+--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Cíle zeměpisného vzdělávání (objectives) | | |------------------------------------------------------------------------------------------+-| |Představy a porozumění|Poloha a rozšíření - lidé žijí na Zemi v místech s rozdílnou | | |pojmům |absolutní a relativní geografickou polohou… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Místo a prostor - každý prostor má vlastní přírodní a kulturní | | | |charakter… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Vztahy mezi člověkem a prostředím - lidé využívají prostředí v němž| | | |žijí různými způsoby... | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Prostorové interakce- zdroje jsou na Zemi rozloženy nerovnoměrně… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Region - regiony jsou území vymezená pomocí různých kritérií… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Systémy – interakce mezi různými složkami prostředí… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Ochrana ŽP - nezbytnost chránit životní prostředí… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Změna - přítomnost má své kořeny v minulosti… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Konflikt - žijeme ve světě plném konfliktů, které se lidé snaží | | | |řešit různými způsoby… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Plánování - v úvahu je nutné brát i dopad plánované změny na | | | |životní prostředí… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Nerovnost – třídní, rasová - existuje všude ve světě spolu | | | |s nerovnoměrným rozmístěním moci a bohatství… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Politická moc - člověk a skupiny lidí jsou schopni ovlivňovat dění | | | |doma i ve světě… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Migrace - lidé se pohybují mezi státy i uvnitř státu… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Soustředění / rozptyl - každá oblast má svoji určitou atraktivitu… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Sítě, uzly - příklad dopravního spojení mezi místy v určité | | | |oblasti… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Chování - přístupy, hodnoty a chování lidí, kteří dělají určitá | | | |rozhodnutí… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Měřítko / vzdálenost - různé situace mohou být sledovány z různých | | | |hledisek… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Podobnost / rozdílnost - rozdíly - etnické, sociální, kulturní…/ | | | |podobnost - potřeba lásky, přátelství… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Předvídání - je možné a dokonce nutné předvídat určité prostorové | | | |změny a procesy… | | | |-------------------------------------------------------------------+-| | |Ekonomický rozvoj - všude jsou patrné rozdíly v ekonomickém | | | |rozvoji… | | |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| |DOVEDNOSTI |sběr dat z terénního výzkumu | | | |-------------------------------------------------------------------+-| |SBĚR INFORMACÍ |sběr dat ze sekundárních zdrojů (knihy, časopisy, stat. ročenky, | | | |internet atd...) | | |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| |ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ |převedení získaných údajů do grafů, náčrtů, map, plánů..; práce | | | |s textem, tvořivé psaní; umělecká a návrhářská práce, prostorový |-| | |design.... | | |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| |INTERPRETACE INFORMACÍ|interpretace údajů pomocí grafů, diagramů, kartogramů, náčrtů, map,| | | |atlasů, plánů, fotografií, leteckých a družicových snímků atd. |-| |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| |HODNOCENÍ |vžívání se do určitých životních rolí, používání her, navození | | | |různých situací, rozhodování, diskuse ve dvojicích, ve skupině… | | |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| |Postoje, hodnoty a |k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a | | |chování: |kulturních jevů na Zemi, | | |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| | |k schopnosti ocenit krásu přírody i rozmanitost podmínek života | | | |lidí na Zemi, | | |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| | |k pocitu odpovědnosti za zachování životního prostředí pro budoucí | | | |generace, | | |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| | |k chápání významu hodnot a postojů člověka v procesu rozhodování, | | |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| | |k ochotě přiměřeně uplatňovat své geografické vědomosti a | | | |dovednosti v zaměstnání a osobním i ve veřejném životě. | | |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| | |k respektování rovnoprávnosti všech lidí, | | |----------------------+-------------------------------------------------------------------+-| | |k angažování při řešení místních, regionálních, národních i | | | |mezinárodních problémů podle Všeobecné deklarace lidských práv. | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+