MASARYKOVA UNIVERZITA Pedagogická fakulta Katedra biologie Didaktika Pěstitelství a přírodopisu Pozn. Zeleně psaný text vymažte!! Příprava na cvičení k tématu: VÝUKOVÝ PROGRAM (dále VP) Do odevzdávány předmětu na IS pro VP odevzdat do 20.3.2008 !!!!! NÁZEV (VP doplňte)__________________________________________ Místo realizace : Zoo, MZM v Brně, Terénní středisko „Kejbaly“ Základní škola: _ doplňte domluvenou školu _________________ Zaměření školy:_________________________ Věk (ročník-třída): doplňte domluvenou třídu_________________ AUTOR: Jan Novák (UČO 11111) Marie Vomáčková (UČO 11111) Učitelství PŘÍRODOIS- doplňte kombinaci: Magisterské studium V Brně :datum akademický rok 2007/2008 Modelová příprava na cvičení pro výukový program(VP) Název (VP):________________________________________________ Vyberte a podtrhněte: INTEGROVANÉ TÉMATICKÉ VYUČOVÁNÍ, PROJEKT VP pro (ZOO, MZM v Brně, Terénní středisko PdF MU „Kejbaly“, ……) Autoři:____________________________________________________ IV. ROČ. PS Př+:___ Základní škola:______________________________________________ Věk - Třída:_____________ Místo realizace: (pavilon opic, výstava ptáků, zelinářská zahrada, hřiště, park, třída, učebna přírodopisu, tělocvična, …) Časová dotace: ( 90 min, …) Doporučená velikost skupin: doplňte ŠVP ZV – využití : vzdělávací oblast nebo. Průřezové téma: vzdělávací obor(-předmět )-tématický okruh: (Najděte v Rámcovém vzdělávacím programu oblast a předmět- Tématický okruh, ev. Průřezové téma) např.: 1. Průřezové téma – Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Tématický okruh“ „Ekosystémy“, „Základní podmínky života“, Evropa a svět 2. Projekt pro vzdělávací oblasti – „Člověk a příroda“, „ Člověk a svět práce“, „Člověk a zdraví“, „Umění a kultura“, „Informační a komunikační technologie“ 3. Integrace mezi vzdělávacími obory – předměty: Přírodopis, Zeměpis, Pěstitelské práce, Výtvarná výchova, Hudební výchova, Informační a komunikační technologie Kompetence:(vypište včetně dovedností, které k uvedené kompetenci vedou z RVP ZV) VVC: (výchovně vzdělávací cíle – měly by být kontrolovatelné s ohledem na žáka –viz. Bloomova taxonomie), nezapomeňte i na cíle výchovné!!! Pojmy opěrné: (které žák již zná a na kterých může učitel stavět další výuku) Pojmy nové: (které jsou náplní probíraného tématu) Scénář výuky: (pro klasickou kombinovanou hodinu. U VP nemusí některé části být) (do tiskopisu zelenou část vymažte a vepište obsah svého Výukového programu ) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Fáze hodiny |Úlohy -název,obsah,cíl |Metoda |forma |Čas pro |Pomůcky | | |pro každou úlohu | | |aktivitu|Poznámky | | |(S=studenti) | | | | | |---------------+-----------------------+--------------+------------+--------+---------------| |Úvod |Degustace |Praktické |Individuální| |3 termosky, 20 | | |čajů-senzorické |činnosti | | |sklenic | |- Motivace |hodnocení, Studenti |-degustace | |7 min | | | |(dále značeno S) si | | | |20 tužek | | |zkusí integrované |+Práce | | | | | |tématické |s textem: | | |20 x pracovní | | |učení-vyučování (ITV) |Pracovní list |frontální | | list– příloha | | | |1 | | |1 | |- Seznámení | | | |3 min | | | | | | | | | | s cílem |VP jako (ITV) - | | | | | | |příprava na tvorbu VP |Výklad lépe | | |Výklad str. 16 | | hodiny | |diskuse, | | |VP | | |S. si zopakují |pojmová mapa..| | | | | |informace o tvorbě VP | |skupinová | | | | | | | | | | |- Kontrola |ze cv. a př. 1, | | |5 min | | | | |Rozhovor 1 | | | | | žákovské | | | | |Rozhovor 1 str.| | | |Práce s textem| | |12 | | přípravy |VP kontrola – S. |: | | | | | | zkontrolují zapsaná | | | |Tabulka | | |témata , členy skupin, |Tabulka | | | | | |zapíší volbu třídy. | | | |–příloha 2 | | | | | | | | | |(zjišťování pomůcek i | | | |s přehledy | | |prekonceptů) | | | |témat a skupin | | | | | | |studentů | | | | | | | | |---------------+-----------------------+--------------+------------+--------+---------------| |Hlavní část |Pretest – S. vyplněním |Didaktický |Individuální|5 min |Didaktický test| | |testu si ověří správnou|test | | | | |-Procvičování |formulaci otázek a | | | |–příloha 3 | | |hodnocení | | | | | | | | | | | | | opakování | | | | | | | | | | | | | | (opěrné |Dále doplňte šablonu | | | | | | |dle vzoru | | | | | | pojmy) |z úvodu! Tzn. | | | | | | |ve všech sloupcích a | | | | | | |řádcích doplňte svoji | | | | | | |přípravu na VP, | | | | | |- Expozice |Předejte ke kontrole | | | | | | |partnerské dvojici do | | | | | | nové učivo |10.3. Vložte ne | | | | | | |e-learning do | | | | | | |odevzdávárny VP | | | | | | | | | | | | |- Fixace |nejpozději do 20.3.2008| | | | | | | | | | | | | upevňování |Přípravu vašeho VP | | | | | | |budete prezentovat na | | | | | | kontrola |cvičení dle domluvy | | | | | | |termínů. | | | | | | pochopení | | | | | | | |Můžete se opírat o již | | | | | | probírané |navržený a zrealizovaný| | | | | | |VP, který ale musíte | | | | | | látky |upravit pro věk třídy | | | | | | |vašich žáků. | | | | | | | | | | | | | | Grafiku dodržte ! | | | | | |– Aplikace | | | | | | | |Termíny, kdy není | | | | | | další |cvičení můžete využít | | | | | | |ke konzultaci | | | | | | aktivity | | | | | | |k probírané-mu |po domluvě | | | | | |učivu | | | | | | | |s Ing. Jedličkovou! | | | | | |---------------+-----------------------+--------------+------------+--------+---------------| |Závěr | | | | | | | | | | | | | |- Shrnutí | | |Individuální| |Didaktický test| | zopakování a | | | | | | |probrané látky |Postest – S. vyplněním |Didaktický | |5 min |–příloha 4 | | |testu si ověří správnou|test | | | | |-Zhodnocení |formulaci otázek, | | | |(=pretest | |hodiny |způsob hodnocení, | | | |s nadpisem | | |účinnost výuky pro | | | |postest) | |- Zadání |krátkodobou paměť | | | | | | | | | | | | | úkolů | | | | | | | | | | | | | | pro příště | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Metodika =Rozpracování scénáře: podrobné rozpracování předešlé tabulky do konkrétních kroků a metod = výuky se člení na části jako ve scénáři, píše se jako „návod k použití“ ! 1, př. ÚVOD - rozhovor 1 (str. 12 VP): otázky + předpokládané odpovědi 2, rozdělení žáků do skupin : hra – popis hry 3, pracovní list (příloha č.) musí mít autorské řešení (příloha č.), stejně jako pretest 4, odborné texty (např. výklad str. 16 v příloze VP) Sebereflexe (výsledky a diskuse) Zhodnocení výuky (Závěry): MUSÍTE DOPRACOVAT na základě odučeného VP a analýzy, včetně doporučení vhodných změn pro kolegy! Např. po zkušenosti s výukou doporučíte přepracovat pretest a opravenou verzi vložíte do přílohy. Literatura: Použité učebnice, encyklopedie, RVP ZV …, včetně konkrétních stran a ISBN Nácvik zápisu pro DP (viz. informace IS-studijní-informace pro tvorbu BC a DP-citace-uvádí se na které str., použitá literatura) Přílohy: -Teorie k tématu - Pretest (posttest), včetně autorského řešení a vyhodnocení -Pracovní listy - POVINNĚ VLOŽIT VČETNĚ:- AUTORSKých ŘEŠENÍ - hodnocení studentů, pedagogů, lektora – formuláře si vytisknete z e-learningu před realizací VP - práce žáků - fotodokumentace-videozáznam-CD