Multimediální didaktické postupy Využití multimédií v didaktice francouzského jazyka Mgr. Petra Suquet, M.A. Pedagogická fakulta UHK Pedagogická fakulta MU Didaktika * Teorie vzdělávání * cíle * obsah * metody * organizační formy vyučování * Předmět zkoumání činnost učitele + činnost žáka pedagogiky psychologie sociologie lingvistika další materiální podmínky učitelovo pojetí výuky styly učení žáků Oblast zkoumání didaktiky francouzského jazyka * organizace práce ve třídě * učební činnost žáka * vyučovací činnost učitele * jazykové činnosti (poslech, mluvení, čtení, psaní) * slovní zásoba * gramatika * kulturní a interkulturní kompetence * evaluace * inovace procesu výuky (projektové vyučování, MM, ICT) * atd. Učení s využitím počítače historické hledisko * Behaviorismus * 60/70 léta 20. století * jednotvárná strukturální cvičení (S-R) * Pb pasivity žáků * Kognitivismus * 70/80 léta 20. století * praktické používání jazyka (využívání MM) * Pb vyhodnocování výsledků * Socio-kognitivismus * 80/90 léta 20. století * mezilidská komunikace (využívání Internetu: informace + komunikace) * Pb nároky na učitele Role učitele a žáka * Role učitele * dirigent orchestru * výzkumník * tvůrce pedagogických scénářů * průvodce * spolupracovník * žák * evaluátor * Role žáka * aktivní * samostatný * zodpovědný Specifické znaky MM * Multimedialita * seskupení obrazu, zvuku a textu na jednom informačním nosiči * Interaktivita * komunikace s počítačem, zpětná vazba * Hypertextualita * možnost vysvětlujících odkazů v textu (hypertext, hypermédia) Využívání ICT * Internet ­ zdroj pro učitele * info a kom prostředek (Franc-parler, EduFLE) * zdroj aktivit (Point du FLE, TV5 Monde) * prostředek k tvorbě aktivit (software) * Internet ­ zdroj pro žáky * zdroj aktivit (Point du FLE, TV5 Monde) * komunikační prostředek (blog, forum, e-twinning) Náplň výuky * Prezentace PPt * http://users.belgacom.net/bo031906/index.htm * TV5 Monde * apprendre.tv * enseigner.tv * Photorécit * Web-Quest