Zkouška z Didaktiky literární výchovy 2 Písemná část zkoušky: Příprava na hodinu literární výchovy Ústní část zkoušky: Bude ověřovat znalost teorie předmětu v rozsahu vymezeném níže uvedenými okruhy. POŽADAVKY na zpracování PŘÍPRAVY NA HODINU 1. Příprava bude určena pro libovolný ročník 2. stupně ZŠ. 2. Příprava bude teoretická – nemusí tedy být realizována v praxi. 3. Půjde o hodinu tzv. smíšenou – konkrétní podoba všech fází smíšené hodiny bude záviset na zvoleném textu, příprava ale musí obsahovat přímou interpretační práci s textem (didaktickou interpretaci – interpretační otázky a úkoly). 4. Příprava bude detailně promyšleným „scénářem“ jedné vyučovací hodiny s přesně vymezenými činnostmi žáků a učitele; mezi jednotlivými fázemi bude logická návaznost. 5. Literární text, který si pro přípravu vyberete (může být z některé z čítanek, ale nemusí), bude přiložen. 6. Příprava bude obsahovat „hlavičku“, v níž bude uvedeno: téma hodiny, ročník, cíle hodiny (rozdělené dle dvou aspektů: cíl literárně-estetický a výchovně-vzdělávací; dále bude také uvedeno, k naplňování kterých klíčových kompetencí stanovených RVP ZV cíle směřují a jak), vyučovací metody, organizační formy, popř. jiné potřebné informace. 7. Příprava bude obsahovat alespoň jeden aktivizující prvek oživující tradiční frontální výuku (např. skupinovou práci, didaktickou hru, prvek tvořivé dramatiky apod.). 8. Příprava bude také obsahovat přibližnou časovou dotaci pro jednotlivé činnosti (fáze hodiny). 9. Příprava by neměla nadměrně využívat existující pracovní sešity a metodické příručky – jsou sice dobrý pomocník, vlastní nápady jsou ale cennější. Přípravy prosím pište na počítači (popř. na stroji), ne rukou. Optimální rozsah práce: 2 strany A4 Přípravu na hodinu je třeba odevzdat minimálně týden před termínem ústní zkoušky. OKRUHY K ÚSTNÍ ZKOUŠCE 1. Současné čítanky, učebnice a metodické materiály pro výuku literární výchovy na 2. stupni základní školy (nakladatelství, základní koncepce). 2. Struktura předmětu český jazyk a literatura na 2. stupni základní školy, cíle jeho literárněvýchovné části (pojetí literární výchovy dle RVP ZV, vztahy jednotlivých složek ČJL; klíčové kompetence, průřezová témata a literární výchova). 3. Klasifikace základních vyučovacích metod a jejich uplatnění v literární výchově. 4. Literární komunikace, literárněvýchovná (didaktická) interpretace jako klíčový přístup k textu, metody didaktické interpretace. 5. Příprava učitele na vyučovací hodinu literární výchovy na 2. stupni ZŠ, didaktická analýza učiva v literární výchově. 6. Slovní metody a jejich pozice v literární výchově. Reprodukce literárního textu, recitace. 7. Funkce motivace, motivační metody v literární výchově. 8. Hra jako vyučovací metoda. Dramatizace a tvořivá dramatika v literární výchově. 9. Organizační formy vyučování a jejich uplatnění v literární výchově. 10. Časově tematický plán a jeho podoby v literární výchově. 11. Typy hodin literární výchovy. Fáze literárněvýchovného procesu v tzv. smíšené hodině literární výchovy. 12. Zkoušení, hodnocení a klasifikace v literární výchově. 13. Role osobnosti učitele v literární výchově. 14. Literární historie a teorie ve výuce na 2. stupni ZŠ. 15. Rozvoj tvořivosti v literární výchově, možnosti využití prvků tvořivého psaní v literární výchově. 16. Samostatná práce žáků a její možnosti v literární výchově. 17. Mimočítanková četba, možnosti rozvoje individuálního čtenářství, možnosti kultivace žáka jako filmového a televizního diváka v literární výchově.