakování tématu žákům zadali v testu. Bloomova taxonomie Ve studijních materiálech předmětu je text věnovaný Bloomově taxonomii. Důkladně jej prostudujte. Upravte veškeré testové otázky z předešlé úlohy tak, aby respektovaly všechny úrovně Bloomovy taxonomie (vždy 2 otázky – jedna úroveň; celkem 10 otázek). Čeho se musí moderní učitel vyvarovat??? § Odtržení výuky od praxe § Bránění se inovacím (nečte!!!!!!!, nezkoumá) § Transmisivnosti – odevzdávání učiva žákům v hotové podobě (minimum samostatné práce) § Používání jediné výukové metody (nejčastěji metoda výkladu) § Přetěžování žáků v kognitivní rovině (pamětní učení, prostá reprodukce učiva) Terénní výuka § Stručně popište jak byste jako učitelé vyučovali vámi zvolené téma v terénu (mimo školní budovu). Buďte konkrétní a hlavně realističtí. Čeho se musí moderní učitel vyvarovat??? § Nedostatečný rozvoj osobnosti žáka (zejména jeho kritického a tvořivého myšlení) § Upřednostňování vzdělávacích cílů nad výchovnými (nízký důraz na chování, etiku, jednání) Poté nebude výsledkem našeho působení pasivní a v praktickém životě nepoužitelný žák, který ve škole nevidí smysl. Učitel, který nerespektuje výše uvedené, je špatný a žákům pouze škodí! § Škola je tu pro žáka, ne žák pro školu. Je zařízením pro naplňování jeho života. Má žáka připravit na život, ne o život. § Žáci nechodí do školy proto, aby se dozvěděli, co mají dělat doma. Ve škole se má nejen učit, ale i naučit, aby dítě v čase mimo školu přestalo být žákem a mohlo dělat doma zejména to, o co má zájem. § Prvořadým úkolem školy je naučit žáka, ne zkontrolovat, zda se naučil. § Bez motivace zůstávají lidské schopnosti nerozvinutými a nevyužitými možnostmi člověka. · „Nejhlouběji je třeba se sklonit učitelům, co z bytosti vychovali člověka, neboť lehčí je počítat příklady, kreslit grafy, vysvětlovat jevy, sestavovat aparatury, recitovat věty či dávat góly, než vychovávat člověka s lidskou duší a srdcem.“ J. A. Komenský Veškeré úkoly prosím zpracujte v programu MS Word a vložte do odevzdávárny předmětu na IS.MUNI.CZ do 31.3.2007 Děkuji vám, Petr Knecht. Knecht@ped.muni.cz